یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 105775

ظروف شیشه‌ای و پیرکس بهترین برای پخت غذا

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه می‌گوید: استفاده از ظروف مسی نه تنها مس بدن را تأمین نمی‌کند بلکه مسمویت‌زاست. ظروف شیشه‌ای و پیرکس بهترین ظروف محسوب می‌شود.

شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس که آیا استفاده از ظروف مسی مس بدن را تأمین می‌کند؟ و بهترین ظرف‌ها برای پخت کدام است؟ پاسخ داد: استفاده از ظروف مسی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که نه تنها نیاز بدن به مس را تأمین نمی‌کند بلکه از آنجایی که مس جزو مواد معدنی است اضافه دریافت آن می‌تواند سبب بروز مسمومیت در بدن شود و افرادی که در منزل مدام از ظروف مسی استفاده می‌کنند معمولاً با علایمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال مواجه می‌شوند.

وی افزود: حتی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نسبت به مصرف ظروف مسی هشدار داده است چرا که ظروف مسی را قلع‌اندود می‌کنند و برای اینکه قلع طی واکنش شیمیایی به مس متصل شود کمی سرب هم به آن اضافه می‌کنند.

این متخصص تغذیه به این نکته اشاره کرد که وقتی ظروف حرارت می‌بیند و در عین حال غذاهایی که پایه اسیدی دارند هنگامی که در ظرف ریخته می‌شوتد (مثل گوجه‌فرنگی و آبلیمو) ممکن است قلع و سرب در غذا آزاد شود.

ظروف شیشه ای، پیرکس و لعابی بی ضررترین برای پخت

وی مناسب‌ترین ظروف برای پخت غذا را شیشه و پیرکس عنوان کرد و افزود: ظروف لعابی هم به شرط آنکه لعاب آن آسیب ندیده باشد جزو ظروف مناسب برای پخت و پز محسوب می‌شود.

به گفته این متخصص تغذیه ظروف استیل نیز برای پخت و پز مناسب است به شرط آنکه بعد از پخت چیزی را در آن نگهداری نکنیم و سریع ظرف را جابه‌جا کنیم تا واکنش شیمیایی صورت نگیرد.

فرجی در پاسخ به اینکه ظروف تفلون و چدن که دارای لایه محافظ هستند چقدر برای پخت مناسبند گفت: تا زمانی که این ظروف سالم باشند مشکلی نیست اما به محض آنکه کوچکترین آسیب‌دیدگی بر اثر حرارت و ضربه به سطوح فلزی این ظرف‌ها وارد شود سطوح تفلونی این ظروف وارد غذا می‌شود که برای بدن مضر است.

کادمیوم ظروف نچسب سبب اختلال در رشد و کم خونی می‌شود

عضو انجمن علمی تغذیه تصریح کرد: کادمیوم موجود در ظروف تفلون فلز سنگینی است که سرطان‌زاست و تأثیر نامطلوبی در روند رشد جسمی کودکان می‌گذارد و حتی تحقیقات نشان داده که ممکن است سبب کم‌خونی شود.

ظروف آلومینیومی به مرور زمان مشکلات گوارشی ایجاد می‌کنند

وی در مورد مصرف ظروف آلومینیومی نیز گفت: مصرف این نوع ظروف نیز توصیه نمی‌شود چرا که بر اثر حرارت، آلومینیوم موجود وارد غذا شده و در طولانی مدت ممکن است مشکلات گوارشی روده و کولیت ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha