یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 105833

سلامت نیوز : یک متخصص فیزیوتراپی با اشاره به روش درمان‌های دستی‌، گفت: هدف اصلی این درمان این است که حرکت طبیعی و بدون درد را به بیمار برگرداند. به عبارت دیگر می‌تواند محدودیت‌ها و اختلالات حرکتی را برطرف کند و باعث شود که بیمار در حرکاتش درد نداشته باشد.

دکتر وحید صمدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: حرکت برای سلامتی سیستم اسکلتی - عضلانی بدن ضروری است و البته زیربنای سلامتی بقیه ارگان‌های حیاتی بدن مثل قلب، ریه، سیستم گوارش محسوب می‌شود. اگر فردی به هر علتی دچار محدودیت حرکتی باشد یا انجام حرکات روزمره‌اش با درد و ناراحتی همراه باشد، عملاً دچار ناتوانی و اختلال در انجام عملکردهای روزمره می‌شود. بطور کلی هدف اصلی درمان‌های دستی این است که حرکت طبیعی و بدون درد را به بیمار برگرداند. به عبارت دیگر هدف درمان‌های دستی این است که محدودیت‌ها و اختلالات حرکتی را برطرف کند و باعث شود که بیمار در حرکاتش درد نداشته باشد.

وی درباره انجام درمان دستی اظهار کرد: لازم است که فرد متخصص در این زمینه ارزیابی کاملی از بیمار انجام دهد و بیمار را بطور دقیق معاینه کند. البته بخشی از معاینه و ارزیابی توسط خود دست انجام می‌شود. یعنی درمانگر نه تنها از دستان خودش برای درمان بیماری استفاده می‌کند بلکه آنها را برای تشخیص بیماری هم بکار می‌برد.

این متخصص فیزیوتراپی در خصوص تکنیک‌هایی که برای درمان‌های دستی باید به کار برده شوند، افزود: تکنیک‌های مختلف اثرات متفاوتی دارند. برخی از اثرات کلی درمان‌های دستی عبارتند از؛ کاهش درد، بهبود گردش خون، کمک به ترمیم آسیب و بهبود دامنه حرکتی بیمار.

صمدی در رابطه با طبقه‌بندی درمان‌های دستی و انواع مختلف آن، اظهار کرد: بعضی از تکنیک‌های درمان‌های دستی روی مفاصل انجام می‌شوند که به آنها تکنیک‌های «موبیلیزاسیون» گفته می‌شود که معادل فارسی آن «متحرک‌سازی» است.

وی در توضیح بیشتر ادامه داد: در تکنیک‌های موبیلیزاسیون حرکات ظریفی در مفصل به صورت لغزش بین دو استخوان ایجاد می‌شود که هدف این است که درد مفصلی کم شود و دامنه حرکتی مفصل در صورت محدودیت افزایش پیدا کند. البته گاهی این تکنیک با سرعت بالا و در یک محدوده خاصی در مفصل انجام می‌شود که به آن «مانیپولاسیون» گفته می‌شود که در آن صدایی شبیه پاپ شنیده می‌شود که اصطلاح عامیانه آن همان «قولنج شکستن» است.

این متخصص فیزیوتراپی توصیه کرد که قولنج شکستن بصورت مکرر انجام نشود و به شکل عادت در نیاید، چون می‌تواند عوارضی مثل شلی رباط‌های اطراف مفصل و لقی مفصلی را به دنبال داشته باشد.

صمدی همچنین در خصوص تکنیک‌های موبیلیزاسیون، افزود: این تکنیک هم برای مفاصل محیطی مثل شانه، زانو و مچ پا استفاده می‌شوند و هم برای مفاصل ستون فقرات. مثلاً در مورد ستون فقرات بارها اتفاق می‌افتد که فردی تنه خود را به جلو خم می‌کند و وقتی برمی‌گردد که صاف بنشیند یا صاف بایستد دچار کمردرد می‌شود. همچنین گاهی در این حالت بافتی داخل مفصل بین مهره‌ای، دچار گیرافتادگی و التهاب می‌شود که با تکنیک‌های موبیلیزاسیون و مانیپولاسیون می‌توان آن را آزاد کرد تا بیمار از کمردرد نجات پیدا ‌کند.

وی درباره دسته‌ای از تکنیک‌های درمان‌ دستی که روی بافت نرم انجام می‌شود، اظهار کرد: منظور از بافت نرم، بافت‌هایی مثل عضلات و بافت پوشاننده عضلات است که به آن «فشیا» یا «فاسیا» گفته می‌شود. به کمک این تکنیک‌ها که شبیه ماساژ هستند با فشارها و کشش‌هایی که روی عضلات اعمال می‌شود، سفتی‌ها و گرفتگی‌های عضلانی برطرف می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی در رابطه با فواید تکنیک‌های دستی، گفت: این نوع تکنیک‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند. مثلاً گاهی اوقات سفتی عضلات باعث فشار روی عصب می‌شود. همچنین در ناحیه لگن گاهی عضله‌ای به نام «پیریفومیس» دچار سفتی و کوتاهی می‌شود. سفتی این عضله باعث فشار روی عصب مجاورش یعنی عصب سیاتیک می‌شود که دردهای تیرکشنده یا گز گز و مور مور و یا بی‌حسی در پا ایجاد می‌کند و حتی این عارضه با فتق دیسک کمر اشتباه گرفته می‌شود. با رفع گرفتگی این عضله به راحتی می‌توان فشار وارده به عصب را کم کرد تا مشکل بیمار برطرف شود.

صمدی همچنین در خصوص پیامدها و خطرات درمان‌های دستی غیراصولی، ادامه داد: هر روش درمانی اگر بجا و به نحو مناسب انجام نشود نه تنها اثرات درمانی ندارد؛ بلکه حتی می‌تواند شرایط بیمار را بدتر کند و شدت عارضه و بیماری او را افزایش دهد.

وی افزود: همچنین این مسئله در مورد درمان‌های دستی هم مطرح است. فردی که درمان دستی را انجام می‌دهد باید با آناتومی و فیزیولوژی بدن بطور کامل آشنا باشد، بیماری‌ها و علائم آنها را بشناسد، بتواند بیمار را دقیق معاینه کند و تشخیص دقیق دهد و در انجام صحیح و اصولی درمان دستی مهارت و تجربه کافی را کسب کرده باشد. فقط در این صورت است که درمان دستی می‌تواند ایمن و اثربخش باشد. در غیر این صورت با این تکنیک‌ها گاهی اوضاع بیمار بدتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha