شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 105672

اولتیماتوم ابتکار به خودروسازان

سلامت نیوز : سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست که از تاریخ 24 بهمن با شعار اقتصاد سبز، کلید توسعه پایدار و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون اول رئیس‌جمهور، سفیر ایتالیا در تهران و وزیر محیط‌زیست ارمنستان و سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی فعالیت خود را آغاز کرده با مسائل مختلفی رو‌به‌رو شده است. استقبال بی‌نظیر مردم، اطلاع‌رسانی ضعیف ،عدم حضور خودروسازها، حضور مسئولان و پاسخگویی آنها به مردم برخی اتفاقات مهم این نمایشگاه بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: منابع محیط‌زیست در معرض تخریب است به این دلیل که سه برابر استفاده از ظرفیت‌های طبیعی کشور از منابع بهره‌برداری شده است. اسحاق جهانگیری اظهار کرد: موضوع محیط‌زیست موضوعی فرابخشی و مهم است و اقتصاد سبز که از سال 2008 به اساسی ترین راهکار رسیدن به توسعه پایدار تبدیل شده راه برون رفت از وضعیت امروزی است. او افزود: همه کشورها برای حل چالش‌های خود نیازمند رشد اقتصادی و توسعه هستند و شاید در مقاطعی فکر کنند که رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن محیط‌زیست می‌تواند انجام شود اما، در دهه‌های اخیر به این مطلب پی برده اند که رشد و توسعه پایدار تنها با توجه به محیط‌زیست امکان‌پذیر است و اگر این توجه صورت نگیرد هزینه‌هایی که برای احیای محیط‌زیست می‌شود بیش از دستاورد‌های این طرح‌ها است و به همین دلیل، برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد سبز باید مورد توجه باشد. جهانگیری همچنین با اشاره به دریاچه ارومیه گفت: براساس برآوردهای انجام شده احیای دریاچه ارومیه نیازمند کاری چندین ساله با حجم بالای منابع است. به گفته معاون اول رئیس‌جمهور همه دستگاه‌های کشور، قوای سه گانه و مردم باید محیط‌زیست را جدی بگیرند و با طرح‌های زیست‌محیطی همراه شوند.

نیامدن خودروسازان مشکل خودشان است

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم در این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های دولت حمایت از فناوری‌های سبز است که فرقی نمی‌کند این فناوری‌ها از سوی سرمایه‌گذاران داخلی باشد یا بین‌المللی. معصومه ابتکار اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور امضا کرده‌ایم که بر اساس آن از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، حمایت می‌شود. او در پاسخ به این سوال که چرا هیچ کدام از خودروسازها در نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست امسال حضور ندارند، گفت: اینکه خودروسازها در این نمایشگاه نیستند مشکل ما نیست بلکه مشکل خودشان است. ضمن آنکه چه خودروسازها باشند و چه نباشند باید خود را با ضوابط و استانداردهای زیست محیطی همراه کرده و سیستم‌های مغایر با محیط‌زیستی خود را اصلاح کنند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: همانگونه که وزارت نفت عرضه سوخت یورو4 را آغاز کرده در همان شکل به‌طور کامل، خودروسازان نیز باید استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند. ابتکار با بیان اینکه آخرین مهلت استاندارد یورو4 برای خودروسازان خرداد سال 93 است، افزود: این مهلت دیگر تمدید نخواهد شد. به گفته او اگر وزارت نفت نمی‌تواند تولید بنزین پتروشیمی را متوقف کند باید به سمت واردات بنزین استاندارد روی بیاوریم و در هر صورت وزارت نفت باید هرچه سریع‌تر تولید بنزین پتروشیمی را متوقف کند. ابتکار همچنین درباره وضعیت محیط‌بانان زندانی و محکوم به اعدام اظهار کرد: در راستای رضایت گرفتن برای محیط‌بانان در زندان‌ها تمام تلاش خود را می‌کنیم تا ان‌شاا... هر چه سریع‌تر رضایت شاکیان را بگیریم. او گفت: بحث هدفمندسازی یارانه‌ها به این دلیل که به کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای و افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک می‌کند، مورد توجه قرار دارد.

اطلاع‌رسانی ضعیف بود

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست به آرمان گفت: متاسفانه اطلاع‌رسانی و راهنمایی مردم بسیار پایین بود. ویژگی غرفه، محل برگزاری غرفه‌ها و یا آدرس سالن‌ها به هیچ‌وجه مشخص نشده بود. هیچ علامت یا تابلویی برای مشخص کردن مسیرها و هدایت مردم و بازدیدکنندگان وجود نداشت. اسماعیل کهرم ادامه داد: اینها متاسفانه ضعف‌های نمایشگاهی است که با اسم بین‌المللی مشغول به فعالیت است. صدای مبهم بلندگو، بیشتر به جای هدایت و راهنمایی مردم آنها را کلافه و سرگشته می‌کرد. او همچنین اضافه کرد: گرفتن هزینه‌هایی مثل هزینه ماشین و یا ورودی هرچند کم از مردم اشتباه بزرگی است چرا که، باید هدف این نمایشگاه جلب مردم برای شناخت محیط‌زیست و در نهایت دادن انگیزه به آنها برای نگهداری از آن باشد و این اعمال انگیزه‌ها را در میان مردم از بین می‌برند. کهرم درباره پوشش جامع نمایشگاه از مسائل زیست‌محیطی بیان کرد: خوشبختانه مسائل زیست‌محیطی مثل خاک، زباله و آب در این نمایشگاه پوشش داده شده است . این نمایشگاه بهترین کلاس درس برای آشنایی مردم با محیط‌زیست است ولی معلمان خوبی ندارد. مسئولان حاضر در غرفه‌ها برای جلب مردم به سمت غرفه‌ها کار خاصی انجام نمی‌دهند. مردم بیشتر بازدیدکننده از ظاهر غرفه‌ها هستند تا شنونده کارایی‌هایی که در هر یک از این غرفه‌ها خلاصه شده است.

به هر حال کارهای خوبی در این غرفه‌ها ارائه شده است اما توضیحی برای مردم داده نمی‌شود و این در نتیجه فایده حضور این غرفه‌ها را زیر سوال می‌برد. او از حضور مسئولان به عنوان نکته مثبت این نمایشگاه نام برد که برای دادن توضیح و پاسخ به سوالات مردم در این نمایشگاه حضور داشتند و در مورد مسائل محیط‌زیست سخنرانی کردند و یا به پرسش‌های مطروحه پاسخ دادند. به گفته مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست استقبال خوب مردم و حضور NGO‌های مختلف که حوزه‌های سنی مختلف را دربر می‌گرفتند از دیگر نکات مثبت این نمایشگاه است. او گفت: مهم‌ترین نقص این نمایشگاه عدم حضور خودرو سازها در نمایشگاه بود. گویی آنها دلیلی برای شرکت در این نمایشگاه نداشتند چراکه، برای شرکت در این نمایشگاه باید هزینه صرف کرد و در مقابل هم، به مردم پاسخگو بود این درحالی است که شرکت‌های خودروسازی در ایران که در حال توزیع خودرو‌هایی با قیمت بالا و کیفیت پایین هستند دلیلی برای روبه‌رو شدن با مردم و پاسخگو بودن ندارند. این نمایشگاه تا تاریخ 27 بهمن دایر و پذیرای مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha