در میزگرد مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور به موضوعات مختلفی از جمله زیرمیزی، عدم اجرای قانون، فاصله نجومی درآمد پزشکان با سایر مشاغل و مطالب مختلف دیگری اشاره شد.

بودجه سلامت صرف پیشگیری شود یا درمان؟

 سلامت نیوز: در میزگرد مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور به موضوعات مختلفی از جمله زیرمیزی، عدم اجرای قانون، فاصله نجومی درآمد پزشکان با سایر مشاغل و مطالب مختلف دیگری اشاره شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عصر دیروز مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور با حضور محمدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه مجلس، علیرضا اولیایی منش نماینده دولت، محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی، عبدالرضا رستمیان نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و محمد قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت برگزار شد.
در زیر مشروح این مناظره را می خوانید:


اولیایی‌منش: تعرفه قیمت تمام شده پاشنه آشیل نظام سلامت/باید ریشه مشکلات پیدا شود

علیرضا اولیایی‌منش نماینده دولت در مناظره روز گذشته با موضوع قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور گفت: بحث تعرفه قیمت تمام شده، پاشنه آشیل در نظام سلامت است.

وی افزود: ما از سال 73 و 74 به بعد دچار سیکل معیوبی شدیم و قیمت تمام شده خدمات محور ارائه خدمت قرار نگرفت و از همان موقع کسری‌هایی به حوزه سلامت وارد شد که ما در همین مسیر تورم را تجربه کردیم.

اولیایی‌منش تصریح کرد: ما به جای پرداختن به ریشه مشکلات خود را متهم کردیم که آیا درست کار می‌کنیم یا نه؟ و هیچ وقت به ریشه مشکلات برنگشتیم که ببینیم آیا در سازمان بحرانی که هر ساله با کسری مواجه است امکان ارائه خدمت با کیفیت و با استانداردهای بالا وجود دارد یا نه.

نماینده دولت با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هتلینگ نزدیک به یک سوم قیمت واقعی بود گفت: با وجود این شرایط ما بیمارستان‌ها را موظف کردیم که80 درصد خدمات دولتی را پوشش دهند و پزشکان و پرستاران در صورت ارائه خدمت 12 ماه بعد حقوق و مزایای خود را دریافت می‌کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای ویزیت پزشک متخصص در بیمارستان‌ها 6100 تومان تعیین کرده‌ایم که از این رقم 2800 تومان سهم پزشک و مابقی سهم بیمارستان است که ما همان 2800 تومان را 12 ماه بعد به پزشک می‌دهیم.

اولیایی‌منش تأکید کرد: ارتقای وزارت بهداشت و بسیاری از بخش‌های دیگر نظام سلامت این است که خدمات خوبی صورت گرفته و بسیاری اوقات این گونه بخش‌ها را مظلومیت مواجه شدند.

وی اذعان داشت: این مناظرات می‌تواند به ابهام‌زدایی کمک کند و ما امروز آماده هستیم تا با اعداد و ارقام و تکیه بر شواهد دوستان نظام سلامت و مردم را از اصل موضوع آگاه کنیم و به آنها ریشه مشکلات را نشان دهیم.

نماینده نظام پزشکی: واقعی نشدن تعرفه‌ها پزشکان را متهم کرده است

محمد جهانگیری بعدازظهر جمعه در مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور که از شبکه یک سیما پخش شد گفت: باید دید امروز در نظام سلامت چه برنامه‌ای داریم و با خدماتی که ارائه می‌دهیم در کجا قرار گرفته‌ایم.

مجری مناظره عنوان کردند که هیچ کس از این خدمات از وزیر گرفته تا مردم راضی نیست و باید دید دغدغه‌های مردم کجاست.

وی اضافه کرد: یکی از آنها هزینه‌های کمرشکنی است که مردم نمی‌توانند آن را بپردازند دیگری کیفیت خدمات است و بعد از آن دسترسی عادلانه به خدمات.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی به این نکته اشاره کرد که مردم در ارائه خدمات نیاز به احترام و توجه دارند و از همه مهمتر حمایت اجتماعی است که وقتی دفترچه بیمه را به یک فرد می‌دهیم این حمایت را احساس کند در عین حال فرد نباید به خاطر یک بیماری در درون خانواده زمین‌گیر شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه جامعه پزشکی اشاره کرد و افزود: جامعه پزشکی تکلیف خود را نمی‌داند که آیا ما بدهکاریم یا خدوم جامعه هستیم. در دوران دفاع مقدس بهترین ایثارگری‌ها را پزشکان ارائه کرده‌اند و شهادت جامعه پزشکی هم سطح سایر رزمندگان بوده است. همچنین در دوران اصلاحات و پس از اصلاحات فقط به خدمت پرداخته‌ایم و در راستای ارتقای کیفیت علمی حرکت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: باید پرسید چرا تکلیف ما را از سال 1373 تاکنون روشن نکرده‌اند و قیمت واقعی خدمات که باید احصا شود انجام نشده تا هم پزشکان و هم مردم تکلیف خود را بدانند و بر اساس آن حرکت کنند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اذعان داشت: قانون اساسی در اصل 29 و قانون برنامه چهارم توسعه صراحتاً می‌گوید همه دستگاه‌ها ملزم به احصای قیمت تمام شده خدمات هستند و در قانون پنجم توسعه نیز تأکید بر بودجه‌ریزی عملیاتی برای این امر دارد.

جهانگیری گفت: از طرفی باید پرسید چرا دستگاه‌های نظارتی تاکنون بر این امر نظارت نکرده‌اند که هم مردم به رنج بیفتند و هم پزشکان متهم شوند. اکثراً توان پرداخت هزینه را مشکل خود عنوان می‌کنند و آیا باید جامعه پزشکی و مردم این هزینه را پرداخت کنند یا دولت و سیاستگذاری‌ها؟ چرا بودجه این حوزه کم است و بخش بهداشت و درمان فقط 5.3 درصد کل بودجه را می‌گیرد که خیلی کم است.

رستمیان: تعرفه درمانی مناسب انتخاب نشود تخلفات پزشکی افزایش می‌یابد

در ادامه عبدالرضا رستمیان نیز در خصوص تعرفه‌های پزشکی در سال 93 ، اظهار داشت: بر اساس قانون هر سال باید تعرفه‌ای برای بخش خصوصی و دولتی مشخص شود.

وی ادامه داد: در صورتی که تعرفه‌ها به درستی تعیین نشود واحدهایی که قرار است خدمات‌دهی کنند کیفیت خدمات آنها کاهش می‌یابد و مشکلاتی را برای بخش‌های درمانی، خصوصی و دولتی به وجود می‌آورد.

رستمیان با تأکید بر اینکه تعرفه باید به میزان کافی افزایش یابد، اظهار داشت: بخش‌های خصوصی نسبت به تعرفه‌هایی که اعمال می‌شود هزینه‌های بسیاری دارند بنابراین باید تعرفه در سطحی تعیین شود که آن بخش خصوصی بدون هیچ مشکل مالی بتواند ارائه خدمت دهد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: در صورتی که تعرفه مناسب درمانی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی اعمال نشود، شاهد افزایش تخلفات هستیم.

وی یادآور شد: بخش‌های درمانی خصوصی بار مالی زیادی را باید برای دارو پرداخت کنند که باید با تعیین مناسب تعرفه به این بخش نیز کمک شود.

رستمیان خاطر نشان کرد: امسال تأمین منابع بهتری از سوی وزارت بهداشت و وزارت رفاه برای بخش درمان اتخاذ شده است و قطعا نظارت و کنترل ما می‌تواند خدمات را بهتر از گذشته ارائه دهد.

مصری: مسئله عدم اجرای قانون است/ زیرمیزی در نظام سلامت رواج دارد

عبدالرضا مصری وزیر اسبق رفاه و تأمین اجتماعی گفت: همه دوستان بحث کردند و همه هم ناراضی بودند اما اشکال کجاست؟ اگر قرار باشد فقط همه ناراضی بودن خود را از نظام سلامت اعلام کنند پس صورت مسئله چیست؟

وی در ادامه تصریح کرد: صورت مسئله در عدم اجرای قانون است، قانون برنامه پنجم توسعه نوشته شد و در این قانون تکالیفی برای نظام سلامت تعریف شد اما در 3 سال گذشته نظام سلامت به این تکالیف عمل نکرده است. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در بند «ب» ماده 32 این قانون وزارت بهداشت موظف شد تا حداکثر تا پایان سال برنامه تعرفه‌های مربوطه و اقدامات کلینیک ویژه و ... را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

وی افزود: 3 سال از قانون برنامه گذشته اما اساس نظام سلامت اجرا نشده بنابراین این دیگر مشکلی نیست که به مردم برگردد.

مصری تصریح کرد: بر اساس همین قانون پزشکانی که در استخدام بیمارستان‌های دولتی بودند نباید در ساعت کاری در بخش خصوصی کار کنند اما ما خلاف این موضوع را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی ما یک ویترین شده‌اند که مریض‌ها را جداسازی می‌کنند و به آنها می‌گویند که بعد از ظهر به فلان بیمارستان خصوصی مراجعه کنند، صیانت از حقوق مردم بر عهده کیست؟

وزیر اسبق رفاه و تأمین اجتماعی خاطر نشان کرد: من به بیمارستان رفتم و منتظر شدم تا معاون درمانی و رئیس بیمارستان بیاید و از آنها خواستم تا دو بخش زنان و مردان را با حضور خود آنان بازدید کند.

وی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم که از آخرین تخت بخش شروع به پرسش کردم که در مطب چقدر پول دادند، رقم‌ها از 500 هزار تومان تا یک میلیون بود،به خدا قسم فقط یک مورد زیرمیزی نداده بود که آن هم یک بیمار دیابتی بود.

مصری اظهار داشت: چه کسی می‌خواهد به این امر نظارت کند؟ اگر تعرفه را دولت تصویب کرده نماینده دولت باید نظارت درستی داشته باشد تا این تعرفه هم به درستی اجرا شود.

فاصله نجومی درآمد پزشکان با سایر مشاغل جامعه/ چاه ویل حوزه سلامت با هیچ بودجه‌ای پر نمی‌شود

محمد قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت نیز درباره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور؛ اظهار داشت: وقتی صحبت از تعرفه‌گذاری خدمات درمانی می‌کنیم باید گفت کدام تعرفه‌ها. تعرفه‌هایی که به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود که بعضاً نادرست یا غیرقانونی تعیین شده است.

وی با اشاره به مسائل اخیر که گفته می‌شود زیرمیزی بگیران دانه درشت هستند تصریح کرد: ما پرسیدیم و متوجه شدیم یک آقای دکتر بابت هر عمل جراحی قلب چند ده میلیون تومان زیرمیزی می‌گیرد و جالب است که مردم از این موضوع آگاه نیستند و نمی‌دانند اصلاً زیرمیزی چیست و فکر می‌کنند خیلی از پول‌هایی که به پزشکان می‌دهند دستمزد است.

قنادی ادامه داد: در صورتی که هر پولی که خارج از روال رسمی به پزشک داده شود مصداق زیرمیزی و تخلف است که اخیراً هم گفته می‌شود حق پزشک است و تا تعرفه‌ها درست نشود نمی‌توان کاری کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حکمت بر این نکته تأکید کرد که باید درآمد جامعه پزشکی را با سایر اقشار مقایسه کرد و افزود: در جامعه‌ای که کارگرش زیر یک میلیون تومان درآمد دارد و کارمند و معلم یکی، دو میلیون تومان و نهایتاً اعضای هیأت علمی چند میلیون، آیا درآمد پزشکان همخوانی دارد؟ باید دید پزشکان متخصص باید در بخش دولتی چقدر درآمد دارند.

به گفته این پژوهشگر اقتصاد سلامت زیاده‌خواهی‌ها و اتفاقات ناگوار در حوزه سلامت هم کمر مردم را زیر بار هزینه‌های درمانی شکسته و هم با اتفاق ناگواری که در سال 83 رخ داد بیمه‌های ما را هم به خاک سیاه کشانده‌ است.

وی اذعان داشت: الان بیمه‌های ما ناکارآمد هستند و نه بیمه و نه مردم از پس هزینه‌های درمان برنمی‌آیند و با این چاه ویلی که درست شده هر چقدر مردم ، بیمه‌ها و دولت پول دهند این چاه پر نمی‌شود.

قنادی بر این نکته تأکید کرد: اگر قرار است بودجه‌ها هم افزایش یابد باید دید به کجا می‌رود آیا قرار است صرف پیشگیری و سالم ماندن مردم شود یا به بخش درمان و جیب پزشکان برود.

اولیایی منش: پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی طبق تعرفه 37 درصد است

در ادامه علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به دو مطالعه سازمان بهداشت جهانی گفت: مطالعه که سازمان بهداشت جهانی در سال 2004 انجام داده است می‌گوید قیمت واقعی و زیرقیمت تمام شده 6 تبعات را به همراه دارد.

وی ادامه داد: 1. کیفیت نامناسب خدمات، 2.دریافت‌های غیرمتعارف، 3. خودداری از درمان بیماران بدحال، 4 مراجعات مکرر، 5. تقاضای القایی و 6. ارجاع غلط این 6 تبعه را به همراه خواهد داشت.

نماینده دولت گفت: مطالعه دوم نتیجه اتفاقاتی که در کشور در خصوص تعرفه غیرواقعی افتاده و گزارش سال 88 مرکز پژوهش‌ها است را نشان می‌دهد مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید غیر منطقی بودن تعرفه‌ها ریشه‌ بسیاری از مشکلات درمانی در کشور شده است.

وی افزود: اتفاقاتی که سازمان جهانی بهداشت در کشور پیش‌بینی می‌کند مرکز پژوهش‌های مجلس آن را گزارش می‌دهد.

اولیایی منش گفت: طریقت‌منفرد و مصری هر دو جزو وزرای بهداشت و رفاه بوده‌اند سؤال اینجاست که چرا در دوره وزارت دوستان اتفاق مهمی در بخش درمان نیفتاده است.

نماینده دولت گفت: در حال حاضر پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی طبق تعرفه 37 درصد است در حالی که باید 10 درصد باشد.

اولیایی‌منش ادامه داد: چرا مردم مجبور می‌شوند در بیمارستان دولتی وسایل مورد نیازشان را از بیرون تأمین کنند.

وی افزود: چرا نمی‌بینیم چه بلایی ممکن است با کمبود منابع سر مردم بیاید. چرا جناب مصری نگذاشتند در جلسه شورای عالی بیمه تعرفه خدمات دندانپزشکی تصویب شود ایشان می‌گفتند بیمه‌ها منابع را ندادند هر وقت منابع بدهند ما هم خدمات را تحت پوشش می‌بریم.

نماینده دولت افزود: چرا خود دوستان اشاره نمی‌کنند که یک بیمارستان به لبنیاتی 6 ماه بدهکار است و ملحفه‌های بیمارستان را دیر عوض می‌کنند و 12 ماه حقوق به پرسنل‌شان بدهکارند چرا زود سراغ موارد نادر می‌رویم و می‌‌گوییم فلان پزشک اینقدر درآمد دارد.

وی ادامه داد: 80 درصد خدمات را بخش دولتی اداره می‌کند چرا اشاره نمی‌کنید که وزارت بهداشت دنبال رشد تعرفه‌های دستمزد است.

اولیای منش افزود: جواب آقای دکتر این است که برنامه پنجم منابع‌شان دیده نشده است.

نماینده دولت در مناظره خاطرنشان کرد: ما به قیمت جیب مردم برنامه پنجم را خواسته‌ایم تا عملیاتی کنیم سهم دولت از کل هزینه‌های نظام سلامت 25 درصد است سهم مردم با احتساب حق بیمه‌ها حدود 75 درصد می‌شود یعنی آن سال 15 درصد حق بیمه می‌دادند و 55 درصد هم پرداخت از جیب مردم می‌دهند.

حکایت وزیر اسبق از بیمارستان‌های دولتی که برای یک عمل چند هزینه دریافت می‌کنند

عبدالرضا مصری نماینده مجلس در برنامه مناظره در خصوص میزان تعرفه پزشکان در سال 93 اظهار داشت: نمی‌خواهند در کشور مشخص شود که چه مبلغی را باید مردم برای تعرفه‌های درمانی خود پرداخت کنند.

وی به صورتحساب سه بیمارستان دولتی درباره یک عمل مشترک اشاره کرد و گفت: یک بیمارستان در غرب یک میلیون و صد، در بیمارستان مدرس یک میلیون و 700 و در بیمارستان افشار یزد 720 هزار تومان برای درمان یک بیماری مشخص مردم پرداخت می‌کنند که این اصلاً توازن ندارد.

مصری خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌های دیگر نیز برای یک عمل قلب مشترک در یک بیمارستان 4 تا 7 میلیون، در بیمارستان مدرس 8 میلیون، در بیمارستان افشار یزد 3 میلیون پرداخت می‌شود و در بخش خصوصی نیز برای این اعمال از 20 تا 50 میلیون تومان مردم پرداخت می‌کنند.

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر تعرفه‌ها را دولت تعیین می‌کند چرا باید برای یک عمل جراحی مشخص سه نوع قیمت تعیین کرد در حال حاضر در بیمارستان امام خمینی (ره) مبلغ هزینه، سهم بیمه و مبلغ آزاد در فیش‌ها گنجانده می‌شود و این یعنی بیمارستان نیز علاوه بر تعرفه یک ستون دیگر به عنوان مبلغ آزاد به فیش پرداختی بیمار اضافه کرده است. مگر می‌شود هر صنفی تعرفه خود را افزایش یا کاهش دهد.

وی بیان کرد: بنده افتخار می‌کنم که در کشوری زندگی می‌کنم که پزشکان آن در سطح بهترین پزشکان دنیا هستند ولی اینکه به پزشکان عمومی خیلی در بعضی مواقع اجحاف می‌شود نیز ناراحت‌کننده است چرا که یک پزشک در روستا که خط مقدم محسوب می‌شود یک میلیون و 400 هزار تومان دریافتی دارد در صورتی که باید حداقل در مناطق روستایی و کم بهره 7 میلیون تومان دریافتی یک پزشک عمومی باشد.

مصری بیان داشت: تعرفه دستمزد را تعیین می‌کند و بر چه اساسی استاندارد آن مشخص می‌شود.

در ادامه این برنامه مناظره محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی نظام پزشکی اظهار داشت: جامعه پزشکی از مردم جدا نیست و حفاظت از مردم با ترویج بالاترین استانداردهای حرفه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: باید میزان تعرفه‌ها به نحوی باشد که به مردم بتوان بالاترین خدمات را ارائه کرد.

اولیایی‌منش: خود ما مقصریم/ طریقت منفرد: هزینه 14 هزار و 500 میلیاردی را با 40 هزار میلیارد تمام کردیم

در ادامه جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: بحث ما ترویج استانداردهای حرفه‌ای و تضمین است ما نمی‌خواهیم قیمت تمام شده را مردم بدهند.

اولیایی‌منش نماینده دولت گفت: در هتلینگ (یک روز بستری بیمار) 188 هزار تومان غیر از تعرفه دولتی دریافت شده، ما سیستم را با کسری اداره کردیم و اداره آن با فشار به سازمان‌های بیمه‌گر صورت گرفت ما نباید تقصیر را به گردن دیگران بیندازیم خود ما مقصریم.

طریقت‌منفرد وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به این صحبت‌ها گفت: ما بهتر است جزئیات را رها کنیم و راجع به کلیات صحبت کنیم تا بهتر و شفاف‌تر نتیجه بگیریم.

وی افزود: من حدود 34 سالی است که در بحث اجرا هستم من چند عدد و رقمی می‌دهم تا تکلیف روشن شود.

طریقت‌منفرد ادامه داد: در سال 89 بر اساس آماری که همه به آن معتقدند 40 هزار میلیارد تومان در کشور بابت بهداشت و درمان هزینه شد، 15 هزار میلیارد از این رقم را دولت و بیمه‌ها دادند و ما 25 هزار میلیارد را از مردم گرفتیم.

وی افزود: بهداشت و درمان کار سختی نیست و تنها شامل دو خدمت بستری و سرپایی می‌شود، در سال 89 متوسط هزینه یک بستری در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی 720 هزار تومان بود.

وزیر سابق بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی تأکید کرد: در بهترین بیمارستان تأمین اجتماعی (میلاد) هزینه یک بستری به یک میلیون می‌رسید، 6 هزار و 500 میلیون بستری با رقم یک میلیون می‌شود 6 هزار و 500 میلیارد تومان.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی در همان سال هر نسخه ویزیت بیمار سرپایی را 5 هزار تومان اعلام کرد ما کلاً برای هر مراجعه 10 هزار تومان در نظر می‌گیریم باز هم رقم 14 هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود بنابراین چرا باید 40 هزار میلیارد هزینه شود.

طریقت منفرد: نظام پزشکی نمی‌خواهد سیستم را شفاف کند/پزشک خانواده از 17 سال پیش خاک می‌خورد

حسن طریقت منفرد در مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور گفت:‌ اگر پزشکان ماهانه 150 ساعت در بخش دولتی کار کنند طبق محاسبات ما چیزی حدود 34 میلیون تومان درآمد دارند. مشکل ما این است که نظام پزشکی نمی‌خواهد سیستم خود را شفاف کند ما هیچ وقت پول کم نداشتیم درآمد پزشک ما با همین تعرفه‌ها که می‌گویند صدقه است، کم نیست مشکل ما این است که نمی‌خواهیم سیستم را درست کنیم.

وی افزود: در کشورهایی که مراقبت اولیه و طب عمومی را مدنظر قرار داده‌اند، پزشک خانواده محور ساماندهی است و 17 سال است که تکلیف داریم که آن را در کشور اجرا کنیم ولی این اتفاق نمی‌افتد چرا که با اجرای پزشک خانواده حساب و کتاب، نظم و بهره‌وری وسط می‌آید.

وزیر سابق بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: دو سوم پزشکان ما پزشک عمومی هستند که 7 سال زحمت کشیده‌اند که می‌شود از آنها در پزشک خانواده استفاده کرد ولی مدام می‌گوییم وقتش نیست. در دنیا پزشک خانواده یا همان پزشک عمومی بیشترین جایگاه را دارد.

رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در پاسخ طریقت منفرد گفت: ما آمده‌ایم تا کاری کنیم و احساس می‌کنم حرف می‌زنیم ولی راهکار نمی‌دهیم زمانی می‌گفتند از بیمار تصادفی هنگام مراجعه به اورژانس پول نگیرید و بخش‌نامه‌های متعددی در سال‌های مختلف می‌آمد که بیمارستان به دلیل تأمین هزینه و فشار گاهی پول می‌‌گرفت و گاهی نمی‌گرفت.

وی ادامه داد:‌ تا اینکه بالاخره یک راهکار علمی پیدا شد و بودجه‌ای در بیمه گذاشتند و براساس آن هر بیمار تصادفی مراجعه می‌کرد باید آن را درمان کنیم این بحث‌ها هم راهکار خود را می‌خواهد ما می‌گوییم پول کم نداریم پس چطور است که یک بیمارستان یک سال است پول پرسنل خود را نداده و به پیمانکار تهیه غذا 3 ماه بدهکار است.

رستمیان به این نکته اشاره کرد که دستمزد برخی پزشکان و کارانه آنها بالا نیست مثلاً یک متخصص عفونی که با بیماران ایدزی و هپاتیتی در ارتباط است 200 هزار تومان کارانه می‌گیرد و دستمزد یک فوق تخصص کودکان نیست نباید جایگاه پزشکی را پایین بیاوریم.

اولیایی‌منش خطاب به طریقت منفرد گفت:‌ چرا پزشک خانواده در دوره شما اجرا نشد؟

طریقت منفرد پاسخ داد: من آمده‌ام به عنوان مسئول استغفار کنم چرا که همه چیز هست ولی مردم دارند زجر می‌کشند و ما باید قانون را ریشه‌ای اجرا کنیم.

رستمیان در این میان تصریح کرد:‌ ما برنامه داریم ولی باید عملیات آن تعریف شود در عین حال تقویم بگذاریم چرا که در شهرستان‌هایی که پرداخت ثابت به طور آزمایشی اجرا شده این مشکلات حل شده است. منابع ما حقیقتاً کم است و نباید آدرس غلط بدهیم و این چاه ویلی که عنوان می‌کنیم درست نیست.

مصری در این میان گفت: باید دید چند درصد هدررفت منابع داریم و چقدر بر روند درمان نظارت می‌شود یک مسئول بیاید از مریض‌ها بپرسد چقدر به میزان پولی که داده‌اید خدمات گرفته‌اید. یک پزشک از هر 100 مریض 86 مورد ام‌آر‌ای می‌نویسد و اگر این موضوع را برای من جا بیندازد چرا در سه بیمارستان دولتی زیرمیزی رسماً به رومیزی تبدیل شده دیگر مشکلی نیست.

قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت در این میان با نشان دادن نمودار روند پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم گفت: آن چیزی که در سال 83 اتفاق افتاده و کمر مردم و بیمه‌ها را خم کرده افزایش ناگهانی تعرفه بخش خصوصی است که آن را به یک سازمان صنفی مانند نظام پزشکی در آن زمان سپرد که هیچ جای دنیا این کار را نمی‌کند.

وی افزود: پرداخت از جیب مردم تا آن زمان در حال کاهش بود و داشت به 30 درصد می‌رسد ولی به محض اینکه تعیین تعرفه را به نظام پزشکی دادیم تعرفه افزایش پیدا کرد.

اولیایی‌منش گفت: نباید بخش دولتی و خصوصی را با هم مقایسه کرد.

جهانگیری معاون نظام پزشکی نیز در پاسخ به قنادی گفت: ما رشد تعرفه در آن زمان که می‌گویید رصد کرده‌ایم موضوع این است که تعرفه در بخش خصوصی در سال 83 رشد داشت و از سال 84 نظام خدمات کیفی در بخش خصوصی پیگیری شد. متدولوژی ما برپایه هزینه‌یابی برمبنای فعالیت است که متد روز جهان است.

افزایش 16 برابری هتلینگ خصوصی/تعرفه دولتی اصلاح نشود بیماران صدمه می‌بینند

در ادامه مناظره درباره قیمت تمام شده خدمات درمانی در کشور قنادی درباره نسبت افزایش تعرفه‌ها و حداقل‌ها حقوق کارگران در 11 سال اخیر گفت:‌ هتلینگ خصوصی 16 برابر افزایش داشته است.

وی افزود: این در حالی است که هتلینگ داخلی خصوصی 27 برابر، بیهوشی خصوصی 14 برابر، جراحی خصوصی 15 برابر و حداقل دستمزد نیز 5.7 درصد افزایش داشته است.

رستمیان نایب رئیس کمیسیون پزشکی مجلس شورای اسلامی در این لحظه اظهار داشت: اگر تعرفه دولتی را اصلاح نکنیم به بیماران صدمه می‌زنیم.

جهانگیری نیز در این خصوص اظهار داشت: در سال 90 تعرفه معاینات رانندگی 8 هزار و 900 تومان برای پزشک عمومی و 4 هزار و 700 تومان برای تشکیل پرونده در پلیس +10 بوده است سال 91، هزینه معاینات رانندگی برای پزشک عمومی 11 هزار و 500 تومان و هزینه تشکیل پرونده در پلیس +10، 7 هزار تومان بوده است یعنی 49 درصد رشد در تشکیل پرونده داشته‌ایم.

قنادی در جواب مقایسه جهانگیری گفت: مقایسه شما اشتباه است ما نباید هزینه پزشک عمومی را با چیزهای دیگر مقایسه کنیم.

جهانگیری گفت: قیمت ما در هتلینگ بخش خصوصی برابر نیست موضوع این است که باید قیمت‌ها مشخص شود که کجا هستیم.

مصری نیز در این باره اظهار داشت: این محاسبه شما می‌گوید یک پزشک در ساعت سه بیمار را ببیند.

جهانگیری گفت: ما الان برنامه نظارتی را کامل کردیم.

رستمیان اظهار داشت: تأمین اجتماعی بیمارستان‌هایی دارد که ملکی نیست و مردم از یک شهر به شهری دیگر می‌روند.

مصری گفت: این اگرهای شما کجاست.

رستمیان اظهار داشت: اگر کسی آپاندیست گرفت وظیفه بیمارستان دولتی این است که او را عمل کند.

مصری اظهار داشت: باید بیمارستان دولتی که محل پناه مردم است تقویت شود اما با تعرفه واقعی.

طریقت منفرد: موضوعات بهداشت و درمان صنعت هسته‌ای نیست که مردم متوجه نشوند

عبدالرضا مصری وزیر اسبق وزارت رفاه در برنامه مناظره‌ای که در خصوص تعرفه‌های درمانی در سال 93 در حال برگزاری است اظهار داشت: 16.7 درصد هزینه سلامت در اختیار وزارت بهداشت و 17.5 درصد در اختیار بیمه‌هاست که حدود یک درصد بیشتر از وزارت بهداشت بیمه‌ها سهم برده‌اند.

وی ادامه داد: در صورتی که باید منابع بیشتری در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد تا دیگر از جیب مردم پرداختی هزینه‌های درمانی کاهش یابد.

در ادامه این مناظره علیرضا اولیایی‌منش نماینده دولت گفت: متوسط رشد حقوق و دستمزد از سال 80 تا 92، 20 درصد بوده است و حدوداً از سال 91 که حقوق 389 هزار تومان حداقل بوده تا سال 92 تنها 25 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: رشد تعرفه‌ها در بخش دولتی از سال 82 تا 92، 16.2 درصد متوسط آن است. در دو سال گذشته 65 درصد تورم در بخش عمومی داشته‌ایم و در بخش سلامت 62.7 درصد تورم داشته‌ایم که تنها 18 درصد در سالیان گذشته تعرفه‌ها افزایش یافت و باید جبران افزایش تعرفه‌ها در سال‌های آینده شود.

در ادامه این مناظره محمدحسین طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: درباره هزینه‌های هتلینگ از روز اول به طور غیرعلمی و کم‌اهمیت توجه شده که این امر رفته رفته تغییر پیدا کرد.

طریقت منفرد افزود: هتلینگ در مقابل هزینه‌های جاری سلامت رقم چندانی نیست.

وی یادآور شد: زمانی که بنده در تصدی وزارت بهداشت به شیراز رفته بودم در یکی از بیمارستان‌ها پیرمردی جلوی بنده را گرفت و عنوان کرد 4 روز است در بیمارستان برای یک شکستگی ساده گرفتار شده‌ایم و حدوداً 400 هزار تومان باید فرانشیز پرداخت کنم.

وزیر سابق بهداشت گفت: پرونده این بیمار مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم برای آن 4 میلیون تومان در بیمارستان هزینه شده است در صورتی که می‌توان این هزینه‌ها را خیلی کاهش داد.

وی به طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: این طرح می‌تواند هزینه‌ها را خیلی کاهش دهد و منابع بی‌خود هزینه نشود.

طریقت منفرد یادآور شد: مباحث بهداشت و درمان موضوعات صنعت هسته‌ای نیست که مردم متوجه نشوند بابت خدمات درمانی چه مقدار باید هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه 70 هزار پزشک عمومی در کشور داریم گفت: برای سطح اول پزشک خانواده باید 35 هزار پزشک عمومی جذب پزشک خانواده شود که برای هر کدام می‌توان 10 میلیون تومان پرداخت کرد مطمئناً با این پرداخت‌ها در طرح پزشک خانواده سلامت افزایش و هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.

جهانگیری: تعرفه ما از دیگر کشورها پایین‌تر اما خدمات بالاتر است/ ‌منفرد: پزشکان در بخش خصوصی پول 200 ساعت یک فوق‌تخصص در آلمان را می‌گیرند

عبدالرضا مصری وزیر اسبق رفاه و تأمین اجتماعی در ادامه مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور گفت: ما در مجلس 2 هزار و 900 میلیارد تومان اضافه بر لایحه دولت پول گذاشتیم تا مشکل قشر روستایی و شهرستان‌های زیر 20 هزار نفر حل شود.

وی افزود: بدون شک تخصیص این اعتبار صد درصدی است حال ببینیم که این رقم چاله‌های دیگر را پر می‌کند یا واقعاً مشکلات قشر روستایی را برطرف می‌کند.

جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: سال گذشته نظام پزشکی به عنوان متولی کشور تعرفه‌های بخش دولتی را امضا نکرد چرا که ما گفتیم اگر بخش خصوصی 29 درصد رشد دارد بخش دولتی حداقل باید رشد 40 درصدی داشته باشد.

وی افزود: ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم حتی یک لحظه رابطه مالی بین پزشک و بیمار ایجاد شود.

مصری در واکنش به این صحبت گفت: بیمار الان با دکتر ارتباط ندارد بلکه با منشی او در ارتباط است.

جهانگیری اظهار داشت: چرا معاونت نظارت راهبردی و مجلس بر اجرای قانون نظارتی نداشت؟ هدف ما اجرای یک پارچه برنامه‌ها است، ما به جامعه پزشکی خود افتخار می‌کنیم چرا که در منطقه می‌درخشیم.

جهانگیری افزود: شما 5 کشور که پایین‌ترین تعرفه را دارند در نظر بگیرید و ببنید که ما حتی تعرفه‌هایمان از این کشورها پایین‌تر اما سطح خدمات ما بالاتر است.

طریقت‌منفرد در ادامه این مناظره گفت: ما در دو دهه گذشته ظلم بزرگی کردیم و هرکس زورش رسیده تعرفه خود را درست کرده اما باید این مشکلات را از ریشه حل کنیم.

وزیر سابق بهداشت گفت: در سال 2005 پزشکان در آلمان تظاهرات کردند چرا که در مقایسه با متخصصین و فوق‌تخصص‌ه در آمریکا که رقم درآمد آنها در سال 267 دلار بود در آلمان رقم درآمد 56 هزار دلار بود.

وی افزود:‌ پول 200 ساعت یک پزشک فوق‌تخصص در آلمان را پزشکان در یک ساعت در بخش خصوصی می‌گیرند.

اولیایی‌منش: نظارت بر زیرمیزی بر عهده نظام پزشکی است/ مصری: وظیفه حاکمیتی را گردن نظام پزشکی نیندازید

در بخشی از مناظره قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی در کشور مجری مناظره خطاب به 5 شرکت کننده سؤالات مردمی را مطرح کرد تا هر یک به آن پاسخ دهند.

حیدری از اولیایی‌منش به عنوان نماینده وزارت بهداشت این سؤال مردمی را مطرح کرد که چرا دولت با دکترهای متخصص خیلی مشهور که صراحتاً زیرمیزی می‌گیرند برخورد نمی‌کنند؟

اولیایی‌منش در پاسخ گفت: وزارت بهداشت اعتقادش بر این است که صنف این حوزه یعنی نظام پزشکی باید خودش کنترل حوزه‌اش را به دست بگیرد و خط اول برخورد نباید وزارت بهداشت باشد.

محمد جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سؤال نیز گفت: اگر چه نظارت در وزارت بهداشت متمرکز شده اما سازمان نظام پزشکی خواهان این است که با اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری و با تعامل با 214 شعبه نظام پزشکی در سراسر کشور و انجمن‌های علمی، تخصصی بتوانیم نظارت بهتری را بر نظام سلامت داشته باشیم.

وی افزود: همگرایی در این دوره بین وزارت بهداشت، مجلس و سازمان نظام پزشکی، بیمه‌ها و انجمن‌های علمی تخصصی صورت گرفته تا بتوانیم با زیرمیزی برخورد کنیم.

حیدری سؤال دیگری را خطاب به رستمیان که همان ماده‌ای که در برنامه پنجم اشاره کردید که اجرا نشده و شبیه به آن را چرا در مجلس مصوب می‌کنید که اجرا نشود؟

رستمیان در پاسخ گفت: مواردی که نوشته می‌شود نباید بلندپروازانه باشد و منابعش هم باید دیده شود، به نظرم خیلی از برنامه‌هایی که اجرا نشده به همین دلیل است.

حیدری سؤالی را خطاب به طریقت منفرد مطرح کرد که شما مدام عنوان می‌کنید که طرح پزشک خانواده شکست خورده است چرا اینقدر از این طرح حمایت می‌کنید و چرا این طرح سریع شکست خورد؟

طریقت منفرد در پاسخ گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته این طرح را اجرا کرده‌اند و اگر این طرح اجرا نشود سیستم سلامت هیچ کشوری سامان نمی‌گیرد. در دوره خود نامه‌ای به معاون رئیس جمهور نوشتم که این طرح، طرحی است برای بی‌آبرو کردن پزشک خانواده و ما تا امروز نخواستیم این برنامه را اجرا کنیم و هر وقت هم که شروع کردیم مشکل داشته است.

حیدری مجری مناظره در این میان گفت: ظاهراً هفته گذشته وزیر بهداشت تمام وزرای اسبق بهداشت را در همین راستا دعوت کرده تا هم‌اندیشی داشته باشند اما به دلایلی این جلسه تشکیل نشده و به بعد موکول شده است.

وی سؤال دیگری را به نمایندگی از مردم خطاب به مصری عنوان کرد که حالا که مشکل درمان کشور کمبود پول است چرا دولت و مجلس با تزریق پول آن را حل نمی‌کند؟

مصری در پاسخ گفت: مشکل درمان کشور پول نیست ما تجربه کرده‌ایم سالهای متمادی هر چه پول ریختیم مشکل حل نشد چون سیستم نظارتی نیست.

وی خطاب به اولیایی‌منش به عنوان نماینده وزارت بهداشت گفت: متأسفم که آقای اولیایی‌منش نظارت را که امری حاکمیتی و بر عهده وزارت بهداشت است را به سازمان صنفی مانند نظام پزشکی واگذار کرد، وظیفه وزارت بهداشت نظارت است شما وظیفه نظارتی را جدا کردید.

مجری مناظره سؤال دیگری را خطاب به قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت گفت: شما می‌گویید پزشکان نباید پول بگیرند هیچ می‌دانید یک پزشک از بین چند صد هزار نفر به دانشگاه راه می‌یابد و چقدر باید خون دل خورده و درس بخواند تا پزشک شود؟

قنادی در پاسخ گفت: من نگفتم گرفتن پول تخلف است من زیرمیزی گرفتن را گفتم در عین حال شما درآمد پزشکان را با دکترای رشته‌های دیگر مانند دکترای ریاضی مقایسه کنید ببینید آنها چقدر می‌گیرند و پزشکان چقدر؟

86 درصد مردم می‌گویند درآمد پزشکان نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان منصفانه نیست

علیرضا اولیایی‌منش نماینده دولت در این مناظره در بخش پایانی این برنامه گفت: صحبت‌هایی خوبی شد و دوستان پیشنهادات کلان مناسبی مطرح کردند بنده فکر می‌کنم برای این کار باید سیستم را از بحران خاص خود نجات داد. هر وزیری آمده همین مسائل مطرح بوده که باید همزمان اصلاحات را نیز اجرایی کنیم.

محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی گفت:‌ اولویت سلامت مردم در حوزه حاکمیت بالا بیاید مشاهدات نشان می‌دهد که نظام سلامت به اولویت سه و چهار آمده است همچنین باید یکپارچگی را در نظام سلامت رقم بزنیم باید بدانیم بخش خصوصی هم سرمایه است و برای حفظ آن سرمایه‌گذاری کنیم و هزینه‌ را به عنوان هزینه ببینیم.

عبدالرحمن رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: دو مبحث مدیریت و بودجه را نیازمندیم باید آنهایی که بیمه نشده‌اند، بیمه و بهداشت را شروع کنیم.

محمدحسین طریقت‌منفرد وزیر سابق بهداشت و درمان گفت: امید داریم که این اتفاق بیفتد و خوشبختانه کسانی که در رأس کارند نقشی در این وضعیت نابسامان فعلی ندارند.

عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: ساختار نظام سلامت بیمار است و اگر خودش را معالجه نکنیم قادر نخواهد بود به مردم خدمات ارائه دهد. معالجه کار قانون پنجم است که اگر اجرایی شود بنیه مالی نیز بالا می‌رود.

محمد قنادی پژوهشگر اقتصاد سلامت گفت: به نظر بنده مشکل ما ساختاری است منابع صنف ما با اختیارات حاکمیتی قاطی شده اینها باعث تضاد منافع شده است.

در پایان این مناظره درصد پاسخ مردم به سؤال نظرسنجی مبنی بر اینکه آیا میزان اختلاف موجود میان درآمد پزشکان با درآمد سایر فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی منصفانه است یا خیر نشان داد که 85.86 درصد مردم بیان داشتند که منصفانه نیست و 14.14 درصد نیز گفته‌اند که منصفانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha