یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 105811

سلامت نیوز : نرخ امید به زندگی در کشور سوئد به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش است. در حال حاضر میانگین امید به زندگی زنان  5/83 سال و مردان 5/79 سال است. یک بخش از این افزایش را می‌توان به کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از حمله‌های قلبی و سکته نسبت داد. در سال 2010 حدود 18 درصد از جمعیت این کشور65 ساله یا مسن‌تر بودند. این نشان می‌دهد سوئد بزرگ‌ترین جمعیت مسن اروپا را به خود اختصاص داده است. اما با این حال، شمار نوزادان سوئد که از اواخر دهه1990در حال افزایش  است نسبت سوئدی‌های مسن را در آینده کاهش خواهد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ بیماری‌های قلبی که نیازمند نظارت، درمان و اغلب نیازمند استفاده داروهای طول عمر هستند، تقاضای استفاده از خدمات درمانی زیادی را بردوش نظام سلامت گذاشته‌اند. این در حالی است که درصد استعمال دخانیات در سوئد از اواسط دهه 1980 رو به کاهش بوده است. مطالعات اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که سوئد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمترین نسبت افراد سیگاری(18 درصد) را داراست.

 تعهد مشترک دولت‌های مرکزی و محلی
مسئولیت مراقبت‌های بهداشت و درمان در سوئد بین دولت مرکزی، شوراهای شهری و شهرداری به اشتراک گذاشته شده است. قانون نظام بهداشت و درمان، مسئولیت‌های شورای شهری و شهرداری‌ها را تنظیم کرده و آزادی بیشتری را در این زمینه به دولت‌های محلی داده است. نقش دولت مرکزی تعیین اصول و خط‌مشی‌ها و برقراری دستور کار سیاسی درخصوص سلامت و مراقبت‌های پزشکی است. دولت مرکزی این کار را ازطریق قوانین و احکام یا با دستیابی به توافق با انجمن سوئدی مقامات محلی و مناطق که نماینده شوراهای شهری و شهرداری‌ها هستند، انجام می‌دهد.       

 مراقبت‌های بهداشتی غیرمتمرکز
شوراهای شهری و در برخی موارد نیز شهرداری‌ها وظیفه ارائه مراقبت‌های بهداشتی را برعهده دارند. سیاست سوئدی به این اساس است، هرشورای شهری باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی خوب و باکیفیت را برای ساکنان خود فراهم کند و در ارتقای بهداشت سالم برای تمام جمعیت تلاش کند. همچنین این شوراها مراقبت‌های دندانپزشکی از ساکنین محلی تا سن 20 سالگی را برعهده دارند. هیچ‌گونه ارتباط سلسله‌مراتبی بین شهرداری‌ها، شوراهای شهر و مناطق وجود ندارد. تقریبا 90 درصد کار شوراهای شهری پرداختن به امور مربوط به مراقبت‌های بهداشتی است، اما آنها به سایر امور از قبیل فرهنگ و زیرساخت‌ها نیز رسیدگی می‌کنند.

شهرداری‌های سوئد مسئول مراقبت از افراد مسن در منزل یا اقامتگاه خصوصی هستند. همچنین مراقبت از معلولیت‌های جسمی، اختلالات روانی، ارائه حمایت و خدمات برای بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند به همراه مراقبت‌های بهداشتی مدارس، از دیگر وظایف آنها به شمار می‌رود.

 همکاری بین‌المللی
تحرک اجتماعی بیشتر میان شهروندان اتحادیه اروپا، ضرورت همکاری درخصوص بهداشت و درمان را افزایش داده است. کشور سوئد درخصوص مراقبت‌های ویژه و بهبود ایمنی بیمار به طور فعال شرکت داشته است.  بهداشت ملی درراستای اصلاح مجدد و بهبود کنترل اطلاعات فناوری درزمینه مراقبت‌های بهداشتی و درمان هدفمند شده است. نمونه‌هایی از آن شامل پرونده‌های الکترونیکی بیمار، نسخه‌ها و پورتال‌های وب است که اطلاعات مراقبت بهداشتی ارائه می‌دهند. قانون اطلاعات بیمار، کارکنان مراقبت بهداشتی را قادر می‌کند تا با رضایت بیماران به سوابق آنها که از ارائه‌دهندگان مراقبتی مختلف از سراسر مرزهای سازمانی خدمات دریافت کرده‌اند، دسترسی پیدا کنند. 

پژوهش ملی درباره بیماران، یک معیار سالانه از چگونگی دریافت کیفیت مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌کند. سؤالات مندرج در این پژوهش مرتبط با رفتار، گرفتاری بیمار، اعتماد به‌نفس در مراقبت و اطلاعات است. نتایج به‌دست آمده که در توسعه و ارتقای مراقبت‌ها به‌کار گرفته می‌شود، بر پایه دیدگاه بیمار استوار است. فشارسنج مراقبت بهداشتی، یک نوع سنجش به شمار می‌آید که نگرش‌ها، دانش و انتظارات در رابطه با مراقبت بهداشتی کشور سوئد را بازتاب می‌دهد. این سنجش هر سال توسط شورای شهری و منطقه گردآوری می‌شود. آمارهای به‌دست آمده از پژوهشی که در دسامبر2010 انجام‌شده نشان می‌دهد، تقریبا 9 نفر از هر10 بیمار در طول 90 روز به متخصص مراجعه کرده و درمان ساده یا عمل جراحی دریافت کرده‌اند. امروزه به طور تقریبی 80درصد از مردم این کشور معتقد به دریافت مراقبت‌های بهداشتی لازم هستند.   سازمان‌ها و مسئولان متعدد در زمینه بهداشت و درمان درسطح ملی همکاری می‌کنند. هیأت ملی بهداشت و رفاه نقش اساسی را به عنوان کارشناس دولت مرکزی و مقام نظارتی ایفا می‌کند.شورای سوئدی می‌کوشد با ارزیابی فناوری‌های بهداشت، بهترین روش درمانی برای بیماران و استفاده مؤثر از منابع را شناسایی کند.

 هزینه‌های درمانی
هزینه‌های مراقبت بهداشت و درمان در سوئد تقریبا معادل  10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است  که با بیشتر کشورهای اروپایی برابری می‌کند. بخش عمده‌ای از هزینه‌های بهداشت و  درمان در سوئد توسط شورای شهر و مالیات‌های جمع‌آوری شده توسط شهرداری پرداخت می‌شود. کمک‌های دولت ملی نیز از دیگر منابع بودجه بهداشت و درمان محسوب می‌شود و این در حالی است که بیمار تنها درصد کمی از هزینه‌ها را می‌پردازد. هزینه‌های پرداختی بهداشت و درمان توسط شورای شهری، به استثنای دندانپزشکی، حدود 169 میلیون فرانک سوئیس در سال 2010 یعنی برابر با تقریبا 29 میلیون دلار ایالات متحده و 21 میلیون یورو بود. این رقم، افزایشی معادل 9/4 میلیون فرانک یا 4/2 درصد نسبت به سال 2009 را نشان می‌دهد. مراقبت‌های اولیه بهداشتی، علت بیشترین افزایش در هزینه‌ها بوده است. همچنین مراقبت‌های بهداشت عمومی و درمان اورژانسی همراه با هزینه‌های مراقبت پرستاری، به این افزایش کمک کرده است.

 ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خصوصی
در حال حاضر، خرید مراقبت‌های بهداشتی از ارائه‌دهندگان خصوصی توسط شورای شهری رایج شده است؛ یعنی 12 درصد از مراقبت‌های بهداشتی را که شوراهای شهری تأمین می‌کنند، توسط ارائه‌دهندگان خصوصی مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha