چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 105577

سلامت نیوز : رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در حوادث همیشه شاهد اغراق هستیم گفت: ۹۵درصد از کشور ایران روی گسل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "حسن قدمی" در اولین جلسه شورای عالی استان‌ها به عنوان مهمان این جلسه حضور یافت و با بیان اینکه شورا‌ها به دلیل ارتباط نزدیک با مردم می‌توانند کمک قابل توجهی به سازمان مدیریت بحران کنند اظهار کرد: یکی از معضلات جدی ما اغراق در مورد حوادث است.

وی ادامه داد: وقتی مشکلی در یک شهرستان یا استانی رخ می‌دهد مسولان آن تمامی مشکلات را به عنوان حادثه نشان داده و می‌خواهند مشکلات موجود را در دل این حادثه حل کنند. این مسئله موجب می‌شود رقم خسارات حوادث نجومی شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه رفتار مردم در دریافت اقلام توزیعی در حوادث مناسب نیست تاکید کرد: بسیاری از کسانی که درحادثه خسارت ندیده‌اند نیز خواهان دریافت این اقلام هستند قطعا اعضای شورا می‌توانند با‌شناختی که دارند در این حوادث به ما کمک کنند تا حادثه دیدگان واقعی از این اقلام استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه برای شورا‌ها در حوادث غیر مترقبه نقشی دیده نشده است ادامه داد: یکی دیگر از معضلات جدی ما بافت‌های فرسوده و حاشیه نشینی است. وجود ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور و اسکان ۱۴ میلیون نفر جمعیت در این بافت‌ها بسیار خطرناک است چرا که ما در زلزله‌های ۴ و ۵ ریشتری نیزشاهد تلفات جانی بوده‌ایم.

قدمی با بیان اینکه درسال ۹۱، ۱۴هزار و ۹۵۶ زلزله در کشور داشتیم گفت بیش از ۸۰۰ زلزله بالای ۴ ریشتر بوده است و این یعنی ۹۵ درصد کشور ایران روی گسل لست و اگر زلزله‌ای در شهری همچون تهران رخ دهد با فاجعه مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه بیشتر زلزله‌های ما در شهرستان‌ها و روستا‌ها رخ می‌دهد تصریح کرد: اگر مشابه زلزله بم در تهران رخ دهد میزان تخریب‌ها بسیار بالا خواهد بود چرا که در سی سال گذشته در برخورد با حوادث به جای پیشگیری به دنبال مقابله با حوادث در زمان رخ داده بوده‌ایم.

قدمی با بیان اینکه هیچ سازمانی به طور کامل آمادگی مقابله با مشکلات حوادث غیر مترقبه را ندارد افزود: ما همیشه می‌گوییم که دعا کنیم اتفاقی نیافتد، دلخوری و نگرانی من از این است که بیش از آنکه نگران بافت‌های فرسوده باشم نگران بافتهای نوساز هستم چرا که اگر چه بر روی کاغذ نوشته می‌شود میزان مقاومت ساختمان ۸ ریشتر اما در عمل این ساختمان‌های نوساز مقاوم در برابر زلزله ۵ ریشتری نیز نیستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به تخریب ساختمان‌های نوساز دولتی و مراکز درمانی و بهداشتی نوساز در زلزله‌های اخیر در هریس ورزقان حتی برازجان گفت: این ساختمان‌های نوساز در‌‌ همان لحظات اولیه زلزله تخریب می‌شوند، چون که نظارت کافی بر ساخت و ساز‌ها وجود ندارد اگر نظارت‌ها از‌‌ همان ابتدای تصویب قانون بعد از زلزله رودبار و منجیل اعمال می‌شد حداقل هم اکنون ۴۰ درصد ساختمان‌ها باید ایمن بود.

وی با بیان اینکه به زودی جلسه شورای عالی مدیریت بحران با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود تاکید کرد: در این جلسه حتما به نقش شهرداری‌ها و ضرورت حضورشان به عنوان یکی از ارکان سازمان مدیریت بحران تاکید می‌شود.

قدمی همچنین به بارش برف اخیر در دو استان مازندران و گیلان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ما در این حوادث عدم شناخت امکانات و تجهیزاتمان است. بدرستی نمی‌دانیم امکانات ما در شهرستان‌ها در مواقع بروز حوادث مشابه چگونه است.

وی در پایان با بیان اینکه به سازمان بحران در بخش اعتبارات ظلم شده است گفت: متاسفانه از سال ۸۹ اعتبارات این سازمان از وزارت کشور به معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری منتقل شد بار‌ها نمایندگان مجلس به وزارت کشور تذکر کتبی دادند که این معضل حل و فصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha