چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 105556

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیمه‌های تکمیلی باید خدمات دندانپزشکی را در یک جدول تعیین کنند و هزینه این خدمات را به صورت ماهانه یا سالانه مشخص کنند تا هزینه‌های خدمات گرانقیمت دندانپزشکی برای مردم کم شود.

اکبر فاضل در گفت‌وگو با فارس، در مورد تفاوت تعرفه‌ها در حوزه دندانپزشکی و عدم پذیرش هزینه‌های دندانپزشکی توسط بیمه‌ها اظهارداشت: نرخ و تعرفه در دندانپزشکی بسیار پیچیده است چرا که عوامل بسیار زیادی در تعیین تعرفه‌ تأثیرگذار هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مهمترین هزینه‌هایی که برای یک دندانپزشک به وجود می‌آید در کار درمان است که از مواد مصرفی گرفته تا استهلاک وسایل و تجهیزات دندانپزشکی و نرخ‌های سرسام آور و حتی نایاب بودن وسایل در بازار متغیر است.

دبیر سابق شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی تصریح کرد: هزینه‌های روزمره اداره مطب از پرستار و منشی گرفته تا هزینه آب و برق و شارژ ماهیانه مطب نیز با توجه به افزایش نرخ تورم، بر افزایش نرخ‌های دندانپزشکی نقش داشته است.

 وی به نوع و کیفیت خدمات اشاره داشت و تصریح کرد: کیفیت خدمات بستگی به تبحر دندانپزشک و تجربه کلینیکی وی دارد که این امر از نظر ما یک ارزش افزوده برای کار دندانپزشکی محسوب می‌شود چرا که مسلماً کاری که توسط یک متخصص انجام می‌شود با کار یک دندانپزشک عمومی تفاوت دارد و این مسئله در دوام کار و آینده دندان نیز تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دقت و وجدان کاری دندانپزشک را از جمله مواردی دانست که حتی در نوع استفاده از مواد پرکننده موجود با قیمت‌های مختلف می‌تواند تأثیر خود را داشته باشد که این مسئله به وجدان حرفه‌ای و رعایت مسائل اخلاقی بر می‌گردد.

فاضل ادامه داد: دریافت خدمات متقابل از ارگانها و نهادها نیز بر روی قیمت دندانپزشکی تاثیرگذار است به طور مثال مالیات که در گذشته x تومان بوده و امروز چند برابر شده مسلماً بر روی هزینه‌های دندانپزشکی تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی افزود: با سرجمع این مواردی که گفته شد می‌توان یک تعرفه متعادل و معمول را برای دندانپزشکی تعریف کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی و زیر بار نرفتن بیمه‌ها اظهار داشت: 400 نوع خدمت دندانپزشکی در تعرفه دندانپزشکی تعریف کرده‌ایم که بیمه‌ها فقط 10-15 نوع آن را تأمین می‌کنند؛ مواردی چون نسخه نوشتن، گرفتن عکس و... که بار مالی زیادی برای بیمه‌ها ایجاد نمی‌کند.

فاضل افزود: البته پر کردن دندان 6 نیز جزو تعهد بیمه‌ها شده است چرا که این دندان اولین دندان آسیای بزرگی است که در 6 سالگی در می‌آید که متأسفانه عدم مراقبت صحیح از آن به پوسیدگی و خرابی آن منجر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: روکش، ارتودنسی، ایمپلنت و بسیاری از خدمات دیگر دندانپزشکی هزینه‌های بسیار وحشتناکی دارند که بیمه‌ها آن را تقبل نمی‌کنند و البته در هیچ جای دنیا این خدمات جزو بیمه‌ها نیست و در بیمه‌های تکمیلی افراد جای دارند.

فاضل پیشنهاد کرد: بیمه‌ها در ایران نیز خدمات دندانپزشکی را در یک جدول تعیین کنند و هزینه این خدمات را به صورت ماهانه یا سالانه از افراد دریافت کنند تا بیمه تکمیلی به کمک دندانپزشکی بیاید و هزینه‌های روکش ایمپلنت و سایر خدمات گران‌قیمت دندانپزشکی را بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha