سلامت نیوز : خانوارهای شهری و روستایی ایران، سالانه دخل وخرج به مراتب متفاوتی با یكدیگر دارند. در حالی خرج سالانه زندگی كم درآمدترین خانوارهای شهری در سال گذشته حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان و حتی كمتر از این بود كه دهك های بالای درآمدی در سال 91 بیش از 19 میلیون و 500 هزار تومان خرج كرده اند اما وضعیت دخل و خرج روستایی ها در این برهه زمانی اندكی متفاوت بود چرا كه هزینه زندگی كم درآمدترین خانوارهای روستایی حدود یك میلیون و 950 هزار تومان بود و در مقابل روستاییانی كه از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، سال گذشته بیش از 16 میلیون و 500 هزار تومان هزینه كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا ؛ اما در میان هزینه های خوراكی و دخانی، ثروتمندان شهری سه برابر فقرا نان و غلات و هفت برابر آنها گوشت مصرف كردند. اما دهك های بالای درآمدی شهرنشین در سال گذشته بیش از 10 برابر دهك های پایین خرج خانوار خود در بخش بهداشت و درمان كردند. ثروتمندان 24 برابر فقرا در سال گذشته برای خود پوشاك و كفش تهیه كردند. در میان خانوارهای روستایی نیز همین فاصله در هزینه ها به نوعی برقرار است. پردرآمدهای روستایی نسبت به كم درآمدها 16برابر بیشتر گوشت و دو برابر آنها نان و غلات مصرف كردند، همچنین این گروه 8/1 برابر فقرا برای بخش بهداشت و درمان خانوارهای خود هزینه كردند.

گزارش مركز آمار از درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی نشان می دهد كه همچنان شكاف درآمدی زیادی میان فقرا و ثروتمندان كشور وجود دارد. طبق این گزارش كه برمبنای برآوردهای آماری از خانوارهای مختلف صورت گرفته، وضعیت معیشت خانوارها در سال 91 مورد ارزیابی قرار گرفته است. سال گذشته متوسط هزینه یك خانوار شهری بیش از 16 میلیون و متوسط هزینه یك خانوار روستایی حدود 10 میلیون تومان بوده است.

ثروتمندان در شهرها 3/4 برابر فقرا خرج كردند

در این ارزیابی، كمترین و بیشترین دخل و خرج سالانه خانوارهای شهری و روستایی مورد توجه قرار گرفته است. در بخش شهری، هزینه سالانه 4 میلیون و 500 تومان برای یك سال مبنای كمترین و 19 میلیون و 500 هزار تومان مبنای بیشترین خرج یك خانوار قرار گرفته است. براین اساس، در میان خانوارهای شهری، حدود 71/4 درصد خانوارها در یك سال قبل كمتر از چهار میلیون و 500 هزار تومان هزینه و 40/27 درصد خانوارها بیش 19 میلیون و 500 هزار تومان هزینه كرده اند. به این گونه ثروتمندان شهری 3/4 برابر فقرا در طول سال 91 هزینه كرده اند.

در روستاها، حدود 93/2 درصد خانوارها حدود یك میلیون و 950 هزار تومان در سال 91 هزینه كرده و 03/16 درصد خانوارها نیز بیش از 16 میلیون و 500 هزار تومان خرج مواد خوراكی، دخانی و غیرخوراكی خود كردند. بنابراین پردرآمدهای روستایی 4/8 برابر كم درآمدها هزینه سالانه داشته اند. نگاهی به وضعیت این شاخص ها در شهر و روستا نشان می دهد كه تفاوت هزینه سالانه ثروتمندان روستایی نسبت به فقرا، بیشتر از مناطق شهری است.

ثروتمندان 24 برابر فقرا پوشاك خریدند

هزینه خوارك و دخانیات یك بخش و مواد غیرخوراكی بخش دیگر هزینه های خانوارها را تشكیل می دهند. شهری ها در سال گذشته 27 درصد درآمدشان را به مواد خوراكی و دخانی و 9/72 درصد آن را به مواد غیرخوراكی اختصاص دادند. در مقابل نیز روستایی ها 3/42 درصد درآمدهایشان به مواد خوراكی و دخانی و 7/57 درصد آن به مواد غیرخوراكی اختصاص یافت.

پوشاك و كفش، مسكن و بهداشت و درمان مهم ترین هزینه های غیرخوراكی خانوارها را تشكیل می دهند. در مناطق شهری فقرا حدود 64 هزار و 852 تومان را خرج پوشاك و كفش خود كرده و در مقابل ثروتمندان حدود یك میلیون و 616 هزار و 121 تومان پوشاك و كفش خریدند. براین اساس ثروتمندان 9/24 برابر بیشتر از فقرا، درآمدهای خود را به خرید منسوجات اختصاص دادند. هزینه مسكن دهك های بالای درآمدی شهرنشین نیز در این مدت شش برابر كم درآمدها بود. بهداشت و درمان نیز بخش مهمی از هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده كه در این حوزه ثروتمندان 10 برابر فقرا در این بخش خرج كردند.

اما در بخش خانوارهای روستایی، طبق آمارهای موجود، صاحبان درآمد بالا61 برابر كم درآمدها هزینه پوشاك و كفش خود كردند و 12 برابر نیز بیشتر از فقرا به بخش بهداشت و درمان خانوار خود اختصاص دادند.

فقرا هفت برابر كمتر از ثروتمندان گوشت مصرف كردند

در بخش هزینه مواد خوراكی نیز برآوردها نشان می دهد كه بیشترین هزینه خانوارها به هزینه گوشت، نان و غلات و مواد لبنی از جمله شیر و تخم مرغ اختصاص داشته است. طبق گزارش مركز در خانوارهای شهری كم درآمدها از میان این سه گروه كالایی، بیشترین هزینه خود را به بخش آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن اختصاص دادند. برمبنای نتایج آماری موجود، شهری های ثروتمند سه برابر فقرا آرد و نان و غلات و هفت برابر آنها گوشت مصرف كردند. براین اساس بیشترین سهم هزینه كرد خانوارها برای خرید گوشت در اختیار دهك های بالای درآمدی بوده و گروه های ضعیف اقتصادی از توانایی بسیار محدودتری برای خرید این كالابرخوردار بودند.

مصرف و هزینه این گروه در زمینه شیر و تخم مرغ نیز 2/4 برابر كم درآمدهای شهری بوده است.

در بخش خانوارهای روستایی نیز برای همین سه گروه كالایی، وضعیت با نسبت هایی تقریبا مشابه میان دو گروه خانوارهای فقیر و ثروتمند حاكم بود. گروه های بالای درآمدی روستانشین حدودا 2/9 برابر گروه های پایین درآمدی هزینه آرد و نان و غلات خود كردند. همچنین این گروه 16 برابر نسبت به فقرای ساكن در روستاها گوشت مصرف كرده و هشت برابر آنها هزینه تامین شیر و تخم مرغ خود كردند.

هزینه خرید گوشت و پوشاك روستایی ها بیش از شهری ها

بدون شك وضعیت معیشت خانوارهای شهری و روستایی حتی هم دهك ها نیز با یكدیگر متفاوت است، به تبع همین امر، خرج خانوارهای فقیر و ثروتمند روستایی و شهری در گروه های مختلف كالایی نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال در سال گذشته كم درآمدترین خانوار شهری 67/1 برابر یك خانوار فقیر روستایی گوشت خریده و مصرف كرده است. همچنین میزان مصرف غلات و نان كم درآمدهای شهری حدودا 55/1 برابر یك خانوار كم درآمد روستایی بوده است اما در آن سوی گود، ثروتمندان روستایی 34/1 برابر ثروتمندان شهری گوشت و 52/1 برابر آنها نان و غلات خریده اند.

اما در بخش مواد غیرخوراكی، كم درآمدهای شهری 88/1 برابر كم درآمدهای روستایی پوشاك و كفش خریده و دو برابر فقرای روستایی هزینه بهداشت و درمان كرده اند. از سوی دیگر ثروتمندان روستایی 3/1 برابر ثروتمندان شهری، درآمد خود را به خرید پوشاك و كفش اختصاص دادند اما ثروتمندان شهری 23/1 برابر پردرآمدهای روستایی هزینه خود را صرف بخش بهداشت و درمان كردند.

براین اساس دهك های بالای درآمدی ساكن در روستاها، به طور میانگین بیش از ثروتمندان شهری در بخش هایی همچون پوشاك و خرید گوشت هزینه می كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha