سلامت نیوز : یک فوق تخصص خون و سرطان با بیان این که هر روز تعدادی از خانواده ها با علت کم خونی ژنتیک فرزندشان به پزشک مراجعه می کنند و خیلی نگرانند، می گوید:«در حالی که باید گفت افرادی که تالاسمی نوع خفیف دارند، افراد نرمالی هستند. این افراد زندگی طبیعی دارند و حتی دارای محسناتی هم هستند.»

دکتر محمد جهانی در گفتگو با سلامانه، تصریح می‌کند:«مبتلایان به تالاسمی مینور، بدن مقاومی در مقابل ابتلا به مالاریا دارند و ثابت شده که سکته های قلبی نیز در آنها کمتر اتفاق می افتد.»

این فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به این که کم خونی تالاسمی مینور شایعترین اختلال ارثی در ایران است، توضیح می دهد:«آمارها نشان می دهد که از هر صد نفر، 5 نفر مبتلا به این کم خونی هستند البته در مناطق مختلف شیوع متفاوت است به طوری که در مناطق شمالی کشور، تعداد مبتلایان بیشتر است.»

به گفته دکتر جهانی مهمترین نکته این است که این افراد با فرد مبتلا به تالاسمی مینور ازدواج نکنند چون در صورت بچه دار شدن، فرزند آنها مبتلا به تالاسمی نوع ماژور خواهد شد.

وی با بیان این که هیچ نیازی به درمان خاص این افراد ندارند، خاطرنشان می کند:«بیماران باید قبول کنند که در اثر این کم خونی ارثی، با فعالیت زود خسته می شوند، ولی نیاز به تزریق خون ندارند و داروی خون ساز نیز نباید برایشان تجویز شود. چون این داروها حتی خطرناک هستند.»

وی در پایان خاطرنشان می کند:«خانواده هایی که علاقه ای به استفاده از دارو در فرزندشان ندارند، توصیه می شود که از سبزیجات استفاده کنند. چون سبزیجات بهترین منبع اسید فولیک است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    66 15
    سلام من از بچگی تالاسمی مینور هستم وقتی از قرص اهن استفاده میکنم شکمم کار نمیکنه خیلی عذاب میکشم لطفا کمکم کنید
    • naser ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
      49 16
      من چند روزی هست که آزمایش خون ازدواج دادم به من گفتن که مینور هستی ولی دختر خوب بود...الان من باید چیکار کنم راهی هست که درمان بشم؟؟ اصلا میتونیم ازدواج کنیم؟؟ مشکلی پیش نمیاد؟؟
  • محس سفالی ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    سلام من قصد ازدواج دارم و هر دوتامون مبتلا به کم خونی نوع مینور هستیم و همدیگه رو خیلی دوست داریم میشه یه راه حلی به ما بدهید
  • محمدمهدی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    سلام پسرم یک سال و نیم سنش هست قبلا ازمایش دادم هیچ چیزش نبود ولی یک هفته پیش ازمایش داد تلاسمی مینور مشخص شد میشه راهنمایی کنید
  • گرجی ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
    0 0
    سلام منم جدیدا فهمیدم تالاسمی مینور دارم قرص اهن مصرف نمیکنم فقط ب کمپلکس