سلامت نیوز : عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در تشریح وضعیت استفاده از سیستم های گرمایشی در ساخت و سازها گفت: با توجه به دو مزیت سیستم های گرمایشی حرارت مرکزی یا همان موتورخانه مرکزی، از قبیل تناسب با معیارهای بهداشتی، سلامتی و ایمنی و همچنین قابلیت برنامه ریزی دقیق تر و صحیح تر به منظور صرفه جویی و مدیریت یکپارچه مصرف انرژی در ساختمان ها استفاده از این سیستم ها در برابر سایر سیستم های گرمایشی برتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز ؛ سیف ا... علی نیا افزود: به رغم برخی ویژگی های سیستم های گرمایشی تکی که باعث استقلال در مصرف انرژی بین واحدهای مسکونی در یک مجتمع مسکونی می شود، در صورتی که منافع شخصی افراد از طریق مشارکت، فرهنگ سازی و توجه به مسائل ایمنی و مصرف انرژی به منافع ملی و گروهی گره بخورد، سیستم های گرمایشی مرکزی در مجموع انتخاب مناسب تری نسبت به سایر سیستم ها محسوب می شوند.

وی با اشاره به رواج نصب و کاربرد پکیج طی سال های اخیر در ساحتمان های مسکونی تصریح کرد: در حال حاضر دیده می شود که حتی در ساختمان های بلند مرتبه به میزان 100 واحد مسکونی هم که اصولا باید از سیستم موتورخانه مرکزی برای گرمایش بهره مند شوند از سیستم های تکی یا همان پکیج ها استفاده می شود که این اتخاب  درست به نظر نمی رسد.

علی نیا ادامه داد: علاوه بر مباحث مطرح در رابطه با ایمنی، سلامتی و صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان های مرتفع، بحث فشار هوا مطرح است چنانکه براساس مبحث 17 مقررات ملی ساختمان، حداکثر ارتفاع دودکش براساس استانداردها 15 مترمربع است که برای ارتفاعات بالاتر باید استانداردها به نحوه دیگری لحاظ شود.

عضو کمیته تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: همچنین مطابق با این مقررات، نصب وسایل گاز سوز پرمصرف مانند آبگرمکن فوری و پکیج برای واحدهای کوچکتر از 60 مترمربع، ممنوع است مگر انکه هوای مورد نیاز برای احتراق گاز مصرفی ان ها از طریق دریچه دایمی که مستقیما به هوای آزاد راه دارد تامین شود که در برخی ساختمان ها این دو شرط مهم رعایت نمی شود.

وی همچنین با عنوان اینکه حتی از لحاظ اقتصادی نیز نصب پکیج در ساختمان های بلند مرتبه و برخوردار از تعداد واحدهای زیاد به صرفه نیست، گفت: با وجود اینکه فرهنگ سازی برای طراحی و نصب سیستم های گرمایشی باید به سمت سیستم های حرارت مرکزی سوق پیدا کند اما بدلیل برداشت اشتباه و ذهنیت نادرستی که مردم دارند با مطرح شدن هدفمندی یارانه ها و تمایل به مدیریت شخصی مصرف انرژی استقبال از سیستم های گرمایشی تکی افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha