سلامت نیوز : مدیرکل دفتر نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت:متأسفانه در سال‌های گذشته نتوانستیم در نظارت مناسبی بر خدمات دندانپزشکی و قیمتهای آن داشته باشیم. نمی‌توانیم زمانی برای ساماندهی آن اعلام کنیم اما ان شاء الله سال آینده پیگیری می‌کنیم.

سجاد رضوی در گفت‌وگو با فارس، در مورد خدمات دندانپزشکی و قیمت‌های متنوع و متفاوتی که در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: خدمات دندانپزشکی خدمات متنوع و وسیعی است که براساس نیاز مردم است.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته نه تنها کشور ما بلکه سایر کشورها نیز نتوانستند در نظارت بر خدمات دندانپزشکی خوب عمل کنند چرا که مواد مورد نیاز از شرکت‌ها و کارخانه‌های متعددی تأمین می‌شود و تغییر قیمت‌ها نیز متنوع است.

رضوی ادامه داد: در حال حاضر سیاست ما این است که بخش مواد و تجهیزات را از  حرفه دندانپزشکی جدا کنیم تا تغییر قیمت مواد و تجهیزات بر روی سطوح حرفه‌ای تاثیر‌گزار نباشد.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: تغییر قیمتی که در مواد مورد نیاز دندانپزشکی رخ می‌دهد نباید در جز حرفه‌ای که دندانپزشک کار می‌کند اثر بگذارد و اگر ما بتوانیم از خدمات الکترونیک استفاده کنیم و اطلاع‌رسانی خوب و دقیقی انجام دهیم که به دنبال آن هستیم از این طریق می‌توانیم نظارت بر خدمات دندانپزشکی را افزایش دهیم.

وی به مسئولیت سازمان‌های بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: بایستی سازمانهای بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را پوشش دهند به خصوص در دوران دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی؛ چرا که اگر دندان این قشر درست نشود در آینده خدماتی چون عصب‌کشی، پر کردن و غیره را نیازمندند که هزینه‌ها را بالا می‌برد.

رضوی افزود: اگر بتوانیم پیشگیری را در این دوران پیگیری کنیم قطعاً هزینه‌های دندانپزشکی پایین می‌آید.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت جزء قیمت تمام شده خدمات دندانپزشکی را جزء حرفه‌ای دانست و گفت: ما برای مطب، تعریف استانداردی داریم و اگر کسی بخواهد مطبش را از طلا بچیند یا بسازد نمی‌تواند قیمتش را از مردم بگیرد.

وی به حوزه قیمت‌گذاری تعرفه‌ها برای پزشک عمومی و همچنین برای دندانپزشکان اشاره کرد و گفت: چون لوازم مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی گران‌تر است، یک مقدار از آن جزء ویزیت محسوب می‌شود و جمع این مبلغ با کاری که روی دندان انجام می‌شود را بیمار انتخاب می‌کند.

رضوی ادامه داد: اگر جزء حرفه‌ای از جزء مواد جدا شود منطقی‌تر می‌توانیم نظارت را انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه چنین رویه‌ای در ایران وجود دارد، گفت: آنچه که مستند باشد و در سایت مشخص باشد و بیمار بتواند قیمت کالا و مواد مختلف را ببیند و خودش انتخاب کند و همچنین قابل پیگیری باشد، وجود ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: نمی‌توانیم زمانی را به طور مشخص عنوان کنیم و بگوییم که در آن تاریخ حتماً چنین کاری انجام می‌شود اما ان شاالله برای سال آینده در پی آن هستیم که برنامه‌ریزی و کارهای این امر را انجام دهیم تا بتوانیم مسائل را منطقی‌تر و قانونی‌تر انجام دهیم.

رضوی خاطرنشان کرد: در این مورد باید حوزه بهداشت و درمان وزارتخانه،حوزه تخصصی دندانپزشکی در وزارتخانه، انجمن دندانپزشکی و سازمان نظام پزشکی وارد عمل شوند تا بتوان هم تعرفه‌ها و هم اطلاع‌رسانی مردم از کیفیت مواد مصرفی و تجهیزات را به نحو احسن انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha