درمان نوزادان محروم مبتلا به شکاف کام گامی در جهت بهداشت روانی جامعه

سلامت نیوز :اجرای پروتکل درمانی شکاف لب و کام برای نوزادانی که بضاعت کافی برای درمان به موقع و کامل خود ندارند، می‌تواند جلوی بسیاری از عوارض اجتماعی و روانی حاصل از ناهنجاری‌های جسمی را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز ؛ کودکانی که دارای مشکل شکاف کام هستند ودر عین حال در طبقات پایین اقتصادی جامعه متولد می‌شوند و در خانواده‌هایی فقیر یا نیازمند زندگی می‌کنند به دلیل فقدان بضاعت مالی قادر به درمان به موقع مشکل خود نیستند، این کودکان در آینده دچار مشکلات شخصیتی اضطراب و مشکلات خلق و خو می‌شوند و بسیاری از فرصت‌های زندگی خود را در آینده از دست می‌دهند.

چنین آثار و عوارض سوء روانی و اجتماعی که از ناهنجاری‌های مادرزادی جسمی ریشه می‌گیرند، لزوم وجود برنامه و پروتکلی مشخص برای درمان به موقع و کامل نوزادانی را که به بیماری‌هایی مانند شکاف لب و کام دچار هستند، آشکار می کند. به همین دلیل است که ابتکار موسسه خیریه زنجیره امید برای ایجاد یک پروتکل درمانی از بدو تولد (برای نوزادان کمتر از ۱۰ روز) تحت نظر تیمی از پزشکان متخصص برای کودکانی که مبتلا به شکاف لب و کام هستند، می‌تواند آثاراجتماعی قابل توجهی بر جای بگذارد.

بنابر نظریه مشاوران و روانشناسان درمان به موقع این نوع عارضه در کودکان یک نوع پیشگیری از پیدایش و افزایش بیماری‌های روانی محسوب می‌شود و اقدامی در راستای بهداشت روانی است. یعنی ایجاد جامعه‌ای با سطح بالاتری از سلامت فکر و اندیشه.

ناهنجاری‌های جسمی مانند شکاف لب و کام می‌تواند بر شخصیت و فرصت‌های زندگی فرد چه در سنین کودکی و چه در صورت فقدان درمان به موقع در سنین بزرگسالی تاثیر بگذارد. شخصیت به همه خصلت‌ها و ویژگی‌هایی اطلاق می‌شود که معرفت و رفتار یک شخص است. از جمله می‌توان این خصلت‌ها را شامل اندیشه، احساسات، ادراک شخص از خود و جمله نظرها، طرز فکر و بسیاری عادت‌ها دانست. از سوی دیگر فرصت‌های زندگی به امکانات گوناگونی اطلاق می‌شود که شخص در زندگی در اختیار دارد تا از طریق آنها به اهداف خود دست یابد. در این زمینه امکان دستیابی به تحصیلات دانشگاهی، مجال برابر یک زندگی بی‌دغدغه و طولانی، امکان دستیابی به یک حرفه و فرصت برای ازدواج موفق نام. این فرصت‌ها میان افراد به طور یکسان توزیع نشده‌است و به شدت به طبقه اجتماعی فرد بستگی دارند.

یکی از عوامل موثر در رشد و تکامل شخصیت یک کودک ساخت و وضعیت فیزیکی و بدن او است. ساخت بدن یا هیکل کودک گاه مورد تحسین و گاه مورد تقبیح واقع می‌شود.توجه کودک به اینکه دیگران درباره ظاهر او و ساختمان بدنش چگونه می‌اندیشند در خود‌پنداری وی بسیار موثر است و در کیفیت رفتارش منعکس می‌شود. کودکانی که دارای خوی بدنی متناسب هستند. معمولا شخصیتی متعادل دارند و بهتر با محیط سازگار می‌شوند. کودکان که دارای مشکل شکاف کام هستند به رفتارهایی ناپسند خو می‌گیرند و این رفتارهای ناپسند مانع سازگاری مطلوب آنها با جامعه می‌شود و در نتیجه در رشد و تکامل شخصیت آنان اختلال و بی‌نظمی ایجاد می‌کند.

در کودکانی که دارای این عارضه هستند یک نوع ترس و کمرویی بی جهت در آنان ریشه می‌دواند و این موجب می‌شود که از فعالیت‌های سایر کودکان کناره‌گیری کنند و در نتیجه به پدر و مادر خود بی‌اندازه نیازمند و متکی باشند. این کودکان معمولا خجول، غمگین و خودخور با می‌آیند. اثر سو این نوع بیماری در شخصیت کودک متناسب با میزان اختلافی است که او بین خود و کودکان دیگر احساس می‌کند.

کودک مبتلا به شکاف لب و کام ممکن است در مدرسه کوشش افراطی در درس و روابط اجتماعی را جایگزین لذت‌هایی کند که به اجبار باید از آنها صرف نظر کند. سرکوب کردن تمایلات، که به احساس حقارت منجر می‌شود مانند شکست در انجام کارهای تحصیلی یا محرک‌های عاطفی نامناسب مانند عصبانیت طولانی می‌تواند از برخی عوارض این نوع بیماری در ناسازگاری شخصیت کودک باشد.

بسیار مهم است که بدانیم تا کنون هیچ پروتکل درمانی ویژه‌ای برای نوزادان مبتلا به شکاف لب و کام به صورت رایج در ایران اجرا نمی‌شد، نوزادانی که مبتلا به این ناهنجاری مادرزادی هستند در صورت فقدان توانایی مالی بدون درمان رها می‌شدند یا اینکه بدون توجه به بهترین زمان درمان (سه ماهگی برای شکاف لب و یک سالگی برای شکاف کام) یا حتی به صورت ناقص درمان می‌شدند. با اجرای پروتکل درمان شکاف لب و کام برای نوزادان زیر ۱۰ روز نیازمند در زنجیره امید می‌توان جلوی بسیاری از آثار سو و غیر قابل جبران اجتماعی و روانی حاصل از این ناهنجاری را گرفت.

نویسنده: نسرین فروغی
مشاور و مددکار اجتماعی زنجیره امید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha