یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰

یك مطالعه جدید نشان می‌دهد میگرن معمولا با انواع اختلالات روانی از جمله افسردگی، اختلال دو قطبی، اختلال درد و هراس اجتماعی همراه است.

دكتر ناتالی جت از دانشگاه كالگاری در آلبرتا واقع در كانادا به رویترز هلث گفت، علاوه بر این داشتن سردردهای میگرنی شرایط ناخوشایند دیگری مانند از كار افتادگی، پایی آمدن كیفیت زندگی و محدود شدن فعالیتها به دنبال دارد.
جت و همكارانش در صدد برآمدند تا ببینند كه وضعیت‌های روانی مختلف مرتبط با میگرن تا چه حد شایع است و الگوی ارتباط این ناخوشی‌های توام را توضیح دهند.
آنها در مجله سردرد نوشتند، شیوع مادام العمر و  ۱۲ ماهه اختلال عمده افسردگی، اختلال دو قطبی، اختلال ترس و هراس اجتماعی در بیماران میگرنی كه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند نسبت به افرادی كه میگرن نداشتند، بیشتر بود.
در این مطالعه دیده شد كه ارتباط میان میگرن و اختلالات روانی با جنسیت، سن ، محل اقامت و یا سطح تحصیلات ارتباط چشمگیری نداشت.
جت گفت، ارزیابی افراد میگرنی در زمینه كشف وضعیت‌های روانی در آنها، برای مدیریت مناسب جمعیت این بیماران و هدایت سیاست‌های بهداشت عمومی در رابطه با استفاده از سرویس‌های بهداشت عمومی و هزینه ی مراقبت‌های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.
جت افزود، آنها به شدت معتقدند كه بهترین روش برای درمان بیماران میگرنی كه به یك وضعیت روانی مانند اضطراب و یا افسردگی نیز مبتلا هستند استفاده از یك برنامه چندشاخه است و در اكثر موارد صرفا مصرف دارو نمی‌تواند مشكلاتی را كه همراه با این بیماری است رفع كند.
وی در نتیجه‌گیری اعلام كرد، درمان میگرن پیچیده است و به زمان زیاد و تلاش از جانب بیمار و روانشناس نیاز دارد.
دكتر جت افزود، برای درمان افرد مبتلا به میگرن صعب العلاج یا دشوار از جمله میگرنی‌هایی كه به یك اختلال روانی نیز مبتلا هستند به برنامه‌های تخصصی تری نیاز است.
این مطالعه در شماره آوریل مجله سردرد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha