یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 105791

دریاچه ارومیه با سمینار پر آب می‌شود؟

سلامت نیوز : کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه روزهای ۲۸ تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود اما نمایندگان استان آذربایجان غربی از جمله شهر ارومیه بر این نظرهستند که تنها اقدامات عملی می تواند نجات دریاچه ارومیه را رقم بزند، نه سمینار وچاپ کتاب یا مقاله !

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در حالی که کارشناسان هشدار دادند گسترش کویر نمک ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه موجب کوچ اجباری مردم و تخلیه تبریز خواهد شد نمایندگان ارومیه تاکید دارند که برگزاری کنگره نمی تواند راهی برای نجات دریاچه باشد و باید مقامات دولتی از این اتفاق ناگوار که ابعاد فاجعه آمیزی در بر دارد جلوگیری کنند.

یکی از کارشناسان و دبیر اجرایی کنگره بین المللی نجات دریاچه ارومیه نیز تاکید کرده که این دریاچه با خیال پردازی نجات پیدا نخواهد کرد و نیازمند برنامه ریزی، تدبیر و امید است.

ابعاد وتبعات خشک شدن دریاچه ارومیه تا حدی دارای اهمیت بوده که پروفسور احد رحمان زاده، سخنگوی "گروه ناجیان دریاچه ارومیه" در دانشگاه بن آلمان نیزدر گفت و گو با دویچه وله با انتقاد از اینکه در چند سال اخیر مسئولان مرتب قول هایی داده و کنفرانس هایی تشکیل دادند اما هیچ کاری انجام نشده و نتیجه ای نداشته یاد آور شد: در کنفرانس های قبلی هم تصمیماتی گرقته شد و مقامات قول دادند بلافاصله اقدامات خود را عملیاتی کنند اما متأسفانه تابحال هیچ کاری نشده است.

نافرجامی وعده های مسئولان ایرانی نسبت به نجات دریاچه ارومیه تا اندازه ای است که پروفسور احد رحمان زاده، سخنگوی گروه ناجیان دریاچه ارومیه از حمایت نمایندگان مجلس آلمانی برای نجات این دریاچه خبر داده و گفته ،با حل مشکل هسته ای ایران موسسات مختلف آلمانی مایل اند در پروژه های نجات دریاچه ارومیه شرکت کنند و بودجه ای نیز برای این کار تخصیص دهند.

وی یاد آور شده که حتی استادانی از دانشگاه ماربورگ و حدود ۳۰ نماینده پیشین و فعلی مجلس آلمان با نوشتن نامه هایی به گروه ناجیان دریاچه ارومیه آمادگی خود را برای همکاری با طر ح های نجات دریاچه ارومیه اعلام کرده اند.

اضطرار نجات دریاچه ارومیه تا حدی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه در۲۳ بهمن ماه امسال اعلام کرد ،بحران دریاچه ارومیه شرایطی را ایجاد کرده که ساماندهی و حل آن نیازمند اقداماتی فوق العاده است.

این نظرات در حالی بر ضرورت نجات دریاچه ای که رابطه مستقیم بر زندگی مردم دارد اعلام می شود که هنوز هیچ اقدام عملی با وجود فریاد ها واعتراضات به چشم نمی خورد.

نادرقاضی پورنماینده ارومیه در واکنش به بر پایی کنگره ها وسمینارها برای نجات دریاچه ارومیه اعتقاد دارد که در ابتدا این روش بسیار عاقلانه است اما بعد از مشخص شدن ابعاد فاجعه و مشخص شدن راهکار،جز پول خرج کردن و شام و ناهار دادن به میهمانان هیچ خاصیتی ندارد.

این نماینده معترض به عملکرد مسئولان در قبال نجات دریاچه ارومیه به جام جم آنلاین گفت:مردمی که در حوزه این دریاچه زندگی می کنند هر روز شاهد فاجعه زیست محیطی در اطراف خود هستند و دیگر حرف و سخن برای آنها کاری انجام نمی دهد.

وی با تأکید براینکه هنوز دولت یازدهم قدمی برای احیا و نجات دریاچه ارومیه برنداشته یادآور شد:به نظر می رسد گفته ها ونظرات مسئولان در مورد دریاچه کافی باشد و باید فاز عملیاتی انتقال آب، به این دریاچه صورت گیرد.

قاضی پور درمورد حضور و کمک مالی نمایندگان آلمان برای نجات دریاچه ارومیه نیز گفت:من از این پیشنهاد استقبال نمی کنم چون در جمهوری اسلامی ایران توان نجات دریاچه وجود دارد و می خواهیم که این فاجعه به دست کارشناسان ایرانی حل و فصل شود.

وی افزود: وقتی مدارک کارشناسی وزارت نیرو می گوید «ما می توانیم، اما برخی نمی گذارند» نشان می دهد دعوا بر سر چیز دیگری است.

نماینده ارومیه با اشاره به اینکه بودجه ای در اختیار سازمان محیط زیست برای احیا دریاچه قرارگرفته گفت: باید از ریاست این سازمان پرسید قصد دارد با پول احیا دریاچه چه کند؟ آیا تنها می خواهد کتاب چاپ کند یا آنرا صرف شام دادن به میهمانان در هتل های گران قیمت کند؟

عابد فتاحی دیگر نماینده ارومیه نیز در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه برپایی جلسه وکنگره برای بررسی راهکارها و جلوگیری از فاجعه لازم است اما تا جایی که اقدام عملی و خروجی داشته باشد گفت:برای نجات دریاچه ارومیه راهکار عملی لازم است و باید تاکید کرد بعد از این همه سمینار،جلسه،وعده وعید،تا این لحظه هنوز یک قطره آب به این دریاچه تزریق نشده و نخواهد شد.

نماینده ارومیه با اشاره به اینکه برای احیا دریاچه ، تنها 50 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده افزود:برای احیا دریاچه 20 تا 30 هزارمیلیارد تومان لازم است تا این دریاچه به ابعاد جفرافیایی خود باز گردد.

جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده ارومیه نیز با اشاره به اینکه در مورد راهکارهای حل مشکل دریاچه ارومیه شاهد یک تفاهم نیستیم گفت:به دلیل تنوع راهکارها ما نمی توانیم به یک نتیجه واحد برسیم.

وی در خصوص برپایی همایش ها برای نجات دریاچه ارومیه افزود:ما از هرگونه نشست در این زمینه استقبال می کنیم اما به شرط اینکه نتیجه آن خوردن میوه و شنیدن سخنان مدعوین نباشد.

نماینده ارومیه با تأکید بر اینکه در طی سالهای اخیر علیرغم اهمیت مساله هنوز اقدام عملیاتی برای دریاچه اتخاذ نشده گفت:در مورد حادثه زیست محیطی متأسفانه برخوردها سیاسی است و فقط به دنبال این هستند که زمان سپری شود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه این «سمیناهارها» تجملاتی و سفارشی است یادآور شد:مردم منطقه منتظر ونگران هستند و در این زمینه دولت باید نتیجه عملکرد خود را به مردم ارائه کند و از گرفتن تصمیم پشت درهای بسته خودداری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha