همبستگی ارتقای رفاه‌اجتماعی با کارآمدی نظام‌های سلامت

سلامت نیوز : دسترسی به پوشش‌های بیمه سلامت که به‌طور عمومی در جهان  ارائه می‌شود، از اهداف سازمان‌های بیمه‌ای دنیا به‌شمار می‌رود و دولت‌ها در تلاشند تا این خدمات را به‌طور گسترده و فراگیر در سراسر دنیا توسعه دهند. دستیابی به این اهداف والا غالبا به سیستم بهداشت و سلامتی کارآمد، فناوری و داروهای ضروری و نیز ظرفیت کافی برای آموزش کارمندان حوزه سلامت و ایجاد انگیزه در آنها وابسته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ در کشورهایی که خدمات سلامت به‌طور سنتی ارائه می‌شوند، دولت‌ها در رفع نیازهای روزافزون بهداشتی و سلامت مردم جامعه با مشکل مواجه بوده و ازسوی دیگر، هزینه‌های خدمات بهداشتی و سلامتی نیز افزایش می‌یابد. بسیاری از کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا با افزایش کیفیت خدمات سلامت و کاهش هزینه‌های مرتبط، پوشش‌های سلامت را بهبود بخشیده و به نوعی با فقر مبارزه کنند. سازمان بهداشت جهانی با ارائه کمک‌های مالی به سیستم‌های خدمات بهداشتی و سلامت سعی می‌کند تا پوشش‌های جهانی بهداشت و سلامت را در حد قابل قبولی حفظ کنند.
بسیاری از کشورهای درحال توسعه تلاش کرده‌اند تا سیستم‌های پوشش بیمه‌ای سلامت را ارتقا دهند.

در 5 سال گذشته، بسیاری از دولت‌ها تمایل خود را به بروز چنین پیشرفت‌هایی نشان داده‌اند و با اجرایی کردن طرح «بیمه‌های خرد»، نقش آنها را در دستیابی به پیشرفت درزمینه‌های پوششی بیان کرده‌اند. در واقع «بیمه‌های خرد»، بیمه‌های جدیدی هستند که چند سالی است در برخی کشورهای دنیا اجرا می‌شود و افراد کم‌درآمد و آسیب‌پذیری که روزانه بین یک تا 4 دلار دستمزد می‌گیرند، مشمول طرح بیمه خرد می‌شوند. اغلب سازمان‌های خصوصی مانند سازمان‌های جامعه‌محور، NGOها و شرکت‌های بیمه‌ای این نوع خدمات را متقبل می‌شوند. در قرارداد بیمه‌های خرد مواردی مانند بیماری، مرگ، خشکسالی و برخی حوادث طبیعی نیز قید شده است. بخش تسهیلات بیمه‌های خرد سازمان بین‌المللی کار، نقش اساسی در بهبود خدمات بیمه‌ای به اقشار کم‌درآمد و  کشورهای در حال توسعه دارد.

سازمان‌های ارائه‌کننده بیمه‌های خرد سلامت، اغلب اهداف مشترکی را با دولت دنبال کرده و از تجربه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی بهره می‌برند. مطالعات صورت‌گرفته در این زمینه، اثرات مثبت طرح‌های  بیمه خرد بر ارتقای پوشش‌های بیمه‌ای سلامت را خاطرنشان می‌کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که بیمه‌های خرد به افراد کم‌درآمد تعلق می‌گیرد تا هزینه‌های شخصی آنها  را تا حد زیادی کاهش داده و بهره‌مندی این افراد از خدمات بهداشتی و سلامت را افزایش دهد. به عنوان مثال، براساس تحقیقات انجام‌شده در «کنیا»،  افراد بیمه‌شده هزینه‌های درمانی کمتری پرداخت می‌کنند در نتیجه، قدرت مصرف خانواده‌ها افزایش یافته است. بررسی زندگی بیمه‌شدگان در «کنیا» و «بنگلادش» نشان می‌دهد که دسترسی افراد تحت پوشش به طرح‌های بهداشتی و سلامتی در این دو کشور،  آمار مرگ‌ومیر مادران و نوزادان را تا حد قابل‌توجهی کاهش داده است.

نتایج مثبت ارتقای سیستم خدمات بیمه‌ای زمانی بروز می‌کند که دولت‌ها با بیمه‌گرها، گروه‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای جامعه که عرضه‌کننده بیمه‌هایی مانند بیمه‌های خرد هستند، در تقابل و همکاری باشند. همکاری بیشتر با دولت‌ها، بیمه‌گرها و سایر سهامداران برای ایجاد بازارهای قوی‌تر بیمه‌های خرد و ارتقای همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی در 5 سال آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. سازمان بین‌المللی کار چنین طرح‌هایی را از سال 2009 در اتیوپی و از سال 2010 در زامبیا پیش گرفته است. در این کشورها حدود 3 میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد به نوعی تحت پوشش بیمه‌های خرد هستند. گام بعدی، ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و اطمینان از تحت پوشش قرار گرفتن افراد کم‌درآمد جامعه و بهره‌مندی از خدمات سلامت است. در واقع، با سیاستگذاری‌های دقیق بین بیمه‌گرها می‌توان تأثیرات شگرفی را در کانال‌های توزیع خدمات و جوامع مختلف ایجاد کرد و افراد در معرض فقر را مورد حمایت قرار داد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha