پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲

متهم «نردبام» و «ازدحام»

سلامت نیوز : سازمان بازرسی شهرداری گزارش حادثه خیابان جمهوری را ارایه داده است. گزارشی که هیچ نکته جدیدی ندارد. «بر اساس جمع‌بندی نهایی این بررسی حاکی از تاثیر‌گذاری منفی دو مساله عدم عملیاتی‌شدن نردبان اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل بازدارنده در استقرار نردبان دوم بوده است.» 

محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در این‌باره به «شرق» گفت: نکته مهم همین عملیاتی‌نشدن نردبان است؛ چراکه سال‌ها برای آتش‌نشانی هزینه می‌شود برای همین یک‌بار عملیات و نگهداری تجهیزات مشکل داشته و این مهم است. عمل‌کردن جرثقیل و نردبان مستلزم نگهداری مناسب و انجام مانور است که متاسفانه این اتفاقات در آتش‌نشانی نیفتاده است.   نمی‌توان به مردم گفت از خانه‌هایشان بیرون نیایند تا آتش‌نشانی کار کند.  وی افزود: اصلا این قابل‌قبول نیست چراکه باید حواسمان باشد ازدحام در روز تعطیل کمتر است و آتش‌نشانی باید خود را آماده نگه دارد. نمی‌توان به مردم گفت از خانه‌هایشان بیرون نیایند تا آتش‌نشانی بتواند کار کند.  در متن این گزارش آمده است: اطلاعیه سازمان بازرسی یک هفته پس از اتمام مهلت تعیین‌شده از سوی شهردار تهران برای اعلام علت حادثه منتشر شد.

گزارشی که از فرمانده عملیاتی دفاع می‌کند که در آن دو نفر جان خود را در حضور ماموران شهرداری از دست دادند. این گزارش به انتظارها پاسخ نمی‌دهد و در گزارش ارایه‌شده از سوی کمیته شورای شهر نیز اعلام شده بود رمزگشایی از جعبه سیاه نیاز به اقدام قضایی دارد و حالا در گزارش سازمان بازرسی هم گفته: «مشکلات و نواقص احتمالی مطرح‌شده در بند 4 و 5 توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و هنوز به دلیل آنکه بخشی از پرونده قضایی می‌باشد به نتیجه نهایی نرسیده است.» حال هم خانواده جان‌باختگان خیابان جمهوری و افکارعمومی همچنان باید منتظر بمانند تا نظر نمایندگان دستگاه قضا درباره نردبانی که کار نکرد اعلام شود، هرچند نماینده شرکت وارد‌کننده‌اش گفته بود شهرداری اجازه گارانتی تجهیزات را نداده بود.
متن کامل اطلاعیه شهر داری به شرح زیر است:«با تبریک ایام‌الله دهه‌فجر انقلاب اسلامی و سالگرد سی‌وپنجمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبرمعظم‌انقلاب و ملت شریف ایران به‌ویژه شهروندان تهرانی؛ به‌دنبال حادثه تاسف‌بار حریق در ساختمان 117 خیابان جمهوری اسلامی و مصاحبه شهردار تهران مبنی بر رسیدگی دقیق و فنی به موضوع و اعلام نتایج آن بدینوسیله اولین نتایج بررسی‌ها و یافته‌های تیم‌های بازرسی را به شرح زیر به استحضار مردم شریف تهران میرساند:


1- مجددا ضایعه درگذشت دونفر از شهروندان (مرحومه حق‌نظری و فروتن) را در این حادثه تسلیت عرض کرده و مراتب همدردی خود را با خانواده این عزیزان و مردم تهران اعلام می‌کنیم.
2- به‌منظور رسیدگی و بررسی همه جوانب موضوع، کمیته‌ای مرکب از همه مسوولان و مدیران مربوطه (معاونت خدمات شهری، رییس سازمان آتش‌نشانی، معاونین فنی و روسای ایستگاه‌های مربوطه) به مسوولیت سازمان بازرسی شهرداری تشکیل و ضمن اخذ گزارش‌ها و استماع توضیحات عوامل حاضر در صحنه موضوع را رصد و بررسی کرده است. این بررسی‌ها از لحظه دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر وقوع حریق در ساختمان تا پایان عملیات بوده است.
3- بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است فرماندهی عملیات امداد و نجات در صحنه با جسارت و مهارت کامل انجام گرفته که نتیجه آن نجات پنج‌نفر از محبوسین به وسیله نردبان دوم و 15نفر از پله‌های طبقات بوده است.
4- آنچه تاکنون به‌عنوان جمع‌بندی‌های اولیه به‌دست‌آمده حاکی از تاثیرگذاری منفی دومساله عدم‌عملیاتی‌شدن نردبان اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل بازدارنده در استقرار نردبان دوم بوده است می‌باشد.
5- ناایمن‌بودن ساختمان موصوف به گواه اسناد موجود در شهرداری و بی‌توجهی مالک به اخطارهای ارایه‌شده به وی و همچنین وجود مقادیر معتنابهی از وسایل و اشیاء قابل‌حریق (نخ، البسه و پشم‌شیشه) در مسیر پله‌ها از دیگر عوامل اصلی این حادثه بوده است.
6- بررسی عملکرد عملیات‌های امداد و نجات سال‌های گذشته توسط آتش نشانی حاکی از کاهش آمار تلفات و صدمات انسانی می‌باشد (سال 90 سی‌وشش‌نفر فوت‌شده و سال 92 دوازده‌نفر) این آمار نشانگر افزایش مهارت و استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در سازمان می‌باشد.
7- مشکلات و نواقص احتمالی مطرح‌شده در بند 4 و 5 توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و هنوز به‌دلیل آنکه بخشی از پرونده قضایی می‌باشد به نتیجه نهایی نرسیده است.


در خاتمه متذکر می‌شویم شهرداری تهران به‌ویژه همکاران ما در سازمان آتش‌نشانی با حفظ روحیه ایثار و فداکاری همچنان خود را آماده خدمت‌رسانی به مردم در حوادث احتمالی پیش‌رو دانسته و آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه‌های نظارتی (شورای اسلامی شهر تهران، دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور) دارد. شهرداری تهران با جمع‌بندی آخرین بررسی‌ها و یافته‌ها و نتایج ابلاغ‌شده از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارش نهایی خود را اعلام خواهد کرد. اطلاعیه سازمان بازرسی یک هفته پس از اتمام مهلت تعیین‌شده از سوی شهردار تهران برای اعلام علت حادثه منتشر شد. گزارشی که از فرمانده عملیاتی دفاع می‌کند که در آن دو نفر جان خود را در حضور ماموران شهرداری از دست دادند.

این گزارش به انتظارها پاسخ نمی‌دهد و در گزارش ارایه‌شده از سوی کمیته شورای شهر نیز اعلام شده بود رمزگشایی از جعبه سیاه نیاز به اقدام قضایی دارد و حالا در گزارش سازمان بازرسی هم گفته: «مشکلات و نواقص احتمالی مطرح‌شده در بند 4 و 5 توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و هنوز به دلیل آنکه بخشی از پرونده قضایی می‌باشد به نتیجه نهایی نرسیده است.» حال هم خانواده جان‌باختگان خیابان جمهوری و افکارعمومی همچنان باید منتظر بمانند تا نظر نمایندگان دستگاه قضا درباره نردبانی که کار نکرد اعلام شود، هرچند نماینده شرکت وارد‌کننده‌اش گفته بود شهرداری اجازه گارانتی تجهیزات را نداده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha