سلامت نیوز : یک فوق تخصص درد با بیان اینکه جراحی لیزری با دستگاه لیزر دیود 980 روشی جدید در درمان دیسک کمر به صورت سرپایی است، گفت: عمل بدون بیهوشی و فقط با یک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که دو ساعت پس از عمل بیمار ترخیص شده و پس از یک دوره نقاهت 5 تا 7 روزه به زندگی طبیعی بر می‌گردد.

دکتر مجید حیدریان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه دیسک‌ها قسمتی از ستون فقرات کمری هستند که شکلی کروی یا شبیه توپ دارند، گفت: هر دیسک از دو لایه تشکیل شده است. یک لایه خارجی (آنولوس) شبیه پوسته توپ که حالت سفت ولی انعطاف پذیر دارد و یک قسمت داخلی (نوکلئوس) که حالت ژله‌ای دارد.

وی افزود: ساختمان دیسک به نحوی است که وقتی بین دو مهره کمری قرار دارد، فشارهای وارد شده بر ستون فقرات را با حالت انعطاف پذیری خودش خنثی کند. فشار نامناسب بر دیسک‌ها سبب آسیب به آنها و بیرون زدگی قسمتی از دیسک می شود که این بیرون زدگی را فتق دیسک یا هرنیاسیون می‌گویند.

حیدریان با بیان اینکه بیرون زدگی دیسک فشاری را بر عصب‌های موجود در کانال نخاعی وارد می‌کند، گفت: فشار وارده سبب ایجاد علایمی به صورت کمر درد یا دردهایی با انتشار به اندام تحتانی به نام دردهای سیاتیکی می شود که به صورت درد، سوزش، بی حسی، سردی یا سوزن سوزن شدن در پاها نمایان می‌شود.

این فوق تخصص درد با تاکید بر اینکه درد سیاتیکی ناشی از دیسک کمر شیوع بسیار زیادی دارد، گفت: از هر 1000 نفر 5 نفر به این عارضه دچار می‌شوند. مسیر درمان این بیماری از درمان‌های دارویی، استراحت و فیزیوتراپی شروع می شود که 60 تا 70 درصد بیماران در 6 هفته اول بهبود می یابند.

حیدریان تصریح کرد: زمانی که این دردها به درمان های اولیه مقاوم می شوند، جراحی باز قدم دوم درمان است که در آن قطعه ای از دیسک به منظور کاهش فشار مکانیکی که بر روی عصب وارد می کند از بدن خارج می شود.

انجام جراحی‌های کم تهاجمی انقلابی در عرصه پزشکی است

وی افزود: وجود عوارض احتمالی در انجام عمل جراحی باز و نیاز به بیهوشی در این روش و دوره نقاهت طولانی، پزشکان را بر آن داشت تا به روش های کم تهاجم در درمان دیسک بیندیشند و روش هایی با استفاده از وسایل و تکنولوژی جدید با کمک وسایل تصویربرداری جهت جراحی بسته دیسک به کار گرفته شد.

حیدریان با اشاره به اینکه جراحی‌های کم تهاجمی تحول عمده‌ای در کاهش عوارض عمل و پاسخ بهتر به درمان ایجاد کرده‌اند، گفت: دستگاه‌ها و روش‌هایی که در عمل بسته دیسک به کار گرفته می‌شوند طیف وسیعی از دکپرسور، نوکلئوتوم، رادیوفرکونسی، کوبلیشن و پلاسما تا لیزر را شامل می شوند.

این فوق تخصص درد تصریح کرد: جدیدترین روش‌ها بر استفاده از طول موج هایی از لیزر تمرکز دارند که آسیبی به بافت‌های اطراف وارد نمی‌کنند و سبب کاهش فشار در داخل دیسک می شوند.

وی یادآور شد: استفاده از لیزر در جراحی بسته دیسک از سال 1980 شروع شد و در سال 1991 انجمن غذا و داروی امریکا به عنوان روش موثر و بی عارضه در درمان دیسک کمر تایید شد. جدیدترین این لیزرها که در جراحی بسته دیسک استفاده می شوند بر طول موج 980 نانومتر و توان 10 وات طراحی شده اند که نور لیزر را از طریق فیبر نوری 200 میکرونی که وارد دیسک می‌شود به محل بیرون زدگی دیسک انتقال می دهند و سبب حذف قسمت بیرون زده دیسک بدون نیاز به جراحی باز می شوند.

چگونگی درمان دیسک با دستگاه لیزر دیود 980

حیدریان در خصوص نحوه درمان دیسک با دستگاه لیزر دیود 980 گفت: قسمت عمده ناحیه میانی دیسک آب است و در دیسک‌هایی که دچار بیرون زدگی یا فتق می شوند، فشار قسمت داخلی دیسک سبب ایجاد این تغییر شده است، بنابراین هر گونه کاهشی در حجم داخلی سبب ایجاد یک فشار منفی در داخل دیسک و جمع شدن لایه‌های بیرون زده دیسک می شود.

این فوق تخصص درد با تاکید بر اینکه در جراحی لیزری نیاز به باز کردن پوست نیست، گفت: مهره‌ها و فضای داخل بدن توسط وسیله تصویربرداری به نام فلوروسکوپ دیده می شود. عمل بدون بیهوشی و فقط با یک بی حسی موضعی انجام می شود.

حیدریان افزود: وسیله‌ای شبیه یک سوزن بلند وارد قسمت میانی دیسک می شود و یک فیبر نوری ظریف از داخل این سوزن به قسمت میانی دیسک فرستاده می شود. با استفاده از نور لیزر قسمت داخل دیسک تبخیر شده و از حجم داخل دیسک کاسته می شود. فشار منفی ایجاد شده سبب جمع شدن ناحیه بیرون زده دیسک می شود.

وی گفت: 2 ساعت پس از عمل بیمار ترخیص شده و پس از یک دوره نقاهت 5 تا 7 روزه به زندگی طبیعی بر می گردد.

این روش در چه بیمارانی قابل انجام است؟

حیدریان خاطرنشان کرد: همه دیسک‌های بیرون زده با این روش قابل درمان نیستند. بیمارانی که دچار پارگی شدید دیسک یا جدا شدن قطعه‌ای از آن شده اند با این روش درمان نمی شوند.

وی یادآور شد: بیمارانی که دچار ضعف ناگهانی حرکتی، جابجایی مهره یا اختلال کنترل ادرار و مدفوع شده اند، باید به صورت باز جراحی شوند. همچنین بیمارانی که قبلا تحت جراحی باز کمر قرار گرفته اند بهتر است از روش های بسته دیگری که در کلینیک‌های درد ارائه می شوند استفاده کنند.

درصد موفقیت این روش در درمان دیسک چقدر است؟

این فوق تخصص درد گفت: در مطالعات گسترده‌ای که انجام شده، بیماران تا 8 سال پس از انجام عمل پیگیری شده اند که درصد موفقیت 88 تا 90 درصد است. این روش نسبت به روش هایی چون دکمپرشن و رادیوفرکونسی موفقیت بالاتری داشته است.

مزایای انجام این روش به انجام عمل باز

حیدریان با اشاره به اینکه در استفاده از این روش هیچ گونه زخم یا آسیب بافتی ایجاد نمی شود ،گفت: انجام عمل به صورت سرپایی بوده و نیازی به بستری شدن نیست، عوارض عمل نسبت به سایر روش ها کمتر است. عدم دستکاری استخوان مهره نیز از دیگر مزایای استفاده از این روش است و پس از عمل هیچ گونه چسبندگی (که گاه در سایر عمل‌ها به ویژه عمل‌های جراحی باز ممکن است ایجاد شود) بوجود نمی آید.

وی در پایان یادآور شد: فعالیت کلینیک‌های درد طی چند سال اخیر توانسته در درمان بیماران مبتلا به کمردرد راهکارهای جدیدی را ایجاد نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha