جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 105656

یک متخصص عفونی گفت: تبخال نشانه بیماری خاصی نیست و به نوعی می‌تواند مفهوم سلامتی داشته باشد.

سلامت نیوز: یک متخصص عفونی گفت: تبخال نشانه بیماری خاصی نیست و به نوعی می‌تواند مفهوم سلامتی داشته باشد.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با ایسنا، گفت: تبخال نوعی بیماری ویروسی است که عامل بروز آن ویروس هرپس انسانی نامیده می‌شود و دارای دو تیپ است.

این متخصص عفونی با بیان اینکه تیپ یک ویروس هرپس بیشتر در اطراف دهان، لب و صورت بروز می‌کند، گفت: ویروس تبخال در اولین بروز خود معمولا در سنین پایین و در دوران طفولیت فرد بروز می‌کند.

این متخصص عفونی ادامه داد: این ویروس به حالت مخفی برای همیشه در بدن فرد باقی می ماند و در شرایط مناسب به سطح پوست می‌آید و ایجاد بثور می‌کند.

جانبخش گفت: تبخال ثانویه نیز در پی بروز عفونت‌ها، تب، آنفلوآنزا، انواع مننژیت و ... بروز می‌کند. ضمن اینکه استرس، ضربه، تصادف، سوختگی و ... از دیگر عوامل بروز تب خال ثانویه است.

وی خستگی زیاد، استرس فیزیکی و ... را از دیگر دلایل بروز تب خال دانست و گفت: البته برخی از تبخال‌ها نیز شناخته شده نیستند و به صورت دوره‌ای عود می کنند و به نظر می رسد عوامل ژنتیکی در بروز آنها موثر است.

جهانبخش گفت: 95 درصد افراد تا سنین جوانی حداقل یک بار تب خال را تجربه می‌کنند.

این متخصص عفونی در ادامه با بیان اینکه تب خال در حالت معمول نیاز به درمان ندارد، گفت: تنها در صورتی که بروز تبخال در هر ماه بیش از یک بار باشد باید نسبت به درمان اقدام شود.

وی درمان را شامل درمان کوتاه مدت و بلندمدت و با دارو دانست و افزود: اگر درمان کوتاه مدت پاسخگو نباشد، نسبت به درمان دارویی شش ماهه اقدام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha