مجلس طرح حذف سراسری بیمه‌های درمانی را ارائه می‌كند؟

سلامت نیوز :  8 سال پیش قرار بود كه وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام‌پزشكی ریشه مقوله زیرمیزی‌ پزشكان را بخشكانند اما دولت نهم و دهم فقط توانست حرف آن را بر سرزبان‌ها بیندازد تا آن كه دولت یازدهم در اوایل فعالیت خود به این معضل رسیدگی كرد. البته فاش شدن لیست دانه‌درشت‌ها در برنامه وزارت بهداشت و درمان نبود اما با افشای اسامی این لیست بود كه توجه بیشتری به آن شد. زیرا از حد حرف به عمل رسیده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در این میان سازمان نظام‌پزشكی و وزارت بهداشت و درمان برای آنكه قداست حرفه پزشكی زیرسوال نرود این مقوله را به صورت جدی پیگیری كرده‌ و حتی از تهدید پزشكان هم نترسیدند و در این میان هم اعلام كردند به دلیل آنكه تعرفه‌ها افزایش پیدا نكرده مقوله‌ای به نام زیرمیزی بین بعضی از پزشكان رشد كرده است ولی با این بهانه‌ هم گرفتن زیرمیزی را مورد حمایت قرار نمی‌دهند.

از طرف دیگر قرار بود 3000 میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت و درمان تعلق گیرد. اما با صحبت‌های مصری یكی از نمایندگان مجلس این بودجه هم از دست وزارت بهداشت پرید و به بیمه‌ها تعلق گرفت. قرار بود اگر این 3000 میلیارد تومان به وزارت بهداشت تعلق بگیرد در اولین قدم تمام ایرانی‌ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و تجمیع بیمه‌ها نیز در دستور كار بود و پس از آن هم به مشكلات زیرساختی بیمارستان‌ها، پزشك روستا و... رسیدگی شود. كارهایی كه بیمه نمی‌تواند به آن بپردازد یا جوابگوی باشد. اما این نقطه امید با رای نمایندگان به وزارت بهداشت و درمان نرسید.

در آخر با پیگیری و اعتراض‌های بعضی از نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت، تصمیم‌گیری در مورد این 3000 میلیارد تومان بر عهده دولت گذاشته شد. حالا رقابت بین وزارت بهداشت و درمان و بیمه‌هاست. بسیاری به حمایت از وزارت بهداشت و درمان برخاستند. زیرا معتقدند كارهایی كه وزارت بهداشت می‌تواند انجام دهد در حیطه بیمه‌ها نیست. ضمن آنكه با وجود بیمه دیگر نباید بین بیمار و پزشك هیچ رابطه مالی وجود داشته باشد. اگر كسی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، 70 درصد حق بیمار یا 10 درصد فرانشیز بیمه تكمیلی را هم نباید پرداخت كند. به گفته بعضی از نمایندگان مجلس و كارشناسان، بیمه‌ها هم مقصر نیستند زیرا آنها هم با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم می‌كنند.

بیمارستان‌ها هم وضع خوبی ندارند. آنها باید بتوانند داروهای مورد نیاز خود را از شركت‌های دارویی بگیرند اما به دلیل آنكه هزینه‌های هنگفتی به این شركت‌ها بدهكار هستند با در بسته روبه‌رو شده‌اند. به گفته یك منبع آگاه رئیس‌ بیمارستان‌های دولتی حتی برای تامین غذای بیماران هم با مشكل روبه‌رو هستند.

ابزار دقیق نظارت وجود ندارد

دور تسلسل بین بیمه‌ها و بخش خدماتی وزارت بهداشت و درمان و گرانی مردم را سردرگم كرده است. دكتر احسان شمس گوشكی مدیر اخلاق پزشكی سازمان نظام‌پزشكی به تهران امروز می‌گوید: ابزار نظارت بر بیمارستان‌ها، مطب‌ها و كار پزشكان و پرسنل بیمارستان‌ها وجود ندارد. ابزار نظارت دقیق وجود یك سیستم سلامت ملی است كه همه خدمات پزشكی در آن ثبت شوند و قابل بررسی باشند كه اگر خدمت غیراستانداردی ارائه می‌شود در این سیستم مشخص شده و خودنمایی كند.

محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشكی كشور نیز در این باره می‌گوید: امروز در نظام سلامت با برنامه‌هایی كه داشتیم در كجا قرار داریم؟ در صورتی كه هیچ كس اعم از مسئولان، مردم و ارائه دهندگان خدمت از آن راضی نیستند. دغدغه‌های مردم چیست؟ هزینه‌های كمرشكن كیفیت ارائه خدمات، دسترسی عادلانه یا ناعادلانه به خدمات، دغدغه‌های مردم است. مردم و بیماران احتیاج به احترام و توجه دارند و از سوی دیگر باید حمایت اجتماعی را مدنظر قرار دهیم چرا كه وقتی یك دفترچه بیمه به فردی می‌دهیم باید ارزش داشته باشد و فردی به خاطر بیماری در خانواده زمین‌گیر نشود. از سال 84 تا 91 میانگین تعرفه بخش خصوصی 18.4 درصد بوده است و ما سال گذشته به عنوان نظام‌پزشكی به بخش دولتی فكر كردیم و تعرفه‌های بخش دولتی را امضا نكردیم. اگر تعرفه بخش خصوصی 29 درصد افزایش یابد باید تعرفه دولتی 40 درصد افزایش یابد و قرار نیست پرداخت از جیب مردم زیاد شود. ضمن اینكه ما اصلا نمی‌خواهیم حتی برای یك لحظه رابطه مالی بین پزشك و بیمار برقرار شود.

بیمه‌ها هرطور دوست دارند رفتار می‌كنند

دكتر حسینعلی شهریاری در مورد بیمه‌ها به تهران امروز می‌گوید: بیمه‌های ما هیچكدام اقتصادی نیست. سهمی كه بیمه‌شده پرداخت می‌كند نسبت به خدماتی كه می‌گیرد بسیار ناچیز است. هیچ كجای دنیا اینطور نیست كه فردی را روی تخت بیمارستان بیمه كنند یا اینكه بدون آن كه بدانند بیمه‌شده دچار چه بیماری‌هایی است بیمه‌اش كنند و چند میلیون روی دست بیمه بگذارد. هر كجا كه می‌خواهند كسی را بیمه‌ كنند چكاپ كاملی باید بشود و مشخص شود بیماری ندارد. همچنین سن افراد برای بیمه شدن بسیار مهم است. افرادی كه بیماری‌های خاص یا سن بالایی دارند و برای اولین بار بیمه می‌شوند باید حق بیمه بیشتری پرداخت كنند.

رئیس كمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینكه در كشورمان برای كارمندان دولت بیمه اجباری گذاشتند، می‌افزاید: درصدی از حقوق كارمندان برای بیمه كم می‌شود كه با درصدی كه كارفرما و بخشی هم دولت پرداخت می‌كند می‌شود بیمه. این سهمی كه پرداخت می‌شود شاید پول دو نسخه هم نشود. خود تامین‌اجتماعی مدعی است كه سالی چند ده میلیارد تومان باید یارانه بدهد تا بیمارستان‌هایش سرپا باشد و ارائه خدمات كند. باید فكری اساسی در رابطه با بیمه‌ها انجام داد. اگر دولت یك سال منابع آن را تامین نكند قطعا مشكلات جدی پیدا می‌كند. باید یك بازار رقابتی برای بیمه‌ها درست شود كه با درصدی كه می‌گیرند و خدماتی كه ارائه می‌دهند قابل توجه باشد كه افراد تشویق شوند كه به آنها مراجعه كنند. در حال حاضر اگر به بیمه‌ها كمك نشود بیمه‌ها نمی‌توانند همان حداقل خدمات را هم ارائه كنند.

او در ادامه می‌گوید: با این حال بعضی از واحدها را به بخش خصوصی دادند. هدف قانونگذار در اصل 44 این نبوده كه اگر قسمتی از دولت گرفته و به بخش خصوصی می‌دهند خدمات ارائه شده، چند برابر همان خدماتی باشد كه دولت قبل از آن ارائه می‌كرده. اگر افراد می‌توانند با افزایش تعرفه‌ها كار خود را پیش ببرند مگر دولت خودش مشكل داشت و نمی‌توانست این كار را انجام دهد؟ این واگذاری‌ها برای آن بود كه هزینه‌ها كمی كاهش پیدا كند. ما همیشه شیپور را از سرگشادش می‌زنیم و برعكس است.

دكتر شهریاری در ادامه می‌افزاید: ما در حال حاضر مشكلات جدی داریم و باید راهكار جدیدی برای بخش‌های خصوصی، بیمه‌ها و بخش سلامت پیدا كنیم.

فكر جدیدی برای بیمه‌ها شود و بازار رقابتی برای آنها ایجاد شود. سهمی كه بیمه‌شده باید پرداخت كند و سقفی كه بیمه‌ها باید پرداخت كنند باید مشخص شود كه افرادی كه می‌خواهند بیمه شوند آگاهانه این كار را انجام دهند و بدانند چقدر می‌توانند از خدمات استفاده كنند. خدمات هم باید تعریف بشود. هیچ‌كدام از این‌ها شفاف نیست و بیمه‌ها هر طور دلشان می‌خواهد رفتار می‌كنند.

خدمات بیمه‌ای مطلوبی نداریم

جلیل جعفری بنه خلخال نیز به تهران امروز می‌گوید: بیمه‌ها باید درآمدزایی داشته باشند. سازمان تامین‌اجتماعی در حال حاضر بزرگ‌ترین شركت‌ سرمایه‌گذاری را دارد و از همین محل پول در می‌آورند. حق بیمه‌های پرداختی به عنوان سرمایه اولیه شركت شستاست. سازمان تامین‌اجتماعی بیمارستان هم وجود دارد.رئیس فراكسیون رفاه و تامین‌اجتماعی با اشاره به اینكه پوشش بیمه‌ای باید طوری باشد كه بحث مالی بین بیمار و پزشك از بین برود می‌افزاید: در كشور ما خدمات بیمه‌ای مطلوب نیست و درست هم عمل نمی‌كنند كه باید بازنگری در این بخش انجام شود. همچنین مجلس می‌تواند جزئیاتی برای بیمه‌ها به صورت قانون درآورد تا مردم بتوانند از خدمات بهتری استفاده كنند. مقام معظم رهبری هم فرمودند كه «مردم وقتی مریض می‌شوند مشكلاتشان باید همان بیماری باشد نه چیز دیگر.» در صورتی كه در حال حاضر كسی كه مریض می‌شود مشكل تامین منابع مالی آن است بیشتر از رنج و عذاب بیماری است. مردم تحت فشار هستند و بیمه‌های موجود واقعا پوشش نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha