سلامت نیوز : یک آسیب شناس گفتار و زبان با بیان اینکه در ارتباط با کودکان مبتلا به لکنت باید ویژگی‌های وی مورد توجه قرار گیرد، گفت: اصلاح غیرکارشناسانه رفتار کودک موجب مشکل شدن و طولانی شدن مراحل گفتار درمانی می‌شود.

لیلا رستم شیرازی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن والدین و آموزگاران در برخورد با کودک مبتلا به لکنت نقش می‌بندد این است که با این مشکل چگونه می‌توانند برخوردی مناسب داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه والدین باید کودک را همان گونه که هست پذیرا باشند، افزود: والدین باید این پذیرش را از طریق رفتارهای خود به کودک تفهیم کنند و هرگز کودکان را با هم مقایسه نکنند.

این کارشناس گفتار درمانی با اشاره به اینکه در برخورد با این کودکان نقاط ضعف و اشکال آنها بزرگنمایی نشود، گفت: یک کودک را باید به صورت مجموعه‌ای از رفتارها در نظر گرفت و با طرح نکات و توانایی‌های مثبت وی، زمینه رفع نکات منفی را نیز فراهم کرد.

رستم شیرازی با بیان اینکه تنها راه ارتباط یک معلم با دانش آموز فقط گفتار نیست، گفت: برای برقراری ارتباط و و نفوذ در دنیای کودک و کسب اعتماد و جلب اطمینان ، راه‌های ارتباطی مختلفی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: خط زیبا، نقاشی خوب و رعایت نظم و انضباط از جانب کودک نکات برجسته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. آموزگاران باید سعی کنند در برخورد با دانش آموزان دارای لکنت برای جلب اعتماد و اطمینان اولیه به جای دست گذاشتن و اصرار داشتن بر بیان گفتاری از این راه ها استفاده کنند تا کودک مطمئن شود که او را حتی با مشکلش پذیرفته‌اند.

این کارشناس گفتار درمانی در پایان تصریح کرد: اطرافیان کودک مبتلا به لکنت نباید با ارایه توصیه‌های دلخواه و غیرکارشناسانه مانند قبل از حرف زدن فکر کن، آهسته‌تر صحبت کن، سعی بر اصلاح و کاهش لکنت کودک داشته باشند بلکه این کار را تنها به کارشناسان متخصص واگذار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha