یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 105830

سلامت نیوز :پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند میزان قندخون مبتلایان به دیابت نوع دو با افزایش قیمت موادغذایی ارتباط دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کارشناسان دپارتمان کشاورزی آمریکا برای رسیدن به نتایج این مطالعه دو بررسی گسترده انجام دادند. در بررسی اول نمونه‌های خون 2400 نفر و میزان قندخون آنان که به دیابت نوع دو مبتلا بودند، ارزیابی شد. سپس این ارقام را با متوسط قیمت موادغذایی طی سه ماه مقایسه کردند.

این متخصصان پس از آن دریافتند همچنان که قیمت موادغذایی سالم همچون سبزیجات،‌ میوه‌ها و محصولات لبنی کم‌چرب بالا می‌رود، قندخون این بیماران نیز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر معلوم شد کاهش قیمت موادغذایی همچون شکر، چربی‌های اشباع شده و تمامی خوردنی‌های پُرکالری‌ با افزایش سطح قندخون در مبتلایان به دیابت نوع دو ارتباط دارد.

«لییا راکوفسکی»، کارشناس ارشد این مطالعه گفت: دلیل این اتفاق این است که افراد بضاعت خرید غذاهای سالم را ندارند و به ناچار بیشتر به مصرف مواد خوراکی غیرسالم روی‌ می‌آورند.

مطالعه انجام شده توسط کارشناسان دانشکده سلامت عمومی هاروارد نیز نشان می‌دهد که مصرف غذاهای سالم در روز به طور متوسط برای هر نفر حدود 1.5 دلار بیش از غذاهای غیربهداشتی هزینه دارد.

به گفته کارشناسان، این وضعیت هرچند نمی‌تواند فشار بیشتری به خانواده‌های طبقه متوسط وارد کند اما افزایش قیمت مواد خوراکی باعث می‌شود خانواده‌های کم‌بضاعت از مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای سالم محروم شوند و به خوراکی‌های فرآوری شده که حاوی چربی،‌ قند افزوده و کالری هستند، روی آورند.

در حالی که نتایج این مطالعه حاکی از ارتباط بین بهای موادغذایی و سطح قندخون در بیماران دیابتی است رابطه علت و معلولی آن تایید نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha