متخصص تغذیه در امور سرطان با اشاره به اینکه سرطان، غذا خوردن را در بیماران دچار مشکل می‌کند گفت: افسردگی، بی‌اشتهایی و سوءتغذیه از عوارض بارز سرطان است که منجر به لاغر شدن بیماران سرطانی می‌شود.

سلامت نیوز: متخصص تغذیه در امور سرطان با اشاره به اینکه سرطان، غذا خوردن را در بیماران دچار مشکل می‌کند گفت: افسردگی، بی‌اشتهایی و سوءتغذیه از عوارض بارز سرطان است که منجر به لاغر شدن بیماران سرطانی می‌شود.

سیدحسین داودی در گفت‌وگو با فارس، گفت: رژیم غذایی بخش مهمی از درمان سرطان را تشکیل می‌دهد مصرف مواد غذایی سالم و درست خوردن قبل یا بعد از درمان به بیمار کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در یک هفته مناسب فرد باید مقدار کافی از مواد غذایی شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، مواد قندی، چربی و آب را مصرف کند.

وی در مورد عوارض جانبی سرطان و درمان که غذا خوردن را برای بیماران دشوار می‌کند گفت: افسردگی، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، زخم‌های دهان، مشکلات بلع، درد و عدم توانایی خوردن غذای کافی که منجر به ضعیف شدن بیمار می‌شود از جمله این عوارض است.

این متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: مصرف حتی مقدار بسیار کمی از پروتئین و کالری معمولی‌ترین مشکل تغذیه‌ای است که بیماران سرطانی با آن روبه‌رو هستند.

داودی تصریح کرد: افسردگی نیز می‌تواند از عوامل ایجاد کننده سرطان باشد و بی‌اشتهایی که یک علامت بارز در افراد مبتلا به سرطان است در مراحل اولیه بیماری خود را نشان می‌دهند.

وی گفت: بیماران مبتلا به سرطان معمولاً دچار سوءتغذیه می‌شوند که این وضعیت در بیماران مبتلا به سرطان معده، ریه، پانکراس و مری بیشتر دیده می‌شود و در مقابل بیماران مبتلا به سرطان سینه یا سرطان لوله گوارش تحتانی کمتر دیده می‌شود.

وی گفت: بنابراین عادات غذایی خوب و درست در طول دوره درمان به بیمار کمک می‌کند که عوارض جانبی سرطان و درمان را تحمل کند به همین منظور جدول راهنمای تغذیه برای بیماران سرطانی می‌تواند با افراد سالم متفاوت باشد و این افراد علاوه بر مصرف مواد مغذی روزانه یک برنامه غذایی ویژه داشته باشند این در حالی است که بیمارانی که در طی دوران درمان به خوبی غذا می‌خورند حتی ممکن است توانایی تحمل درمان‌های بالا را هم داشته باشند.

این متخصص تغذیه در امور سرطان در مورد روش‌های کاهش عوارض سرطان بر روی تغذیه گفت: رژیم غذایی حاوی کالری و پروتئین می‌تواند سوءتغذیه بیماران را متوقف کند، داروها نیز می‌توانند کمک کننده باشند و در از بین بردن دلایل و نشانه‌های سرطان که باعث کاهش وزن می‌شود کمک کند، در عین حال مشاوره‌های روانشناختی یا داروهای درمان کننده افسردگی نیز توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha