معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: هم‌اكنون ۴۳ درصد از زایمانها در بیمارستانهای دولتی و خصوصی این استان به روش سزارین انجام می‌شود.

دكتر غلامعلی معموری روز یكشنبه در همایش روز جهانی ماما در مشهد افزود: طبق بررسی انجام سزارین در بیمارستهای دولتی  ۳۴ درصد و در بیمارستانهای خصوصی استان  ۵۶ درصد گزارش شده است.
وی گفت: این در حالی است كه استاندارد جهانی سزارین زیر  ۱۵ درصد است.
او با اشاره به اقداماتی كه در راستای ترویج زایمان طبیعی در حال انجام است افزود: طی سال گذشته از سه هزار میلیارد ریال اعتباری كه برای این امر اختصاص یافته بود  ۶۰ تخت زایمان بدون درد خریداری و در بین بیمارستانها توزیع شده است.
وی گفت: همچنین از سال گذشته در برخی از بیمارستانها همانند بیمارستان ام‌البنین مشهد، روش زایمان در آب به عنوان یكی از روشهای زایمان بدون درد در دستور كار قرار گرفت.
او با بیان اینكه ماماها ركن اصلی در مراقبتهای بارداری را بر عهده دارند افزود: ترویج زایمان طبیعی و كاهش سزارین یكی از مسوولیتهای ماماها است كه می‌تواند با هماهنگی و همكاری متخصصین زنان حاصل شود.
وی ابراز امیدواری كرد با اقدامات در حال انجام طی سالهای آتی میزان سزارین در استان خراسان رضوی به زیر  ۲۵ درصد كاهش یابد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: در این راستا باید از طریق آگاهی دادن به مادران باردار نگرانی آنها را نسبت به درد زایمان طبیعی كه یكی از علل گرایش به سزارین است برطرف كرد.
وی با اشاره به نقش ماماها در كاهش مرگ و میر مادران باردار گفت: طی سالهای گذشته شاخص فوت مادران باردار كاهش چشمگیری یافته و در استان خراسان رضوی به رقم ۲۵ در یك صد هزار زایمان رسیده است.
او تعداد زایمانهای صورت گرفته طی سال گذشته را در استان خراسان رضوی  ۱۰۶ هزار مورد ذكر كرد.
وی گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده قصد داریم شاخص مرگ و میر مادران باردار را در سال  ۸۸ به رقم  ۲۴ درصد كاهش دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این مراسم گفت: كاهش آمار سزارین به حداقل میزان و حدود استانداردهای جهانی یكی از برنامه‌های مهم این دانشگاه است.
دكتر مسعود ملكی افزود: در این راستا ترویج روشهای زایمان بدون درد با فراهم كردن تجهیزات و راهكارهای مربوطه، ارتقا نگرش و آگاهی مادران باردار از طریق آموزش و برطرف كردن مسایل حاشیه‌ای در خصوص متخصصین زنان و زایمان دنبال می‌شود.ك/ ۲ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha