پیشنهاد افزایش ۴۳درصدی تعرفه هتلینگ بیمارستان‌ها در سال ۹۳

سلامت نیوز : رئیس سازمان بیمه سلامت از پیشنهاد و توافق بر سر افزایش ۴۳درصدی تعرفه های پزشکی در بخش هتلینگ بیمارستان (بستری) برای تعرفه های درمانی سال ۹۳ خبر داد. دکترانوشیروان محسنی بندپی با بیان این مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: تعیین تعرفه های پزشکی سال ۹۳ مراحل نهایی را طی می کند. در این زمینه تفاهم میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت ایجاد شده است و این هفته تکلیف آن در شورای عالی بیمه مشخص می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ رئیس سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این که تعرفه های درمانی سال ۹۳ با چند درصد افزایش تعیین شده است، گفت: امسال تعرفه های پزشکی را در ۲بخش ویزیت و هتلینگ بیمارستان ها بررسی کردیم و به نتایج خوبی دست یافتیم؛ به این صورت که در بخش ویزیت به این نتیجه رسیدیم که تعرفه ترجیحی باشد به این معنا که ویزیت بر مبنای وقتی که پزشک برای معاینه بیمار صرف می کند، منطقه ای که پزشک خدمت می کند و ... و برخی دیگر از عوامل تعیین شده است. وی افزود: در بخش خصوصی علاوه بر عوامل مذکور سود استهلاک، هزینه های جاری مطب و ... نیز در نظر گرفته شده است.

محسنی در توضیح بیشتر درباره تعرفه ترجیحی گفت: در تعرفه ترجیحی نگاه واقع بینانه ای به هزینه های بخش سلامت و تعرفه ها داشته ایم و تلاش شده که به قیمت واقعی برسیم و هدف این بوده است که باعث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و کمتر برخوردار شویم و به نوعی کمبود پزشک در این مناطق را برطرف کنیم. به عنوان مثال پزشکی که در زابل خدمت می کند با تعرفه ترجیحی، ماندگاری اش مقرون به صرفه خواهد بود و انگیزه اش برای خدمت افزایش می یابد. رئیس سازمان بیمه سلامت درباره میزان رشد تعرفه هتلینگ در بیمارستان های دولتی نیز گفت: تعرفه هتلینگ بیمارستان های دولتی همیشه کمتر از قیمت تمام شده بوده است به این معنا که در بیمارستان های دولتی تعرفه هتلینگ ۴۸هزارتومان است، در حالی که قیمت تمام شده آن ۱۰۸هزارتومان است و به این ترتیب بیمارستان های دولتی همواره هزینه هایشان ۳۰ تا ۴۰درصد بیش از درآمدشان است.

وی افزود: به این دلیل بیمارستان های دولتی در اداره و مدیریت اعتبارات و هزینه ها با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند بنابراین تعرفه هتلینگ در تعرفه های پزشکی ۹۳، ۴۳درصد نسبت به امسال افزایش می یابد تا این مشکل برطرف شود.بنا به گفته این مسئول، تعرفه های پیشنهادی در شورای عالی بیمه نهایی می شود. محسنی در پاسخ به این که آیا با این افزایش راهکاری دیده شده است که سهم مردم از هزینه های بستری افزایش نیابد و آیا بیمه در این میان سهم بیشتری از این هزینه ها را تقبل می کند، گفت: اگر منابع و اعتبارات به بیمه ها اختصاص یابد این امر محقق می شود که امیدواریم این امر در تعیین سهم سلامت از هدفمندی یارانه ها دیده شود.

بررسی 4 محور در کارگروه تحول نظام سلامت

این مسئول با بیان این که در کارگروه تحول نظام سلامت به ریاست وزیر بهداشت ۴محور کاهش سهم مردم از هزینه های درمان، پوشش بیمه ای تمام مردم، ارتقای بسته خدمت بیمه سلامت، غربالگری و آموزش در حال بررسی است، گفت: با ابلاغ دولت کارگروه تحول نظام سلامت با همکاری نظام سلامت و بیمه ها به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شده است که در ۴محور کاهش سهم مردم از هزینه های درمان، پوشش بیمه ای تمام مردم، ارتقای بسته خدمات بیمه سلامت و غربالگری و آموزش و پیشگیری فعال شده است. وی افزود: بررسی ها در این راستاست که با چه مکانیزم هایی می توان به این اهداف دست یافت علاوه بر این که در این کارگروه میزان برخورداری و سهم نظام سلامت از مرحله دوم هدفمندی یارانه ها مشخص می شود که در صورت نهایی شدن به هیئت دولت ارائه می شود. بنابه گفته دکترمحسنی بندپی جلسات این کارگروه به طور منظم در حال برگزاری است و امیدواریم به زودی به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم. رئیس سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: با تعیین سهم نظام سلامت از هدفمندی یارانه ها می توان برنامه ریزی مطلوبی در ۴محور مذکور داشت.

5 خدمت پیشگیری در حوزه خدمات دندان‌پزشکی

دکترمحسنی درباره مصوبه هیئت دولت درباره تکلیف سازمان های بیمه گر در پوشش بیمه ای برخی خدمات دندان پزشکی نیز گفت: این مصوبه در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم است چرا که هزینه های دندان پزشکی فشار بسیاری را بر مردم تحمیل می کند و هدف این است که بخشی از این فشارها برداشته شود و بیمه ها بر اساس منابع، بخشی از این هزینه ها را تقبل کنند. وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که ۱۰درصد پرداختی مردم از هزینه های درمان مربوط به خدمات دندان پزشکی است به همین دلیل مجلس نیز سالانه ۲میلیاردتومان برای پیشگیری و مراقبت از دندان های کودکان زیر ۱۲سال اختصاص می دهد.

رئیس سازمان بیمه سلامت با بیان این که پوشش بیمه ای خدمات دندان پزشکی در راستای اقتصاد سلامت و رویکرد سلامت محور بیمه هاست، خاطرنشان کرد: بسته ای که دولت بیمه ها را به پوشش آن مکلف کرده است شامل ۵خدمت پیشگیری است که پر کردن دندان بدون درمان ریشه و جرم گیری از جمله آن محسوب می شود. وی افزود: جزئیات این مصوبه در شورای عالی بیمه بررسی شد و این که ۵خدمت پیشگیری آیا به همه افراد جامعه گسترش یا برای سنین خاصی اجرا شود، با توجه به منابع و اعتباراتی که به بیمه ها اختصاص می یابد در شورای عالی بیمه مشخص می شود. وی افزود: اما این احتمال وجود دارد که پر کردن دندان، جرم گیری و در مجموع ۵خدمت پیشگیری و مراقبت از دندان برای گروه سنی ۱۵ تا ۱۸سال اجرا شود که البته همان طور که ذکر شد به اعتبارات و منابع بستگی دارد. بنابه گفته دکترمحسنی بر اساس مصوبه دولت، بیمه ها مکلف هستند بخشی از هزینه های آزمایش ژنتیک را تقبل کنند. چرا که با توجه به معلولیت ها و هزینه هایی که دولت و خانواده ها برای نگهداری و توانمندسازی معلولان می پردازند، بحث پیشگیری از معلولیت ها در صدر توجه دولت قرار گرفته است تا معلولیت ها کاهش یابد.

وی افزود: با انجام آزمایش می توان میزان تولد نوزادان معلول را کاهش داد به همین دلیل بیمه ها باید درصدی از هزینه های بالای آزمایش های ژنتیک را تقبل کنند که البته درصد آن مشخص نشده است و آن هم بستگی به میزان اعتبارات در بودجه ۹۳ دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha