سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه شستن صحیح و کامل دست‌ها با آب گرم و صابون معمولی در پیشگیری از انتقال بیماری‌ها کفایت می‌کند، گفت: استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال موجب بر هم زدن میزان اسیدیته پوست و مقاوم شدن باکتری‌ها می‌شود.

دکتر جاوید حسینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بر اساس یافته‌های جدید ماده‌ای در صابون‌های ضد باکتری وجود دارد که می تواند اختلال هورمونی ایجاد کند، گفت: مصرف صابون‌های آنتی باکتریال می‌تواند سبب مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر دارو شود.

وی با تاکید بر اینکه خطرات استفاده کوتاه مدت و درازمدت صابون‌های ضدباکتری بیش از فواید آن است، گفت: با استفاده از صابون‌های ضدباکتری، علاوه بر باکتری‌های مضر، باکتری‌های مفید پوست نیز از بین می روند.

حسینی تصریح کرد: استفاده از صابون‌های ضدباکتری برای شستن دست‌ها لازم نیست و شستن صحیح و کامل دست‌ها با آب گرم و صابون معمولی، یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار و عفونی است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه برخلاف تصور عامه مردم، صابون‌های ضد باکتری ضدعفونی‌ کننده کامل نیستند، گفت: صابون‌های آنتی‌ باکتریال موجود در بازار باعث تمیزی بیشتر دست نمی‌شوند.

وی با استناد به مطالعات انجام شده گفت: نتیجه مطالعات نشان داده است مصرف طولانی مدت مواد شیمیایی ضد باکتری مثل ترایکلوسان موجود در صابون‌های مایع و ترایکلوکربن در صابون های معمولی می تواند آثار هورمونی باقی بگذارد که نتیجه آن تولید طیفی از باکتری‌ها یا میکروب‌های بسیار مقاوم است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از صابون‌هایی که بر روی جلد آنها عنوان صابون ضد باکتری، ضد میکروب یا ضد عرق نوشته شده است، در ترکیبات خود یک یا چند نوع از مواد شیمیایی را دارند که سازمان دارو و غذا درباره وجود این مواد شیمیایی هشدار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha