چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 105550

سلامت نیوز : رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی کمبود پزشک عمومی را یک چالش جدی برای کشور دانست و گفت: فرهنگ غلط مقدم دانستن پزشک متخصص بر پزشک عمومی کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حمیدرضا عزیزی در گفت و گو با (ایسنا) ، با اشاره به معضل کمبود پزشک عمومی در استان، این چالش را فراگیر و ملی دانست و اظهار کرد: کمبود دکتر عمومی تنها در استان چهارمحال وبختیاری خلاصه نمی شود چرا که در تمام نقاط کشور حتی کلان شهرها نیز با کمبود پزشک مواجه هستیم.

نماینده مردم شهرستان های اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس، درآمد پایین پزشک عمومی نسبت به پزشکان متخصص را یکی از عوامل مهم کمبود پزشک عمومی برشمرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بها دادن و توجه ویژه به پزشک متخصص و کم توجهی و گاهی بی توجهی به پزشکان عمومی را علت اصلی کمبود پزشکان عمومی دانست و گفت: این فرهنگ غلط کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گفته وی، متاسفانه فرهنگ غلط مقدم دانستن پزشک متخصص بر پزشک عمومی و مراجعه بیش از حد مردم به مطب های دکتر متخصص نقش پزشک عمومی را در کشور کم رنگ و بی ارزش کرده است که این یک چالش برای جامعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته پزشک عمومی در بین مردم از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردار بود خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون استقبال به سمت پزشکان متخصص به حدی گسترش یافته است که پزشکان عمومی از ادامه طبابت خود منصرف و به ادامه تحصیل و دستیابی به مدرک تخصص روی آورده اند.

عزیزی با بیان اینکه نیمی از پزشکان عمومی در کشور را بانوان تشکیل می دهند، همین مسئله را موجب کمبود پزشک عمومی در مناطق محروم و دور افتاده عنوان کرد.

وی اظهارکرد: در حال حاضر 80 درصد از پزشکان عمومی را بانوان تشکیل می دهند که حضور آنان در مناطق محروم با توجه به نبود شرایط کافی غیر ممکن خواهد بود بر همین اساس در مناطق محروم با کمبود پزشک عمومی مواجه هستیم.

عزیزی ارتقا جایگاه پزشکان چه از نظر مادی و از چه از لحاظ جایگاه حقوقی، فرهنگ سازی صحیح در میان مردم در راستای مراجعه بیشتر مردم به پزشک عمومی و اجرا و اصلاح هر چه سریع تر پزشک خانواده را مهم ترین راهکار افزایش پزشک عمومی در کشور برشمرد.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق کشور وضعیت پزشک عمومی بسیار نامطلوب است، وضعیت استان چهارمحال و بختیاری در مقایسه با دیگر استان ها را مطلوب ارزیابی کرد وگفت: اگر چه در استان با کمبود پزشک عمومی مواجه هستیم اما نسبت به کل کشور وضعیت مطلوب و قابل قبولی داریم.

عزیزی با بیان اینکه توقعات مردم در حوزه درمان به شدت افزایش یافته است، بر لزوم فرهنگ سازی صحیح در این حوزه تاکید کرد وگفت: به طور قطع خدمت‌رسانی به مردم وظیفه همه مسئولان است اما متاسفانه توقعات مردمی در حوزه بهداشت و درمان روز به روز بالا می رود که این امر باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی صحیح اصلاح و پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha