سلامت نیوز : متخصص ارگونومی گفت:در ایران ابعادی از بدن انسان به صورت استاندارد را نداریم و به همین خاطر استاندارد میز و صندلی نیز به شکل مدون در کشور وجود ندارد.

حسن صادقی نائینی در گفت‌وگو با فارس در مورد استانداردسازی میز و صندلی به شکل مدون اظهار داشت: پروژه‌‌ای در چند سال گذشته برای تجهیزات مدرسه و میز و صندلی طراحی شد که آن پروژه به صورت دستورالعمل اجرایی شد. بخشی نیز پایلوت شد که از آن پروژه چند نمونه هم ساخته شد تا در کل کشور تسری داده شود چرا که ما داده‌های ابعادی نداریم.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: قرار بود چند نمونه از طرف سازمان نوسازی مدارس طراحی و ساخته شود و به کل کشور تعمیم داده شود ولی اکنون دیگر در وزارت بهداشت نیستیم و از نتیجه آن پروژه بی‌اطلاع هستم اما شنیده‌ام که پروژه‌های ابعادی در سراسر کشور در حال انجام است.

مسئول برنامه ارگونومی وزارت بهداشت در سال‌های 78 تا 79 گفت: باید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در این امر پیش‌رو باشد چرا که هزینه‌های این برنامه بالطبع بالا است.

متخصص ارگونومی به آمارها اشاره داشت و تصریح کرد: هر مورد بروز عوارض اسکلتی عضلانی می‌تواند مجموع هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی بالغ بر 8 هزار و 70 دلار به همراه داشته باشد که با پیشگیری از این عوارض می‌توان غرامت دستمزد را کم کرد و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم را از دوش دولت و مردم برداشت.

استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران به فعالیت نشسته‌ افراد اشاره کرد و گفت: فعالیت‌ نشسته به دلیل ساختار فیزیوژیک و آناتومی ستون مهره‌ها می‌تواند باعث بروز کمردرد شود. کارهای نشسته در درازمدت بر روی میز و صندلی‌های غیر ارگانیک و عدم تناسب ابعادی میز و صندلی و مداوم بودن تماس‌ها می‌تواند کمردرد را در افراد به وجود بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha