شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 105737
سلامت نیوز :رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران با بیان این مطلب که مردم و مسئولان باید موضوع محیط زیست را در اولویت کار خود قرار دهند، اظهارداشت: در شهرداری تهران مدیریت محیط زیست شهری را تدوین خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ علی‌محمد شاعری روز شنبه در نشست خبری که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار شد، گفت: باید استاندارد زیست محیطی در اجرای برنامه توسعه مدنظر قرار گیرد و در برنامه توسعه منتطبق با استاندارد‌ها اقدامات صورت گیرد تا هم محیط زیست حفظ شود و هم شاهد توسعه باشیم و این امر باید در اولویت کاری ما باشد.

وی اظهار داشت: نابسامانی زیست محیطی که اکنون شاهد آن هستیم ناشی از تعارض بین توسعه و محیط زیست است، طرحهای توسعه باید منطبق با ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد چرا که نابسامانه به همراه دارد. قبل از اجرای طرح توسعه باید ارزیابی زیست محیطی مدنظر قرار گیرد و الزامات زیست محیطی پیش‌بینی شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران آلودگی هوا و کمبود منابع هوا و خاک و از بین رفتن تنوع زیستی ناشی از طرح‌های توسعه بدون ارزیابی زیست محیطی است که در اجرای طرح توسعه باید تجدیدنظر صورت گیرد. به شکلی که قبل از اجرای طرح توسعه ارزیابی و ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد.

شاعری ادامه داد: مردم و مسئولان باید موضوع محیط زیست را در اولویت کار خود قرار داده و خوشبختانه ما در شهرداری تهران مدیریت محیط زیست شهری را تدوین خواهیم کرد که امروز در نمایشگاه رونمایی می‌شود که در 22 منطقه تهران این طرح جامع اجرا خواهد شد و محور این طرح موضوع آلودگی هوا، آب و خاک و حفاظت از تنوع زیستی و بهبود و توسعه فضای سبز است تا بتوانیم به چشم‌انداز مدنظر و توسعه پایدار دست یابیم.

وی افزود: ما امروز از موضوع آلودگی هوا و مخاطره زیست محیطی رنج می‌بریم که طرح جامع محیط زیست می‌تواند این موضوع را حل کرده و وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر در این راستا گام بردارند.
چرا که برنامه مدیریت شهری دائمی بوده و یک طرح جامع است که امیدواریم در برنامه پنج ساله این امر صورت گرفته و ما تا سال 1397 شاخص محیط زیست شهری را بهبود دهیم.

شاعری اظهار داشت: متناسب با وظیفه شهردرای نگاه‌مان در خصوص کاهش آلودگی هوا به این شکل است که باید یک مدیریت یک پارچه و هماهنگ در شهر تهران و سایر کلان شهر‌ها صورت گیرد. تا بتوانیم با موضوع آلودگی هوا مقابله کنیم چرا که در شهرهای بزرگ مانند لندن و نیویورک با وجود مدیریت یکپارچه و هماهنگ توسط شهرداری‌ها توانسته‌اند آلودگی هوا را حل کنند.

وی ادامه داد: ما آمادگی اجرای طرح جامع همراه با امکانات و اعتبارات و حمایت دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا را داریم.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران اظهار داشت: تمام شهرداریهای کلانشهر‌ها اجرای طرح کاهش آلودگی هوا را با حمایت دولت انجام خواهند داد و اعلام آمادگی می‌کنند. البته موضوع اعتبار نیز باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم در راستای کاهش آلودگی هوا گامی موثر برداریم.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند در شهر تهران به خوبی انجام می‌شود چرا که این موضوع بر عهده شهرداری تهران بوده و بر آن متمرکز است. همچنین موضوع توسعه فضای سبز و حمل و نقل عمومی نیز از مواردی است که توسط شهرداری به خوبی صورت گرفته است.

شاعری در خصوص اقدامات شهرداری در راستای کاهش آلوددگی هوا، بیان کرد: اگر دولت بخواهد که مسئولیت کاهش الودگی هوا را شهرداری برعهده بگیرد، شهرداری اعلام آمادگی می‌کند؛ به نظر بنده با وجود مدیریت یکپارچه و مدت زمان 5 ساله می‌توانیم آلودگی هوا را کاهش داده و این موضوع قابل حل است.

وی بیان کرد: مدیریت یکپارچه باید اجرایی و عملیاتی شود و سازمانی به عنوان متولی این امر وجود داشته باشد و بار دیگر در همین جا می‌گوییم اگر دولت خبواهد شهرداری متولی کاهش آلودگی هوا خواهد شد و در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند.

شاعری در خصوص بحث استاندارد خودرو‌ها، گفت: در بخش خودرو ما 10 سال از صنعت دنیا عقب هستیم؛ دو هزار و 700 صنعت آلاینده در کشور وجود دارد که 80 درصد آن در کلانشهر‌ها بود و 1200 صنعت آلاینده در شهر اصفهان وجود دارد. همچنین بخش زیاید از صنعت آلاینده در اطراف تهران بوده که باید استقرار صنعت در کلانشهر‌ها همگام با صنعت پاک و سازگار با محیط زیست صورت گیرد.

وی ادامه داد: هر صنعتی که در شهر مستقر شود باید قبل از استقرار مجوز استاندارد داشته باشد همچنین سوخت عرضه شده نیز باید با مجوز سازمان محیط زیست باشد که در شهرهای پیشرفته دنیا نیز فعالیت صنعتی با استانداردهای لازم و ملاحضات زیست محیطی صورت گیرد که این امر باید در کشور ما نیز رخ دهد.

وی افزود: ما 10 سال با استاندارد صنعتی روز دنیا عقب هستیم که علت این امر آلودگی زیست محیطی است.

شاعری با بیان اینکه اکنون در نیروگاه‌های ما 50 لیتر مازور مصرف می‌شود که این نشان از این امر بوده که فرآیند صنعتی در کشور ما بسیار قدیمی و کهنه و ذاتا آلاینده است، افزود: پالایشگاه‌ها باید با استاندارد یورو5 اجازه استقرار بگیرند و پالایشگاهی با استاندارد پایین‌تر از این میزان نباید مستقر شود. همچنین صنایع موجود در شهرک‌های صنعتی باید ساماندهی شوند و استقرار نصایع جدید باید منطبق با استاندارد صنعت سبز (هایتک) ایجاد شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در خصوص برنامه‌های شهرداری برای استقبال از نوروز، گفت: امسال زود‌تر از سال گذشته به استقبال نوروز رفته‌ایم و به تناسب وظایف شهرداری در جهت زیباسازی و کمک به کاشت نهال در سطح منازل، نظافت معابر و خیابان‌ها و مدیریت پسماند شهری و معاینه فنی خودرو و ساختمان‌ها و همچنین بهره وری از آموزش زیست محیطی برای شهروندان تهرانی و ارائه تذکر و اموزش زیست محیطی از طریق رسانه ملی و مقابله با صنایع آلاینده از برنامه‌های محوری از سوی شهرداری است. که امیدواریم امسال در مقایسه با سال گذشته بهاری با طراوت‌تر و با نشاط‌تر را شاهد باشیم.

وی اظهار داشت: طرح جهادی معاینه فنی ساختمانها را شروع کرده‌ایم و تا آخر سال معاینه فنی ساختمان‌ها به اتمام خواهد رسید که 1000 ساختمان از سوی شهرداری تحت معاینه فنی ساختمان قرار گرفته که معاینه فنی شامل معاینه موتورخانه‌ها، گازهای خروجی آلاینده، و همچنین در سطح پارک عمومی سطح شهر نیز آبگرمکن‌های خورشید تعمیر خواهند شد. همچنین تمامی خودروهای عمومی و شهری در مرکز معاینه فنی، معاینه خواهند شد که دستورالعمل آن را نیز ابلاغ کردیم.

شاعری در خصوص برنامه‌های شهرداری در روز درختکاری گفت: روز درختکاری و هفته منابع طبیعی از 15 اسفند تا 21 اسفند برگزار خواهد شد و برنامه مشترکی با سازمان جنگل‌ها در این زمینه خواهیم داشت.

وی بیان کرد: آمزوش شهروندی و سازماندهی سازمان‌های غیردولتی برای مشارکت بیشتر براب درختکاری و توسعه فضای سبز و همچنین انجام همایش مشترک از برنامه‌های روز درختکاری از سوی شهرداری محسوب می‌شود و این امر در دتسور کار قرار دارد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایداربیان کرد: شهرداری مهم‌ترین برنامه‌اش در راستای استقبال از نوروز 93 و هفته درختکاری کاشت نهال در باغچه شهروندان است که تا پایان سال این امر ادامه خواهد داشت و تقاضا داریم از شهروندان که با سازمان محیط زیست و منابع طبیعی همکاری‌های لازم را انجام دهند تا گام اساسی در راستای توسعه فضای سبز برداشته شود چرا که هر هکتار فضای سبز می‌تواند 60 تن گردو غبار را کاهش دهد.

شاعری در پایان گفت: با وجود این امر و طرح می‌توانیم در سال جاری میلیونها نهال در باغچه شهروندان کاشته شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha