شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 105734

سلامت نیوز : رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به رشد جمعیت و اهمیت آن از دیدگاه اسلام و مقام معظم رهبری بر لزوم کاهش سن ازدواج و افزایش جمعیت تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در سخنرانی پیش از نماز جمعه این هفته گفت: ۳۵ روز به پایان سال جاری مانده است یعنی حدود ۵ جمعه دیگر و اولین روز سال ۹۳ نیز جمعه است.

وی افزود: سال ۹۲ سال حماسه سیاسی و اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شد.

وی ادامه داد: قبل از ورود به بحث جمعیت، شایسته و یا وظیفه است که یادی از مراسم روز ۲۲ بهمن بنمایم. سالی که به حماسه سیاسی نامگذاری شد انصافا در چند مقطع سیاسی بودن آن حوادث کاملا روشن شد. یکی انتخابات ۲۴ خرداد که با حضور ۷۳ درصدی مردم ایران برگزار شد. انتخاباتی که قبل، حین و بعد آن بدون مسئله برگزار شد و شگفتی‌های بسیاری را با خود داشت. دومین مقطعی که حماسه سیاسی به نمایش گذاشته شد روز ۲۲ بهمن بود که به اعتراف همه کار‌شناسان حماسه ۲۲ بهمن امسال از نظر کمیت و کیفیت بسیار باشکوه و قابل توجه بود.

وی اظهار داشت: شادابی، نشاط، امید و تدبیر شعارهایی که داده شد و قطعنامه‌ای که خوانده شد همه و همه گواه بر این بود که این حماسه سیاسی انشاء‌الله مورد قبول امام عصر (عج) و رهبر معظم انقلاب قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: علاوه بر حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی هم نامگذاری شده که آرام آرام آن را مشاهده می‌کنیم. جنب‌و جوشی در اقتصاد کشور به وجود آمده که از ناحیه تحریم‌های خارجی و تولید و تجارت و داد و ستد داخلی است.

وی افزود: ما امسال و اکنون شاهد ثبات اقتصادی هستیم و قیمت‌ها هفته به هفته تغییر نمی‌کنند و شاهد افت قیمت‌ها نیز هستیم.

وی ادامه داد: از همه تولید‌کنندگان، بازرگانان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان تقاضا می‌کنم به انصاف اهمیت دهند که برکات آن بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام اکرمی تصریح کرد: اگر خدایی ناکرده بی‌انصافی باشد، نارضایتی و نفرین مردم را در پی خواهد داشت که موجب از بین رفتن برکت می‌شود. امیدواریم در این ۳۵ روز باقی مانده سال ۹۲ هم حماسه سیاسی در بین مردم و گروه‌ها و نهاد‌ها خودنمایی کند و دل‌ها به هم نزدیک شود. امام علی (ع) در وصیت ۲۴ ماه رمضان فرمودند پیروان من و همه کسانی که این پیام را می‌شنوند بدانند که باید به هم وصل شوید و بذل کنید. نان در سفره یکدیگر بگذارید و بازوی یکدیگر باشید.

وی ادامه داد: دیشب در دعای کمیل از زبان حضرت خواندیم که «خدایا این بازوان من را برای خدمت و فکرم را برای اندیشیده‌های شایسته نیرومند کن».

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری افزود: امیدواریم خدای متعال به همه ما در همه عمرمان مخصوصا در باقیمانده سال ۹۲ این قوه را عنایت کند تا عمل خوب نشان دهیم و به تعبیر قرآن در خیرات سبقت بگیریم.

حجت الاسلام اکرمی با اشاره به سیاست رشد جمعیت در کشور گفت: رشد جمعیت توصیه مؤکد سال گذشته رهبر معظم به خراسان شمالی و بجنورد بود. در رابطه با رشد جمعیت باید گفت کار‌شناسان وقتی در رابطه با پیشرفت و توسعه یک کشور سخن می‌گویند گاهی به مساحت، تکنولوژی و فناوری، سرمایه و منابع تحت‌الارضی و در ‌‌نهایت به جمعیت اشاره می‌کند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری افزود: تقریبا تمام کار‌شناسان معتقدند جامع‌ترین نظریه در عوامل توسعه مربوط به جمعیت است.

وی ادامه داد: اگر کشوری مساحت و منابع و ثروت، معادن تحت‌الارضی هم داشته باشد ولی جمعیت و نفرات کافی نداشته باشد مورد استعمار قرار می‌گیرد البته منظور از جمعیت، جمعیتی دانا و توانا، با اراده، با ایمان و اعتقاد، منسجم و قابل تلاش است.

حجت الاسلام اکرمی افزود: امروز دنیای استکبار دنبال استعمار دنیا است و می‌خواهد از آن‌ها کار بکشد و بهره‌اش را خودش ببرد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: بنابراین در توسعه یک کشوری با یک میلیون و ۶۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت که از شمال و جنوب به دریا‌ها راه دارد و منابع تحت‌الارضی آن زیاد است مسئله جمعیت مهم است.

وی افزود: همین الان در گزارش هوا‌شناسی دیده می‌شود که یک استان ۲۰ درجه زیر صفر و استانی دیگر ۲۰ درجه بالای صفر است. این ۴۰ درجه نشان‌دهنده ۴۰ نوع آب و هوا در کشور است.

حجت الاسلام اکرمی ادامه داد: ما از نظر منابع غنی هستیم و حدود ۶۰ نوع معدن از طلا تا اورانیوم داریم به شرط اینکه جماعت ما عددی باشند که قابل توجه باشد تا بتوانند در همه این بخش‌ها کارآمدی خودشان را نشان دهند.

وی افزود: اگر جمعیت فعال نداشته باشیم این مساحت و منابع مورد غارت دیگران قرار می‌گیرد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: اولین شرط تشکیل جمعیت، خانواده است. رسول مکرم اسلام می‌فرمایند «ما بنایی محبوب‌تر و عزیز‌تر از ازدواج در پیشگاه خداوند نداریم که در آن خانواده‌ای تشکیل شود و پسر و دختری پیمان سنگین زندگی با یکدیگر ببندند.

وی در ادامه داد: در روایتی دیگر می‌فرمایند «هر که ازدواج کند و کسی را نیز به ازدواج تشویق کند به ولایت خدا رسیده است و ولایت‌الله مافوق همه ولایت‌ها است».

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر کسی برای ازدواج دستش خالی است بداند که خدا دستش را می‌گیرد و بی‌نیازش می‌کند. از پدر‌ها و مادر‌ها تمنا می‌کنم در مراجعه به منزل و آنهایی که پسران و دخترانی مجرد در منزل دارند سوره مبارکه نور آیه ۳۲ را بخوانند. خداوند در این آیه می‌فرماید «من کسانی را که ازدواج می‌کنند بی‌نیاز می‌کنم».

حجت الاسلام اکرمی با اشاره به مقام شامخ مادران گفت: خداوند می‌فرماید «بهشت زیر پای مادران است» یعنی مادرانی که فرزندانی داشته باشد. عالم تکوین و تشریح در مسیر این است که به شما مدد برساند تا جمعیتتان افزون شود.

وی افزود: اگر بتوانیم به رشد جمعیت توجه کنیم به شرط اینکه اصل ازدواج را جدی بگیریم رشد و توسعه پیدا می‌کنیم. یکی از آفت‌های اجتماعی، اقتصادی و پزشکی که زن و مرد ما را تهدید می‌کند مسئله بالا رفتن سن ازدواج است که مفسده همراه دارد و دیگری کاهش اولاد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: پزشکان قبول دارند که اگر رحم زن بارور نشود زمینه ابتلا به سرطان‌های گوناگون برای وی پیدا می‌شود.

وی اذعان داشت: برخی می‌گویند تأمین هزینه فرزندان برایمان مشکل است البته اصل این مطلب درست است اما همت مرد و زن و توکل آن‌ها به خدا کجا می‌رود. خداوند می‌فرماید من به شما کمک می‌کنم، هر که نگران باشد توکلش مشکل دارد.

حجت الاسلام اکرمی ادامه داد: صد البته باید بر تعهدمان هم بیفزاییم. مرد باید احساس مسئولیت بیشتری در قبال خود، همسر و فرزندانش داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: توصیه من به آقایانی که برای مدرسه، خوابگاه و ۱۰‌ها نمونه دیگر مسابقه خیرات می‌گذارند این است که بنیادی نیز برای تشویق به ازدواج و کمک به خانواده‌های متأهل و نیازمند داشته باشند.

وی افزود: ما نباید خانه را خوابگاه و استراحتگاه بدانیم. خانه باید آموزشگاه، آزمایشگاه، دانشگاه و پژوهشگاه باشد. استاد مطهری رضوان‌الله می‌فرماید ممکن است یک دختر و پسر ۵۰ کتاب درباره خانه‌داری مطالعه کنند یا ۵۰ روز خانه‌داری یقیناً برکات ۵۰ روز خانه‌داری بیشتر از مطالعه ۵۰ کتاب در این زمینه است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ازدواج کنید و خانواده‌دار شوید زیرا بر رزق و روزی شما افزوده می‌شود. ثواب دو رکعت نماز مؤمن متأهل از ۷۰ رکعت نماز جوانی که مجرد بیشتر است. جوانی که تلاش می‌کند مانند جهادگر در راه خداست. اگر خدایی ناکرده به مباحث ازدواج و تکثیر جمعیت بی‌توجه باشیم، گرفتار مشکلاتی می‌شویم که اکنون ماهواره‌های فارسی‌زبان ظالمانه دنیا بنا دارند تا مبحث خانه را سست و به آمار طلاق بیفزایند.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم خدای متعال به برکت این روز و نماز جمعه نسل جوان ما را از بلایا مصون بدارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha