سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بیماران نارسایی قلبی باید از مصرف بیش از حد نمک پرهیز کنند، گفت: بیماران در زمان پخت غذا به جای نمک از چاشنی‌ها و ادویه‌های مناسب مانند آب لیموی تازه، فلفل سبز و سبزیجات معطری چون ریحان و مرزه استفاده کنند.

دکتر سکینه شب بیدار در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، ماهیچه قلب نمی‌تواند به طور موثر خون را به تمامی نقاط بدن پمپ کند و در نتیجه اکسیژن کافی به تمام نقاط بدن نمی‌رسد، اظهار کرد: در این حالت سوخت و ساز بدن مختل می‌شود. عمده این بیماران به علت داروهای مصرفی و نوع بیماری که دارند، وزن زیادی از دست می‌دهند.

وی با بیان این مطلب که دیابت، پرفشاری خون و بیماری عروق قلبی می‌تواند زمینه ساز نارسایی قلبی باشد، گفت: مصرف مایعات و نمک باید در این بیماران محدود شود چرا که مصرف بیش از حد نمک، وضعیت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را بدتر می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در بیماران قلبی تمام نوشیدنی‌ها مانند قهوه، آب‌های طعم دار، نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب میوه‌ها، چای و شیر نیز باید محدود شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بیماران قلبی نیاز بیشتری به انرژی دارند که باید از طریق مواد غذایی کافی تأمین شود تا جوابگوی نیاز افزایش یافته افراد باشد، اظهار کرد: بیماران به 1.5 تا 2 برابر افراد سالم کالری نیاز دارند و همچنین مقدار نیاز این افراد به پروتئین، بیش از افراد سالم، یعنی 1.5 تا 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است.

شب بیدار با بیان اینکه بیماران قلبی دچار ادم ( تجمع مایعات در بدن) هستند، خاطرنشان کرد: به رغم مصرف داروهای مدر، محدودیت مایعات و نمک در رژیم غذایی این افراد ضروری است. سدیم موجود در نمک باعث افزایش احتباس مایعات در بافت‌های بدن می شود، بنابراین بسته به شرایط بیمار عمدتا توصیه به مصرف حداکثر 2 گرم و حداقل 250 میلی گرم در روز سدیم می‌شود. یک قاشق چایخوری نمک آشپزخانه حاوی 2300 میلی گرم سدیم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مصرف میوه جات و سبزیجات تازه را به بیماران توصیه کرد و گفت: مصرف فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس، چیپس، انواع شورها و غذا های کنسرو شده، پنیرهای شور و برخی انواع بیسکویت‌ها و سس‌ها در این افراد مجاز نیست.

این متخصص تغذیه ادامه داد: میزان سدیم در بعضی غذاها مانند انواع گوشت‌ها، شیر، پنیر و تخم مرغ بالاست که باید مصرف این نوع غذاها نیز محدود شود.

وی با بیان این مطلب که این افراد باید هنگام خرید مواد غذایی به برچسب مواد غذایی توجه کنند، افزود: بیماران باید موقع انتخاب مواد غذایی، در صورتی که مواد حاوی نمک سدیم، سدیم کلراید، مونوکسید سدیم، غلات دودی شده باشد از خرید آن پرهیز کنند.

شب بیدار در پایان خاطر نشان کرد: بیماران قلبی در زمان پخت غذا به جای نمک از چاشنی‌ها و ادویه های مناسب مانند آب لیموی تازه، فلفل سبز و سبزیجات معطری چون ریحان و مرزه استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha