یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 105805

سلامت نیوز : شاید خیلی‌ها تصور كنند امسال با توجه به بارش‌های سنگین و بی‌سابقه برف در مناطق مختلف كشور سالی خوب از این نظر در كشور داریم. اما با توجه به آنچه ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو می‌گوید: این فقط ظاهر قضیه است و امسال در بدترین سال از نظر بارندگی قرار داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ قائم‌مقام وزیر نیرو می‌گوید: برخلاف ظاهر فراوان بارش‌ها، كشور در بدترین سال بارندگی قرار دارد. او در نشست شورای آب، با اشاره به بارش‌های یكی دو هفته اخیر، می‌افزاید: بررسی آمارها بیانگر این است كه حجم بارندگی‌های كشور از ابتدای سال آبی جاری تاكنون در رتبه آخر 46 سال گذشته قرار دارد و درواقع بدترین سال از لحاظ بارش‌ها تاكنون است. وضعیت روانآب‌های كشور نیز مناسب نیست و در زمان كنونی در رتبه 44 میانگین آماری 46ساله كشور قرار دارد.

شهرهای در مرز هشدار

این روزها گوش ساكنان كلانشهرهای مختلف به شنیدن هشدار و در مرز هشدار و واژه‌هایی از این دست عادت كرده است. از آلودگی هوا بگیرید تا انواع بیماریها و اعتیاد و.. حالا باید هشدار در مورد كم‌آبی را هم به این لیست بلند بالا اضافه كنید.بر اساس آنچه محمودی می‌گوید: تهران، اصفهان، بندرعباس، مشهد، قم، شیراز، اهواز و آبادان شهرهایی هستند كه از نظر وضعیت آبی به مرز هشدار رسیده‌اند. او می‌گوید: دخل منابع آبی خالی است، امیدواریم با بارش‌های مناسب در دو ماه آینده، حجم قابل توجهی از روان‌آب‌ها را در اسفند و فروردین شاهد باشیم. به گفته او، در حوزه آب و فاضلاب شهری و روستایی و در حوزه مدیریت منابع آب برای تمام سدهایی كه مصرف آب شرب دارند، باید برنامه مشخصی تا آذرماه سال آینده با ضریب اطمینان بالا طراحی شود. برای مشهد، بندرعباس و قم باید یك كمیته خاص ایجاد شود و به صورت دایمی بحث آب شرب این شهرها پایش شود. او با بیان اینكه در استفاده از منابع سدها اولویت با تامین آب شرب است، می‌گوید: باید پیش‌بینی‌های دقیق‌تری در بخش آب شرب صورت گیرد و گزارش‌های ماه به ماه ازطریق مدیریت منابع آب پایش شود.

بسنده به هشدار

اینكه در مورد كمبود آب هشدار داده شود برای آگاه كردن جامعه و سایر بخش‌ها پسندیده است اما اینكه فقط به این هشدارها بسنده شود خود خطری دیگر است. در مدت چند ماه گذشته این چندمین هشدار مقامات وزارت نیرو در مورد منابع آب به حساب می‌آید اما هیچ كدام در این مصاحبه‌ها راهكاری برای برون رفت از شرایط كنونی پیشنهاد نداده‌اند. چند وقت پیش وزیر نیرو درخصوص كم‌آبی هشدار داد و چند روز بعد از آن هم درمورد از بین رفتن ذخایر تجدید پذیر آب صحبت كرد. یكی از راهكارهایی كه كارشناسان برای نجات از این بحران روی آن تاكید می‌كنند رفتن به سمت بستن چاه‌های آب و بهره‌برداری از آب سدها برای كشاورزی است. اما این موضوع می‌تواند روابط دولت با كشاورزان محلی را با مشكل مواجه كند به همین دلیل آنها معمولا به بیان هشدارها اكتفا می‌كنند و چشم همه فعلا به آسمان و مواهب آن است. مواهبی كه برای استفاده بهینه‌تر از آن هیچ برنامه‌ای هم ظاهرا ریخته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha