پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 105603

هویج را بهتر بشناسیم

سلامت نیوز : هویج به دلیل رنگ فریبنده و مجذوب‌کننده و البته خواص تغذیه‌ای در اغلب خانه‌ها و ویتامین‌سراها به چشم می‌خورد و پرسش‌های زیادی هم پیرامون آن پرسیده می‌شود که به متداول‌ترین آن پاسخ داده‌ایم.اگر کسی چشمش ضعیف باشد، با خوردن آب هویج بینایی‌اش بهبود می‌یابد و شماره چشمش کم می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ میزان بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) در هویج بیش از سایر سبزیجات است و می تواند به تقویت بینایی کمک کند، اما به دلیل آن که این گفته حکمای طب سنتی است و هنوز در طب جدید در این مورد تحقیقات کاملی صورت نگرفته، متخصصان طب جدید خوردن آب یا خود هویج را برای چشم نه تائید می کنند و نه رد. پس فعلا باید منتظر بمانید تا طب جدیدی ها نظر دهند!

هویج پخته بهتر است یا خام؟

هویج همچون گوجه فرنگی اگر پخته شود میزان جذب بتاکاروتن و سایر آنتی اکسیدان ها (ترکیبات ضدسرطان) و ریزمغذی های آن افزایش می یابد و اگر این سبزی را همراه اندکی روغن بخارپز یا آب پز کنید میزان جذب بیشتر هم خواهد شد و مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز حساسیت های فصلی می شود و می تواند از افزایش کلسترول خون بکاهد. نوشیدن یک لیوان آب هویج همراه آب پرتقال یا کیوی می تواند تا حدود زیادی نیاز بدن به دریافت ویتامین C را تامین کند و مصرف هویج با ماست، شیر یا بستنی می تواند کلسیم قابل توجهی را به بدن برساند.

این که می گویند هویج پخته برای دیابتی ها مضر است، صحت دارد؟

هویج حاوی مقداری قند است؛ 3.5 درصد ساکاروز (شکر) و 1.5 درصد نشاسته، در نتیجه قند آن با سایر سبزی ها متفاوت است و در اثر حرارت، میزان قند آن افزایش یافته و در نتیجه افراد مبتلا به دیابت، باید هویج بخصوص پخته آن را در حد متعادل و با توصیه متخصص مصرف کنند.

همچنین افراد تپل بدانند هر 100 گرم هویج 40 کالری انرژی دارد و نباید به بهانه تیزبین و تیزهوش شدن آب هویج را روزانه مصرف کنند.

آیا زردی پوست ناشی از مصرف آب هویج، نشان دهنده تنبلی کبد و ابتلا به زردی یرقان است؟

با مصرف بیش از حد هویج به دلیل وجود رنگدانه بتاکاروتن ممکن است پوست به رنگ نارنجی و زرد متمایل شود که با قطع مصرف، رنگ به حالت عادی باز می گردد البته خانم های باردار در مصرف آب هویج افراط نکنند، زیرا دریافت زیاد ویتامین A احتمال بروز ناهنجاری های جنینی را افزایش داده و باعث مسمومیت کبدی می شود. کسانی هم که مبتلا به بیماری های کلیوی هستند، بدانند هویج پتاسیم زیادی دارد و زیاده از حد آن برای کلیه هایشان ضرر دارد.

زردک با هویج چه فرقی دارد و این که می گویند زردک موجب افزایش توان جنسی می شود صحت دارد؟

زردک نوعی هویج رنگ پریده است که در فصل زمستان برداشت می شود. خواصی مشابه هویج معمولی دارد با این تفاوت که میزان قند آن زیادتر و آهن آن حدود سه برابر بیشتر از هویج معمولی است. به دلیل داشتن کلسیم و فسفر، رنده و پخته آن برای کودکان مفید است و پتاسیم آن از میزان بالای سدیم می کاهد و در مردان توان مقاربت و نعوظ را بالا می برد و زیادکننده نطفه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha