شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 105669

روشهای خود درمانی در سردرد!

سلامت نیوز : یكی از انواع سردرد كه شاید بتوان به عنوان رایج‌ترین و شایع‌ترین سردردها در میان زنان و مردان از آن نام برد سردردهای تنشی است كه به دلیل التهاب و انقباض‌های عضلانی ناشی از تنش‌ها و استرس‌های روزمره به وجود می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ بسیاری از مردم برای درمان تمامی سردردها دست به دامن انواع مسكن‌ها می‌شوند در حالی كه چاره تسكین همه دردها قرص و داروی شیمیایی نیست. آنچه پیش روی شماست تكنیك ماساژ برای كاهش سردردهایی است كه در اصطلاح به آنها سردردهای تنشی می‌گوییم.

گام اول

پیش از شروع ماساژ یك لیوان آب بنوشید و یك لیوان آب هم كنار دست‌تان بگذارید تا بعد از اتمام ماساژ بنوشید. اینكه بدن شما به هنگام دریافت ماساژ و 24 ساعت بعد از آن آب كافی دریافت كرده باشد بسیار اهمیت دارد زیرا نوشیدن آب به میزان كافی موجب دفع سموم و اخلاط زائد از بدن می‌شود بنابراین 24 ساعت بعد از  گرفتن ماساژ به میزان كافی آب بنوشید تا علاوه بر دفع سموم با آبرسانی مناسب به سلول‌های عضلانی به خوبی آنها را تخلیه، راحت و ریلكس كنید.

گام دوم

انگشت شست هر دو دست را روی پل بینی قرار دهید، به گونه‌ای كه نرمی انگشت روی نقطه پل قرار بگیرد؛ درست آنجایی كه بینی به پیشانی اتصال پیدا می‌كند. این دو نقطه را با فشار اندك دست‌ها ماساژ دهید. این ماساژ یك نوع ماساژ نقطه‌ای است. فشاری كه به دست‌تان وارد می‌شود نباید آنقدر زیاد باشد كه درد احساس كنید. نقطه پل روی بینی را 5 بار و هر بار به مدت 10 ثانیه فشار دهید. سعی كنید هر دو نقطه را به طور همزمان ماساژ دهید.

گام سوم

در این مرحله در حالی كه هنوز انگشت‌تان روی نقطه پل وجود دارد هر دو شست را به سمت بالا بچرخانید، به این شكل كه سرانگشت‌تان روی نقطه باقی بماند و نرمی شست‌تان روی ابتدای ابروی‌تان قرار بگیرد. وقتی این تكنیك را اجرا كردید آن را به مدت 10 ثانیه نگه‌دارید و چند بار آن را تكرار كنید.

گام چهارم

ناحیه زیر ابروها یكی دیگر از نقاطی است كه ماساژ آن تاثیر زیادی در كاهش سردردهای تنشی دارد. برای ماساژ این نقطه از انگشت شست و سبابه كمك بگیرید. پوست زیر ابرو را بگیرید و سعی كنید آن را ابتدا به سمت بینی و سپس به سمت خارج ابرو بكشید و این حركت را چند بار تكرار كنید. این تكنیك را 10بار تكرار كنید و هر بار آن را 5 ثانیه ادامه دهید.

گام پنجم

نرمی سرانگشتان 3 انگشت اشاره، میانی و حلقه را روی شقیقه‌تان قرار دهید و با فشاری اندك این نقطه را برای 10 ثانیه فشار دهید و پس از این با حركت دایره‌ وار سرانگشتان‌تان را در جهت عقربه‌های ساعت دایره وار حركت دهید و نقطه مشخص شده را ماساژ دهید.

گام ششم

در این مرحله سرتان را مستقیم نگه‌دارید و سپس آن را آرام و آهسته به سمت شانه راست خم كنید. در این حالت نباید گوش‌تان با شانه‌‌تان تماس پیدا كند. 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حركت یك كشش طبیعی و مناسب برای عضلات گردن است كه ارتباط مستقیم با عضلات ناحیه سر و صورت دارد. این حركت را به همین صورت روی شانه چپ نیز اجرا كنید.

گام هفتم

كشش عضلات ناحیه گردن اهمیت زیادی در كاهش سردردهای تنشی دارد چرا كه ریلكسی عضلات ناحیه گردن موجب ریلكسی عضلات سر و كاهش انقباض‌های عضلانی در ناحیه سر می‌شود بنابراین به كاهش اسپاسم‌های عضلانی در این ناحیه كمك می‌كند. برای مدیریت این حركت دست‌تان را روی گردن و زیر گوش‌تان قرار دهید و به آرامی گردن را به سمت راست و چپ حركت دهید. این حركت را باید به آرامی انجام دهید و بیش از اندازه به گردن‌تان فشار نیاورید. این حركت را در هر دو سوی چپ و راست تكرار كنید.

گام هشتم
 
برای كشش كامل عضلات و ماهیچه‌های ناحیه گردن و سر علاوه بر حركت‌هایی كه به سمت چپ و راست انجام می‌دهید لازم است عضلات سر و گردن را در ناحیه جلو و پشت گردن نیز تقویت كنید. برای این منظور باید خیلی آهسته سر را به سمت پایین هدایت كنید و چانه‌تان را به قفسه سینه بچسبانید. 10 ثانیه در این حالت بمانید و سپس سر را به آهستگی به سمت عقب هدایت كنید و اجازه دهید سرتان به مدت 10 ثانیه در این شرایط باقی بماند تا كشش عضلات به طور كامل انجام شود. این تكنیك را 3 تا 4 بار تكرار كرده و هر بار مدت زمان 10 ثانیه را رعایت كنید.

گام نهم

در این مرحله از سرانگشتان هر دو دست كمك بگیرید تا عضلات ناحیه پس گردن و پایین سر را به خوبی لمس كنید و به آرامی ماساژ دهید. این ماساژ به تخلیه فشارهای عصبی و اسپاسم‌های ناحیه گردن كمك می‌كند و در عین حال به آزاد شدن عضلات این ناحیه و سردردهای ناشی از اسپاسم گردن منجر می‌شود.

گام دهم

در این مرحله از سرانگشتان برای ماساژ دادن عضلات و رفع  اسپاسم پشت گردن استفاده كنید. این بار سرانگشتان‌تان را به سمت گوش‌ها هدایت كنید و به آرامی با چرخش‌های دایره‌وار عضلات این ناحیه را ماساژ دهید. این ماساژ به شما كمك می‌كند تا راهی به جز مصرف داروهای شیمیایی برای تسكین سردردتان داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha