دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10581

نوع جدیدی از درمان که به دستگاه ایمنی می‌آموزد تا بهتر ویروس ایدز را بشناسد، ممکن است به کنترل این عفونت مرگبار کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آزمایش‌ها روی میمون‌های آلوده‌شده با ویروس مشابه ویروس ایدز نشان داده است که این شیوه درمانی می‌تواند عفونت را کنترل کند، گرچه آن را ریشه‌کن نمی‌کند.

دانشمندان از هم اکنون درحال طرح‌ریزی برای آزمایش این روش بر روی انسان‌ها هستند.

استفن کنت و همکارانش از دانشگاه کنت در ملبورن که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند این شیوه درمانی که به آن  OPAL یا  Overlapping Peptide-pulsed Autologous Cells می‌گویند، در گروه ایمنی‌درمانی‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته آنها این درمان شامل مخلوط کردن سلول‌های خونی خود بیمار با ذرات کوچک پروتئینی از ویروس است. این سلول‌ها سپس مجددا به بیمار تزریق می‌شوند.

آنها در مقاله‌ای که در نشریه PLoS Pathogens منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: "میزان‌ ویروس در میمون‌هایی که به این روش واکسینه شده‌ بودند، 10 بار کمتر از گروه شاهد بود، و این تاثیر تا یک سال پس از واکسیناسیون اولیه پایدار باقی ماند."

این دانشمندان با توجه به نتایج امیدوارکننده OPAL‌درمانی بر روی میمون‌ها، در حال طرح‌ریزی برای آزمایش این روش بر روی انسان‌های مبتلا به ایدز هستد.

ویروس ایدز در حال حاضر بیش از 33 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و تا از زمان شناسایی‌اش در دهه 1980 تاکنون 25 میلیون نفر را کشته است.

با اینکه در حال حاضر هیچ دارو یا واکسنی برای آن که بیماری را کاملا علاج کند، وجود ندارد، مخلوطی از داروها برای کنترل تکثیر ویروس در بیماران تجویز می‌شود. اما این داروها گران‌قیمت‌ و دارای عوارض جانبی هستند و پس از مدتی ممکن است تاثیر خود را از دست بدهند.

پژوهشگران استرالیایی قطعات کوچکی از ویروس را به نام پپتید گرفتند و در ظروف آزمایشگاهی در کنار خون کامل و نیز سلول‌‌های ایمنی جداشده از آن قرار دادند.
 این کار به سلول‌های ایمنی کمک کرد که ویروس‌ها را بشناسند و به طور موثرتری به آنها حمله کنند.

در این آزمایش از میمون‌های ماکاک استفاده شده بود که با ویروسی مشابه HIV عامل ایجاد ایدز به نام SIV - ویروس نقص ایمنی میمون - آلوده شده بودند.

درمان HIV کار مشکلی بوده است چرا که این ویروس به خود سلول‌های دستگاه ایمنی بدن حمله می‌کند. ویروس ایدز به طور اختصاصی به گروهی از سلول‌های ایمنی به نام  سلول‌های تی CD4 حمله می‌کند، یعنی همان سلول‌هایی که وظیفه‌شان حمله به ویروس‌ها و نابود کردن آنهاست.

این دانشمندان می‌گویند سلول‌های تی CD4 مختص مقابله با ویروس‌ها در انسان‌های آلوده به HIV یا میمون‌های آلوده به SIV بسیار ضعیف می‌شوند، اما با ایمنی درمانی با شیوه OPAL کارآیی این سلولها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

به گفته آنها این روش هنگامی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که درست پس از عفونت فرد با ویروس به کار گرفته شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha