پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 105600

پیشنهاد تشکیل وزارت ازدواج و طلاق

سلامت نیوز : شرایط روز جامعه به گونه‌ای شده که وضعیت ازدواج جوانان و فراهم آوردن مقدمات تشکیل زندگی به نوعی دغدغه اول خانواده‌ها است. در چنین شرایطی به صورت روزانه شاهد انتشار آمارهای گوناگونی درباره کاهش ازدواج جوانان و از سوی دیگر بالا رفتن سن ازدواج در جامعه هستیم. کارشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی بارها درباره تبعات آسیب‌های این موضوع هشدار داده‌ و خانواده‌ها را برای ترغیب فرزندانشان به ازدواج تشویق کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این درحالی است که با وجود آمار بالای طلاق در جامعه و در آن سوی ماجرا آمار پایین ازدواج جوانان، آن گروه از خانواده‌هایی که برای ازدواج اقدام می‌کنند هم برای گرفتن تسهیلات ازدواج به درهای بسته می‌خورند و گرفتن تسهیلات ازدواج هم قوز بالا قوزی در بحث ازدواج جوانان شده است. اگر جوانی هم بخواهد تشکیل زندگی دهد باید به فکر عبور از مشکلات گوناگونی برای گرفتن یک وام ازدواج ساده باشد و در حقیقت گرفتن تسهیلات ازدواج هم مانند هفت خوان شاهنامه می‌ماند که باید یک به یک با صبر و تحمل فراوان از آنها عبور کرد.

این روزها تعداد زیادی از جوانان در نوبت دریافت وام‌های ازدواج هستند و تعدادی دیگر هم تنها با دریافت کد رهگیری نام خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند و چشم انتظار دریافت این تسهیلات هستند و همه روزه با سرزدن به سامانه‌های گوناگون پیگیر این وضعیت هستند. تمام دغدغه‌ها و مطالبات جوانان در حوزه ازدواج به جایی رسیده که تعدادی از نمایندگان مجلس به فکر چاره افتاده‌اند و برای تسهیل در روند ازدواج جوانان در جامعه آستین‌ها را بالا زده‌اند. نمایندگان مجلس در تازه‌ترین برنامه کاری خود پیگیری طرحی را آغاز کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی سرانجام آن تشکیل وزارتخانه تازه‌ای به نام «وزارت ازدواج و طلاق» است.

و اما طرح نمایندگان مجلس

ابراهیم نکو، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره جزئیات این طرح به «وطن‌امروز» می‌گوید: با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان نقش قابل توجهی در حل مشکلات اجتماعی و ازدواج جوانان نداشته است، طرحی با عنوان تشکیل وزارت ازدواج و طلاق تدوین شده که این وزارتخانه می‌تواند جایگزین مناسبی برای وزارت جوانان باشد. این نماینده مجلس می‌افزاید: طرح تشکیل وزارت ازدواج و طلاق از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس تدوین شده است و پس از بررسی بودجه، هفته آینده به هیات‌رئیسه مجلس اهدا می‌شود تا در صورت موافقت، این طرح برای بررسی به کمیسیون اجتماعی مجلس برود.

موازی‌کاری یا ادغام؟

نخستین پرسشی که با شنیدن نام این وزارتخانه به ذهن می‌رسد این است که آیا تشکیل چنین سازمان یا وزارتخانه‌ای موازی‌کاری با وزارت ورزش و جوانان نیست؟ نکو نماینده مجلس یکی از طراحان این طرح در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان از زمان ادغام تبدیل به وزارت ورزش شده و در حوزه جوانان اقدام قابل توجهی برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی جوانان انجام نداده است البته موضوع دیگری که به عنوان یکی از دلایل تدوین این پیش‌نویس عنوان شده موضوع پرداخت نشدن وام ازدواج و پیگیری نشدن آن از سوی وزارت ورزش و جوانان است؛ موضوعی که از سوی نکو هم تایید شد.

خداحافظی با وزارت ورزش و جوانان

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت ازدواج و طلاق به نوعی جایگزین وزارت ورزش و جوانان خواهد شد، می‌گوید: در صورت تایید هیات‌رئیسه مجلس و بررسی تشکیل این وزارتخانه در کمیسیون اجتماعی مجلس، می‌بایست وزارت جوانان از ورزش جدا شود و به جای آن وزارت ازدواج و طلاق ایجاد شود.

چرایی و چگونگی تشکیل وزارتخانه جدید

اما درباره دلایل تشکیل این وزارتخانه جدید نکو تاکید کرد: تاکنون هیچ دستگاه و ارگانی به صورت مستقل نتوانسته مشکلات و آسیب‌های اجتماعی جوانان را که منتهی به طلاق می‌شود، حل کند. از سوی دیگر هر روز شاهد افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در میان نسل جوان کشور هستیم که این مغایر با توصیه‌های مسؤولان نظام برای افزایش جمعیت کشور است. به باور این نماینده مجلس، با تشکیل وزارت ازدواج و طلاق راهکارهای لازم برای تشویق جوانان به ازدواج، پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به جوانان، بررسی علل افزایش طلاق و راهکارهای پیشگیری از طلاق مورد توجه قرار خواهد گرفت و به صورت عملی تحت نظارت خود وزارتخانه اقدامات و برنامه‌ها پیگیری می‌شود.

ازدواج جوانان مُسکن قوی می‌خواهد

شاید در وهله اول انتشار این خبر بسیار خوب و در راستای ترویج فرهنگ ازدواج و کمک به جوانان موثر به نظر‌ آید، اما پرسشی که ذهن بسیاری از کارشناسان اجتماعی را به خود مشغول کرده، این است که آیا تشکیل یک سازمان بزرگ آن هم در حد و اندازه یک وزارتخانه می‌تواند در کوتاه‌مدت در بحث ازدواج جوانان تاثیرگذار باشد؟ این روزها بیشتر از هر طرح و برنامه‌ای با توجه به آمارهای تاسفبار طلاق و ازدواج دیرهنگام در جامعه، برنامه‌های اثرگذار و زودبازده نیاز است. در حقیقت در شرایط کنونی ازدواج جوانان مسکن قوی می‌خواهد تا ساز و کار یک وزارتخانه جدید. آیا صرفاً با تغییر نام یک وزارتخانه رویکرد آن هم تغییر پیدا خواهد کرد، یا به عبارت دیگر چه تضمینی برای اثرگذاری وزارتخانه جدید در بحث ازدواج و طلاق وجود دارد؟

برنامه‌های زودبازده در کنار تشکیل وزارتخانه

اما ابراهیم نکو در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسش خبرنگار«وطن‌امروز» درباره طولانی شدن مدت تشکیل یک وزارتخانه جدید و سازو کار بروکراسی پیچیده آن می‌افزاید: باید طرح تشکیل وزارت «ازدواج و طلاق» در کنار برنامه‌های زودبازده انجام شود چرا که در حال حاضر وضعیت ازدواج جوانان در کشور چندان مناسب نیست و باید در این شرایط کاری کرد. این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: متاسفانه این روزها حساسیت موضوع ازدواج جوانان برای برخی از مدیران و سازمان‌های مسؤول به وجود نیامده و یکی از دلایل رشد آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج هم عمل نکردن سازمان‌ها به وظایف قانونی خود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha