سلامت نیوز : رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: استانداردهای ملی آلودگی هوا تعیین شده است و بر اساس آن هر سال باید ۱۵ درصد از میزان ذرات معلق کاهش یابد و بقیه آلاینده‌ها نیز باید کاهش ۱۰ درصدی سالانه داشته باشند تا بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به کاهش ۹۰ درصدی آلودگی هوا در کلانشهرها برسیم.

کاظم ندافی در گفت و گو با فارس افزود: در مورد میزان مرگ و میر ناشی از ‌آلودگی هوا با توجه به اینکه سیستم ثبت قطعی مرگ ناشی از آلودگی هوا در کشور نداریم، آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و آمارهایی که دستگاههای مختلف در این زمینه اعلام می‌کنند مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و ما فقط می‌توانیم مرگهایی را که می‌توانند منتسب به آلودگی هوا باشد، اعلام کنیم.

وی گفت: برخی دستگاهها مرگ ناشی از هر یک از آلاینده‌ها را در نظر گرفته و همه را با هم جمع می‌کنند که این شیوه درستی نیست.

وی ادامه داد:‌ وظیفه وزارت بهداشت اطلاع رسانی در مورد آلودگی هواست به همین منظور دستورالعمل اطلاع رسانی آلودگی هوا تصویب شده و به همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: استانداردهای ملی مربوط به آلودگی هوا را وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست مصوب و اعلام کرده‌اند و برای رسیدن به این استاندارد هر یک از دستگاهها وظایفی دارند.

وی افزود: مهمترین آلاینده هوا در کلانشهرهای ایران به خصوص تهران، ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون است. بر اساس این استانداردها باید هر سال حداقل 15 درصد از میزان این آلاینده ها کم شود و در مورد بقیه آلاینده‌های گازی نیز باید سالانه کاهش 10 درصدی را داشته باشیم.

ندافی ادامه داد:‌ بر اساس قوانین و استانداردهای موجود باید آلایندگی خودروها و نیز صنایع کاهش پیدا کنند و برای این کار هر یک از دستگاههای متولی وظایفی دارند و اگر این دستگاهها به وظایفشان عمل نکردند مشمول عوارض و جریمه می‌شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: این عوارض البته در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی‌گیرد اما مطابق قانون باید اعتبار به دست آمده از محل این عوارض برای کاهش آلودگی هوای شهرها استفاده شود که متأسفانه در موارد زیادی این عوارض به جای این کار صرف توسعه شهرها شده است که خلاف قانون و نقض غرض است ضمن اینکه همه صنایع و مقصران آلودگی هوا به میزانی که قانون تعیین کرده ‌است، عوارض آلودگی هوا را پرداخت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: باید این قوانین اجرا شود تا بتوانیم مطابق قانون در انتهای سند چشم انداز 20 ساله یعنی سال 1404 کاهش 90 درصدی آلودگی هوای شهرها را برای مردم کشور به ارمغان بیاوریم و چنین هدفی اگر همه دستگاهها وظایف قانونی شان را انجام دهند، دستیافتنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha