سلامت نیوز :معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به محرومیت حوزه آموزش پزشکی از تخصیص اعتبارات گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته آموزش پزشکی رشد بی‌قواره و کاریکاتوری داشته است و در جاهایی که نیاز نبوده، رشته ایجاد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ امیرمحسن ضیائی در هفتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی گفت: تشکیل این شورا در دوره جدید اولین نشست است و تأثیر این شورا در تصمیمات آموزشی پزشکی کشور بسیار بارز است و از قدیمی‌ترین نهادها در آموزش پزشکی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باید در تصمیمات اتخاذ شده در این شورا به دلیل اینکه در آینده تأثیرگذار است دقت شود و به سمتی سوق داده شود که سطح کیفی ارتقا یابد.

ضیائی گفت: در سالهای گذشته به سمت کمی رفتیم و در ارتقای کیفی غفلت شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به بخش‌های آموزشی و تخصصی سالهای پایانی دانشجویان گفت: باید آسیب‌شناسی لازم انجام شود چرا که آزمون‌ها به گونه‌ای شده که فقط در حد خواندن کتاب و برگزاری آزمون در سطح یک و دو است بنابراین زمانی برای دستیار می‌گذاریم و ارزشی برای اخلاق حرفه‌ای و کسب مهارت داریم تأکید کرد: آسیب‌شناسی از نظام آموزشی آغاز شده و از نقاط قوت آن این است که در تربیت نیروی انسانی تا حد خوبی موفق بودیم به گونه‌‌ای که به خودکفایی رسیده‌ایم و نیاز کشور را برطرف کرده‌ایم اما با این وجود نظام ادغام باید آسیب‌شناسی شده و نقاط ضعف آن برطرف شود.

وی همچنین بر توسعه کیفی آموزش پزشکی تأکید کرد و گفت: این توسعه کار سختی است در حالی که افزایش دانشجو و ایجاد دانشکده کار سختی نیست اما توسعه کیفی سخت است و از مهمترین مأموریت‌های ما این است که در این حوزه کاری کنیم.

ضیائی گفت: آموزش پزشکی رشد بی‌قواره و کاریکاتوری داشته است به گونه‌ای که حتماً باید یک دانشکده در هر شهری ایجاد می‌شد در حالی که ما می‌توانیم سفارش دهنده باشیم و در جایی که نیاز است فقط رشته تعریف کنیم.

وی گفت: ایجاد رشته‌های جدید در بخش دولتی نیازمند منابع دولتی است و در بخش خصوصی نیز باید استانداردها را تعیین کنیم. افزایش نیروی انسانی نیز در برخی جاها باعث کاهش سطح کیفی سلامت شده است به گونه‌ای که در برخی از رشته‌ها مانند دندانپزشکی بیش از نیاز، نیرو تربیت شده و در مقابل نتوانسته‌ایم سلامت دندان را افزایش داده و هزینه زیادی هم به مردم تحمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز به نیرو برآورد شود گفت: دستورالعمل‌های آموزشی نیازمند بازنگری هستند و با توجه به شرایط، نیاز نظام سلامت را باید تعیین کرد این در حالی است که در مورد منابع نظام آموزشی بسیار در سال‌های گذشته غفلت شده است.

ضیائی گفت: متأسفانه منابع مالی در حوزه آموزشی به خوبی تأمین نشده و اگر منابعی در وزارت بهداشت بوده به سمت نیازهای فوری سوق داده شده و آموزش پزشکی در محرومیت به سر برده است در نتیجه فشارش به مردم وارد شده است.

وی گفت: قرار شده در کارگروهی مشخص کنیم که برای تربیت نیروی انسانی چقدر هزینه می‌کنیم تا با این اقدام خدمتی که داده می‌شود و همچنین مردم دچار آسیب نشوند.

همچنین ناصری عضو شورای آموزش پزشکی نیز گفت: استانداردها باید بازنگری شوند و با اینکه دستورالعمل‌های تخصصی تدوین شده اما در اجرا آنها را جدی نگرفته‌ایم.

وی ادامه داد: کمیته‌های پشتیبانی در دانشگاه‌ها باید شکل بگیرد تا منابع مالی که بسیار محدود است در اختیار مجموعه آموزشی قرار گیرد.

ناصری با تأکید بر تخصیص اعتبارات در حوزه آموزشی گفت: اکنون نمی‌دانیم که قیمت تمام شده خدمات در این حوزه چقدر است در حالی که این خدمات بسیار سودآور است و باید به سمت تعیین آن برویم.

وی همچنین پیشنهاد داد که مرکز برآورد نیروی انسانی مورد نیاز آموزش پزشکی ایجاد شود تا بر اساس آن نیاز سالهای آینده تعیین شده و مشکلی که در توزیع منابع وجود دارد حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha