سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو به واکاوی برخی مشکلات پیش روی توسعه داروهای طبیعی و سنتی پرداخت و برنامه جدید این سازمان در خصوص راه‌اندازی مراکز ویژه عرضه داروهای طبیعی و سنتی را تشریح کرد.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با (ایسنا)، بر ضرورت ساماندهی داروهای طبیعی و سنتی تاکید و اظهار کرد: مردم باید هوشیار باشند و فریب تبلیغات ماهواره‌ای را نخورند، زیرا تمام تبلیغات مربوط به داروهای گیاهی در ماهواره‌ها متقلبانه است.

وی با بیان اینکه حمایت از داروهای طبیعی مدت‌هاست که در ردیف سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت قرار گرفته است، افزود: ما نیز تمایل زیادی به تشویق صنعت داروسازی گیاهی داریم اما بیمه‌ها هم باید به کمک بیایند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تعداد داروهایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته، بسیار اندک است.

دیناروند با اشاره به ضرورت انجام کار علمی در این بخش گفت: نیازمند به طب سنتی علمی به دور از خرافه و شارلاتانیسم هستیم و تلاش می‌کنیم بسترهای تحقق این امر را در وزارت بهداشت فراهم کنیم که از جمله اقدامات انجام شده می‌توان به راه‌اندازی مراکز عرضه کننده دارو‌های طبیعی که هنوز نامی برای آنها انتخاب نشده است اشاره کرد.

وی افزود: البته این موضوع اکنون در دست بررسی است و پیش‌نویسی هم برای آن تهیه شده است که اگر موانع برطرف شود امیدواریم امسال نهایی شود. البته این طرح باید در نهایت به تایید وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت هم برسد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی مراکز ویژه ارائه دهنده داروهای طبیعی شاهد گسترش تولید و مصرف داروهای طبیعی و گیاهی خواهیم بود، اظهار کرد: در این صورت در کنار داروخانه‌های معمولی، داروخانه‌های طبیعی را خواهیم داشت که جایگزین عطاری‌ها خواهند شد.

دیناروند انتقادات تندی بر روند عملکرد عطاری‌ها وارد کرد و گفت: عطاری‌ها شبیه بقالی‌ها شده‌اند که صاحبانشان نه صلاحیت علمی دارند و نه دوره دیده هستند. بخشی از صاحبان این عطاری‌ها تنها برای اینکه شغلی داشته باشند وارد این حرفه شده‌اند و برخی برای آن که چرخ زندگی‌شان بچرخد دست به تخلفاتی می‌زنند، به عنوان مثال در محل کسب خود مواد مخدر عرضه می‌کنند. البته نباید همه عطاری‌ها را زیر سوال برد، اما به هر حال به علت ضعف نظارت‌ها، شاهد بروز تخلفاتی از این دست هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اگر شبکه‌ای متشکل از مراکزی که می‌خواهند خدمات علمی و قابل نظارت ارائه بدهند راه بیفتد، سهم داروهای طبیعی از سبد دارویی خانوار افزایش می‌یابد، عنوان کرد: اکنون چند داروخانه طبیعی و سنتی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول ارائه خدمت هستند اما تبلیغاتی بر روی آنها صورت نپذیرفته است.

وی تاکید کرد: هدف از صدور مجوز به مراکز ویژه ارائه دهنده داروهای طبیعی و سنتی این است که مراکزی را به عنوان جانشین عطاری‌ها به مردم معرفی کنیم که تحت نظارت وزارت بهداشت باشند، کار علمی انجام دهند و مسئول فنی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha