سلامت نیوز : مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علت آنکه در طول ۱۷ سال نتوانسته اند پزشک خانواده را اجرا کنند، برای این است که اجرای پزشک خانواده باعث متضرر شدن وارد کنندگان سی‌تی‌اسکن و مالکان بیمارستانها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ مسعود مسلمی‌فر که در برنامه تلویزیونی پزشکی نبض حضور یافته بود، اظهار داشت: مشکلات وضعیت جامعه پزشکی به دلیل ساختار غلط سلامت است که زیرمیزی رخ می‌دهد و اگر این پدیده را بزرگ کنیم اعتماد مردم به جامعه پزشکی از دست می‌رود. زیرا بسیاری از جامعه پزشکی اصلاً نمی‌دانند پدیده زیرمیزی چیست. بنابراین مجلس و دولت باید به وظایف خود به خوبی عمل کنند تا معلولی به نام زیرمیزی وجود نداشته باشد.

مسلمی‌فرد تصریح کرد: پزشکی در دنیا به عنوان یک رشته اسرار آمیز به حساب می‌آید و همه به آن احترام می‌گذارند و اگر بخواهیم جامعه پزشکی را اینگونه زیر سوال ببریم اعتماد مردم به آنان از بین می‌رود. بنابراین علت زیرمیزی در ساختار نظام به هم ریخته سلامت است.

خودگردانی بیمارستانها، نوعی زیرمیزی است

وی ادامه داد: مثلاً وقتی عنوان می‌شود که بیمارستانهای دولتی باید خودگردان شوند، مدیر بیمارستان مجبور است به هر نحوی از مردم پول بگیرد که این کار یعنی زیرمیزی. بنابراین بیمارستانهای دولتی را با وجود چنین تعرفه‌هایی مجبور می‌کنند که خودگردان شوند و این کار نوعی زیرمیزی است.

مسلمی‌فرد بیان کرد: البته باید سوال شود که آیا زیرمیزی مشکل اصلی ما است؟ در حالی که  پدیده زیرمیزی توسط تعداد انگشت‌شماری از متخصصان انجام شده است بنابراین مجلسیان که این اسامی را منتشر کرده‌اند یک عذرخواهی به ملت بدهکارند زیرا دیگر مردم به پزشکان احترام نمی‌گذارند. در حالی که باید مجلس نظارت کند که چرا قانون اجرا نمی‌شود، چرا پزشک خانواده به اجرا در نمی‌آید. چرا قانون تمام وقتی جغرافیایی اجرا نمی‌شود که در این راستا قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با برقراری ارتباط تلفنی با این برنامه از انتشار لیست پزشکان دانه‌درشت زیرمیزی‌بگیر دفاع کرد.

مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه عنوان کرد: به گفته رئیس سابق نظام پزشکی کشور 80 هزار پزشک عمومی داریم که وضعیت مالی آنان به زیر خط فقر رسیده است. این در شرایطی است که پس از 50 سال اجرای پزشک خانواده در آمریکا، فقط 12 درصد متخصص پزشک خانواده در این کشور وجود دارد در حالی که برای اجرای این طرح در کشور ما برخی‌ها می‌خواستند پزشک خانواده را تخصصی کنند. که در ادامه رحمانی رئیس انجمن جراحان عمومی ایران پاسخ داد، این پزشکان عمومی چاره‌ای ندارند و نمی‌توانند زیرمیزی بگیرند.

مسلمی‌فرد در ادامه صحبت‌هایش از سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سوال کرد که چرا پس از 17 سال هنوز پزشک خانواده به اجرا در نیامده است و مجلس چرا نظارت نمی‌کند بنابراین باید از صحبت‌های پوپولیستی خودداری کنیم.

مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این راستا با انتقاد از رئیس جامعه جراحان عمومی ایران گفت: این صحبت آقای رحمانی چرا باید اینگونه باشد که عنوان می‌کنند پزشکان عمومی نمی‌توانند زیرمیزی بگیرند شما با این حرف‌تان تمام جامعه پزشکی و متخصص کشور را زیر سوال بردید که همه زیرمیزی می‌گیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه در نظام سلامت به جای کار علمی سلیقه‌ای عمل شده است. یک روز عنوان می‌شود بچه‌داری خوب است، یک روز دیگر آن را نهی می‌کنند. هر وزیری هم می‌آید به یک روشی مدیریت می‌کند. ما بی‌عدالتی در داخل نظام سلامت داریم چرا مجلس تاکنون مشکلات پزشکان عمومی را برطرف نکرده است، فقط گریه می‌کنند ولی کاری صورت نمی‌پذیرد.

مدیر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پزشک خانواده برای برخی کشورها دیگر خاطره شده است ولی برای ما هنوز یک آرزو است. زیرا اگر پزشک خانواده اجرا شود برخی‌ها ضرر می‌کنند و منافع آنها به خطر می‌افتد زیرا دیگر نمی‌توانند سی‌تی‌اسکن وارد کشور کنند، بنابر این سیستم نظام سلامت کشور باید بر اساس راهنماهای بالینی اجرا شود تا برخی‌ها دیگر نتوانند بیمارستانهای آنچنانی بسازند و بخش دولتی را ضعیف کنند.

مسلمی فرد خاطرنشان کرد: ما سال‌هاست که در این باره دعوا می‌کنیم ولی به نظر بنده مشکل از آن است که باید آموزش نظام پزشکی را به وزارت علوم سپرد و خدمات‌رسانی درمانی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha