سلامت نیوز : معاون آموزشی وزیر بهداشت از محاسبه قیمت تمام شده خدمات ظرف ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: بیمارستان‌های آموزشی با استهلاک تجهیزات بسیار مواجهند و حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ امیر‌محسن ضیائی در حاشیه هفتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این شورا بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در حوزه تخصصی بالینی و فوق تخصصی است که مسیر قانونگذاری را تعیین می‌کند.

وی افزود: از 28 سالی که از تشکیل وزارت بهداشت می‌گذرد زمانی نیاز به توسعه کمی داشتیم چرا که تعداد نیروهای انسانی کم بود و به همان سرعت نیاز بود که تعداد مراکز آموزشی را افزایش دهیم بنابراین ظرف 15 سال به تعداد مرکز استان‌ها یک دانشگاه تاسیس کردیم.

ضیائی گفت: حدود دو دهه نیازها را در حوزه نیروی انسانی تامین کردیم و تعداد موسسات در حد کفایت شد اما اکنون برنامه‌ای داریم تا بر اساس توزیع جغرافیایی، موسسات آموزش سلامت ایجاد شود. بر این اساس مجوز‌های جدید صادر خواهد شد و مجوزهای قبلی استاندارد‌سازی می‌شوند.

*آزمون دستیاری بدون تغییرات برگزار می‌شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: آزمون دستیاری تخصصی در اردیبهشت ماه سال 93 برگزار می‌شود و هیچگونه تغییراتی در موضوعات آن انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: داوطلبان با آرامش به مطالعه متون خود بپردازند چرا که این آزمون در اجرا تفاوتی نخواهند داشت و ممکن است در سال 94 تغییراتی در این آزمون ایجاد شود.

*اصلاح قانون عدالت آموزشی در دانشگاه‌ها

ضیائی مهمترین دستور کار معاونت آموزشی را اصلاح قانون عدالت آموزشی در دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: باید تا 30 درصد ورودی‌ها از بخش بومی انتخاب شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در توزیع و ماندگاری نیروی انسانی مشکل داریم و باید به درجاتی از توسعه برسیم که مناطق محروم نیز در تامین نیروی انسانی توسعه همزمان داشته باشند بنابراین با برقراری عدالت آموزشی که یک موضوع بین بخشی بوده شانس ماندگاری نیروها در مناطق محروم افزایش می‌یابد.

*کسری 1000 میلیارد تومانی در بیمارستان‌های آموزشی

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به فارس گفت: بخش آموزش پزشکی از نظر اعتباری به شدت رنج می‌برد و تامین اعتبارات باید در اولویت قرار گیرد و چنانچه حل نشود به شدت دچار مشکل خواهیم شد چرا که نمی‌توانیم نیروی کافی تربیت کنیم. مشکلات تشدید می‌شوند چرا که بخش آموزش از زیرساخت‌های اساسی نظام سلامت است.

ضیائی از محاسبه قیمت تمام شده خدمات در بخش آموزش خبر داد و گفت: بر این اساس مشخص می‌شود که چقدر به نیرو و اعتبارات نیاز داریم. قیمت تمام شده برآورد می‌شود که تا 6 ماه آینده تعیین شود.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده حداقل 1000 میلیارد تومان در بخش بیمارستان‌های آموزشی نیاز داریم این در حالی است که بیمارستان‌های دولتی به شدت فرسوده‌اند و ارائه خدمات با مشکل مواجه شده است. استهلاک تجهیزات در این بیمارستان‌ها بسیار بالاست و نیاز به تخصیص منابع بالایی داریم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد اعتبارات آموزشی در بودجه 93 گفت: این اعتبارات افزایش نیافته و امیدواریم مجلس توجه ویژه کند و پیش‌بینی ما این است که وضعیت ما انقباضی باشد.

*ایجاد مکانیزم‌های لازم برای کاهش مشکلات طرح خدمت اجباری

ضیائی ادامه داد: تا زمانی که تامین نیروی انسانی وظیفه وزارت بهداشت است علت تامین نیاز، باید بر اساس قانون پزشکان به مناطق محروم اعزام می‌شدند اما از جهاتی برای جامعه پزشکی مشکلاتی ایجاد شد.

وی افزود: بنابراین باید مکانیزم‌هایی ایجاد شود تا فشار ناشی از این طرح‌ها کاهش یابد. در این زمینه مسیر‌هایی تعیین شده تا مردم و ارائه کننده خدمات آسیب نبینند اما اینکه چقدر موفق باشیم نیاز به منابع داریم.

*تعیین تعرفه ترجیحی در مناطق محروم

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: برای اینکه ارائه خدمت را در مناطق محروم بیشتر کنیم قرار است تعرفه ترجیحی تعیین شود تا جاذبه این مناطق افزایش یابد و پزشکان تمایل بیشتری به گذراندن طرح در این مناطق داشته باشند.

همچنین پرداخت مستقیم و ثابت از مزایایی است که باید در این مناطق ایجاد شود.

*به 400 رشته و مقطع جدید نیاز داریم

ضیائی گفت: بر اساس نقشه چشم‌انداز توسعه و برنامه پنجم افزایش رشته‌ها از اهدافی است که باید دنبال شود اما نیاز به برنامه‌ریزی و منابع دارد.

وی با تاکید بر کیفیت رشته‌های آموزشی گفت: باید کیفیت در کنار کمیت مورد هدف قرار گیرد با این حال به 400 رشته و مقطع جدید نیاز داریم که باید ایجاد شود.

*ایجاد رشته فنی حرفه‌ای در مقطع کارشناسی

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد ایجاد رشته‌های فنی حرفه‌ای در حوزه پزشکی گفت: بر اساس قانون وزارت بهداشت، هر رشته‌ای که در حوزه سلامت ایجاد می‌شود باید بر اساس تصمیمات شورای آموزش پزشکی و تخصصی باشد و هیچ بخش دیگری اجازه دخالت در آن را ندارد.

وی ادامه داد: به تازگی شنیده‌ام که چند رشته خارج از وزارت بهداشت ایجاد شده که باید به این وزارتخانه برگردد و در حوزه فنی حرفه‌ای موسساتی را ایجاد خواهیم کرد با عنوان مجتمع آموزش عالی سلامت که در برخی از شهرستان‌ها در مقطع کارشناسی رشته ایجاد خواهد شد تا هرچقدر که به شغل نیاز است را ایجاد کند.

*همکاری با وزارت علوم برای ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه رشته‌های بین رشته‌ای از مشکلات این حوزه است گفت: این حوزه نیاز به آسیب‌شناسی دارد چرا که توسعه آینده علمی در این حوزه قرار دارد به همین دلیل در حال مذاکره با وزارت علوم هستیم تا آن رشته‌هایی که در وزارت بهداشت است را ایجاد کرده و رشته‌هایی که در وزارت علوم است را وزارت بهداشت سفارش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha