رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به تدوین پروتكل خارج بیمارستانی ویژه مادران در آذرماه 85 در ادامه از اجرای سراسری آن تا پایان 87 خبر داد و گفت: پروتكل دوستدار مادر نیز در 2 مقوله روشهای كاهش درد و كلاسهای آمادگی زایمان تدوین شده است.

دكتر نسرین چنگیزی در مراسم تقدیر از كادر مامایی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این كه بر اساس اهداف توسعه هزاره سوم متعهد به كاهش 75 درصدی مرگ مادران در فاصله سالهای 1990 تا 2015 هستیم، اظهار كرد: میزان مرگ مادران در سال 83 در 300 تا 280 نفر متغیر بوده است. این در حالیست كه میزان مرگ مادری گزارش شده در سال 84، 6/24 در یكصد هزار بوده است كه این شاخص باید تا سال 2015 به 22 تا 18 برسد.

وی افزود: اگرچه سازمان جهانی بهداشت متقاضی كاهش سالیانه 5/5 درصد مرگ مادریست اما دنیا كاهش كمتر از یك درصد در سال را تجربه كرده است.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت ادامه داد: از این رو به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت، احتمال عدم دستیابی به اهداف توسعه هزاره سوم وجود دارد.


دكتر چنگیزی با تاكید بر این كه برای كاهش مرگ مادری نیازمند رفع تبعیض جنسیتی، رفع فقر و گرسنگی هستیم، در ادامه بر ضرورت همكاری همه جانبه تاكید كرد و افزود: اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به تنهایی قادر به دستیابی به هدف پنجم برای كاهش مرگ مادری نیست.

وی توضیح داد: براساس طبقه بندی صورت گرفته، كشورهای عربستان، كویت و امارات در رده نخست و دستیابی به كاهش 75 درصدی مرگ مادران قرار دارند. ایران و مصر جزو گروه‌های با كاهش 50 درصدی و افغانستان در گروه كشورهای با كاهش كمتر از 25 درصدی هستند.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، اجرای موفق برنامه‌های كشوری را منوط به همكاری ماماها عنوان كرد و یادآو رشد: از وظایف اصلی ماما زایمان و خدمات تنظیم خانواده، مشاوره قبل و بعد از ازدواج از سایر خدمات مامایی است.

دكتر چنگیزی با بیان این كه برای كاهش موارد سزارین توجه به اموری چون زایمان پس از زایمان الزامی است، افزود: این مقوله در پیشرفته ترین كشورها هم با شكست مواجه شده است.

وی با بیان اینكه چرخش نمایش بریچ در هفته 26 بارداری از دیگر موارد برای كاهش میزان سزارین است، یادآور شد: هم اكنون كارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند كه همراهی زن باردار توسط مامای بخش خصوصی در اتاق زایمان از راهكارهای كاهش سزارین در كشور است كه آیین نامه آن تدوین و در مرحله تایید نهایی و ابلاغ كشوری هستیم.

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، تعرفه گذاری برای خدمات مامایی در زایشگاه را ایجاد حق برای زایمان طبیعی برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha