عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: نهادینه كردن مراجعه تمامی زنان حامله به ماماها جهت مراقبت بارداری، یكی از پیشنهادات و راهكارهای مهم كاهش سزارین در جامعه است.

دكتر قدسیه علوی روز یكشنبه در همایش روز جهانی ماما در مشهد افزود: بر اساس این طرح اگر ماما با معاینه تشخیص داد كه زن باردار نیازمند سزارین است او را به پزشك متخصص زنان و زایمان ارجاع می‌دهد.
این متخصص زنان و زایمان گفت: با این حال هم‌اكنون برخی از پزشكان متخصص زنان و زایمان شاید ناخواسته مادران باردار را به سمت سزارین سوق می‌دهند.
وی بر لزوم اعتماد متقابل بین ماماها و پزشكان متخصص زنان و زایمان تاكید و بیان كرد: ماماها نه تنها در یك زایمان طبیعی نقش ارزشمند دارند بلكه در تشخیص اینكه این بیمار باید سزارین بشود یا نه حتی از پزشكان علم و آگاهی بیشتری دارند.
او گفت: از این بابت نباید نگران رونق كاری پزشكان متخصص بود زیرا اكثر آنان همیشه مطب‌هایشان شلوغ است.
وی با اشاره به رشد فزاینده آمار سزارین در كشور طی سالهای اخیر افزود:
در برخی از بیمارستانهای خصوصی در شهر تهران این آمار حتی تا بیش از ۹۰  درصد زایمانها گزارش شده است.
دكتر علوی گفت: این در حالی است كه استاندارد جهانی انجام سزارین كمتر از  ۱۵ درصد زایمانها را شامل می‌شود.
این پزشك متخصص زنان و زایمان "خونریزی، احتمال عفونت، تاخیر در بهبودی و افزایش هزینه‌های زایمان" را از جمله تبعات ترویج سزارین برشمرد.
وی گفت: زایمان طبیعی یك امر فیزیولوژیك است و ماما نقش اصلی را در این خصوص دارد زیرا یك ماما می‌تواند وقت بگذارد و از نظر روحی و روانی نگرانی بیمار را در خصوص ترس از درد زایمان كاهش دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: بدین طریق علاوه بر ارتقا سلامت بارداری و كاهش سزارین كه اكنون یكی از معضلات در این زمینه است، برای اشتعالزایی ۴۵ هزار دانش‌آموخته مامایی نیز تدبیر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha