پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 105598

مراقب چشم نوزادتان باشید

سلامت نیوز : حفظ سلامت نوزاد از دغدغه های اصلی والدین محسوب می شود. در این زمینه مراقبت از چشم نوزاد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه مراقبت از چشم به امکانات زیادی نیاز ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در این مطلب به مواردی در این زمینه اشاره شده است.

نوزاد را از مواد شیمیایی مضر و آلاینده های محیطی دور نگه دارید:نوزادان قدرت بینایی محدودی دارند که به مرور زمان بهتر می شود. هر نوع آسیب دیدگی در روزهای اول می تواند در روند تکامل بینایی اختلال ایجاد کند و باعث مشکلات متعدد چشمی شود بنابراین نوزاد را در معرض گرد و خاک بیش از حد، هوای آلوده، بخارهای شیمیایی، دود و ... قرار ندهید.

چشم نوزاد را تمیز نگه دارید:در ماه های اولیه، شاهد ترشح زردرنگ از گوشه چشم نوزاد خواهید بود که امری عادی است چشم کودک را با پنبه تمیز و کمی خیس شده در آب ولرم ازقبل جوشیده تمیز کنید. چشم کودک را با دستمال کاغذی یا پارچه نمدار پاک نکنید.

وسایل خطرناک در دسترس کودک یا نوزاد قرار ندهید:وسایل تیز مانند مداد، خودکار، چاقو و ... را از دسترس آن ها دور نگه دارید.

از سلامت چشم کودک تان مطمئن شوید:کمی چپ بینی یا نامیزان بودن چشمان نوزاد در چند ماه اول تولد امری عادی است اما اگر این حالت چشم ها تا ۳ یا ۴ماهگی ادامه پیدا کرد یا اگر چشم کودک لرزش دارد بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.

علایم مشکل ساز را جدی بگیرید:سفیدی چشم، بیش از حد بزرگ بودن چشم ها، آب ریزش زیاد از چشم، قرمزی و ترشح زردرنگ جای نگرانی دارد و باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.

موارد پیشرفت نوزاد را بنویسید:تأخیر در رشد و تکامل بینایی می تواند نشانه مشکلی نهفته در چشم باشد. تأخیر در کسب توانایی های حرکتی از جمله حفظ تعادل گردن، صاف نشستن یا چهاردست و پا رفتن، می تواند به دلیل مشکلات بینایی باشد. در این شرایط کودک نیاز به معاینه چشم دارد.

دید نوزاد را تقویت کنید:هنگامی که کودک شروع به راه رفتن به صورت چهار دست و پا کرد، توجه او را به اسباب بازی های رنگی جلب کنید. این امر علاوه بر تقویت بینایی باعث ایجاد هماهنگی بین حرکت دست و چشم خواهد شد.

برنامه غذایی سالم:برنامه غذایی کودک باید سرشار از ویتامین و موادمعدنی لازم باشد. همانند پوست یا ارگان های دیگر بدن، کمبود ویتامین ها به چشم آسیب می رساند. در صورت وجود مشکل بینایی در نوزاد هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنید. مشکلات چشمی در نوزادان زودرس بیشتر است، بنابراین حتما نوزاد را برای معاینه به پیش چشم پزشک ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha