سلامت نیوز : معاون برنامه ریزی و اداری، مالی مجمع خیرین سلامت کشور با تاکید بر این که فرهنگ سرمایه گذاری در عرصه پژوهش در بین خیرین کشور وجود ندارد، گفت: اکثر خیرین جامعه ما بیشتر نگاهی دارند که در بین عامه مردم وجود دارد و بیشتر نیازهای ظاهری را حس می‌کنند و آن نیازی که آینده درخشانی را در پرتو یک پژوهش نوید می‌دهد را نمی بینند بنابراین لازم است نیازها و اولویت‌های اساسی سرمایه گذاری برای خیرین روشن شود.

علیرضا یزدانی در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر این که معتقد نیستم که نیازی به فعالیت‌های فیزیکی خیرین در عرصه سلامت کشور وجود ندارد، افزود: این تصور که ما نیاز نداریم خیرین در عرصه فیزیکی و سخت افزاری امور سلامت فعالیت کند تصور درستی نیست. در عرصه کار خیّر طبیعتا باید یک سری نمادهایی وجود داشته باشد که بتوان در آن ورود کرد. در حال حاضر کار خیرین حوزه سلامت حدود سه سال است که بطور سازماندهی و مشخص آغاز شده است و برای شروع کار در این حوزه باید در جهت آن اولویت بندی‌هایی که در مرحله اول کار لازم است ورود کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ سرمایه گذاری در عرصه نرم افزاری در بین خیرین کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اگر چه مجموعه خیرین ما در کشور، چشم انداز، ماموریت، اهداف و استراتژی‌های روشن و مشخصی دارند و ورود به حوزه پژوهش نیز جزو اساس کار ما است، اما چون فرهنگ کار خیر در عرصه نرم افزاری نه فقط عرصه پژوهش در سلامت، بلکه در تمامی حوزه های مورد نیاز به تحقیق و پژوهش، در کشور وجود ندارد بنابراین ورود به کارهای دانش محور هنوز برای خیرین جامعه ما بی اهیمت و نمود بیرونی ندارد.

یزدانی اضافه کرد: یکی از دلایل عدم تمایل خیرین برای سرمایه گذاری در حوزه پژوهش این است که ما نتوانستیم نیازها را درست تبیین کنیم. باید این نیازها ابتدا برای خیرین روشن شود و بعد در مورد آن فرهنگ سازی اساسی صورت بگیرد، بنابراین چون اکثر خیرین جامعه ما بیشتر نگاهی دارند که در بین عامه مردم وجود دارد بیشتر نیازهای ظاهری را حس می کنند و آن نیازی را که آینده درخشانی را در پرتو یک پژوهش نوید می دهد نمی بینند.

وی افزود: توجه به امر مهم پژوهش جزو برنامه‌های تعریف شده مجمع برای خیرین است بطوریکه تیم‌های تحقیقاتی مختلفی در این عرصه به سختی فعالیت می‌کنند تا این زمینه را به نوعی بین خیرین اشاعه دهند و نهایتا با انیستیتوهای مختلفی مثل رازی و بخش‌های دیگر مرتبط با کار تحقیقاتی، تفاهم نامه داشته باشند و بتوانیم ساز و کار پژوهشی درستی برای کار خیرین تعریف کنیم تا خیرین هم در این مسیر قرار بگیرند.

یزدانی در پایان تخصصی کردن حوزه فعالیت های خیرین را از دیگر برنامه های مجمع خیرین سلامت عنوان کرد و گفت: کشورهای پیشرفته، در زمینه کار خیرین جهت گیری‌های خود را روشن تر کردند اما متاسفانه در کشور ما هنوز این جهت گیری‌ها وجود ندارد. تخصصی شدن کار خیرین نوعی انسجام به فعالیت‌های آنها می دهد، به طوری که در عرصه سلامت نیز موارد بسیاری داریم که سرمایه گذاری خیرین به دلیل اینکه بدون کار کارشناسی شده و بر اساس تشخیص خود عمل کردند، بازدهی موثری نداشته است، بر این اساس برنامه آینده ما این است که فعالیت های خیرین را تخصصی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha