چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 105541

سلامت نیوز : تحقیقات اخیر نشان داده است که دروغ گوها هنگامی که راست می‌گویند بیشتر از زمانی که دیگران را فریب می دهند پاداش می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه ؛ دروغ گویی رفتاری است که از لحاظ اخلاقی برای بسیاری از مردم آزاردهنده است. حتی در داستان های کهن نیز این عمل نکوهش شده و با روش های مختلف مردم از آن نهی شده‌اند.

البته در این داستان ها همیشه نشان داده می شود در پایان دروغ گو از کار خود نادم و پشیمان است، اما آیا این امر از لحاظ روان شناسی نیز تایید شده است؟ سوال دیگری که همیشه ذهن دانشمندان این حوزه را به خود مشغول کرده این است: چرا دروغ می‌گوییم؟

دانشگاهی در تورنتو گزارشی را بر اساس دو تحقیق عکسبرداری از اعصاب منتشر کرده که طبق آن محرک های مغز دریافتند پاداش راست گویی رضایت بخش تر از پاداش فریب دیگران است.

پروفسور کانگ لی، محقق انجمن علمی وتحقیقاتی می گوید:«یافته های ما نشان می دهد که مردم دریافته اند راستگویی بیشتر از دروغ گفتن و فریبِ مردم پاداش دارد.»

این یافته ها بر اساس دو تحقیق روی شرکت کنندگان چینی با استفاده از روشهای جدید عکسبرداری از اعصاب توسط اشعه مادون قرمز انجام شده است.
در این تحقیقات دو نوع مختلف دروغ شناسایی شد. در نوع اول، شنونده نمی داند که دروغ گو دارد دروغ می گوید.

اما در نوع دوم خود دروغ گو می داند که شنونده از قصد او آگاه است. محققان دریافتند سیستم پاداش بیرونی هنگام راستگویی فعال ‌تر از زمان راستگویی است.

همچنین دریافتند در هر 2 نوع دروغ در دو نیم کره مغز، دروغ گویی محرک های بیشتری نسبت به راست گویی تولید می کند.

دروغ گویی نسبت به راست گویی ادراکی تر و دارای منابع عصبی بیشتری است.

محققان امیدوارند این تحقیقات، شناخت مکانیسم‌های عصبی تحت کنترل دروغ گویی را توسعه داده و به تشخیص آسیب شناسی دروغ گویی کمک کند. ممکن است افراد واکنش های عصبی متفاوتی هنگام راست گویی یا دروغ گویی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha