یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 105853

سلامت نیوز : در هفتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی عنوان شد نیروهای فوق‌تخصص توان اجرایی آموزش را ندارند و زمانی که برای ارائه خدمات آماده می‌شوند مشکلاتی ایجاد می‌شود. کیفیت آموزش پزشکی نیز در سه دهه گذشته پایین آ‌مده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فریدون عزیزی در هفتاد و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی گفت: این شورا اقدامات خوبی را انجام داده است و شاید 15 سال پیش هیچ گونه برنامه مدونی را این شورا بحث نمی‌کرد و تصمیمات خوبی گرفته نمی‌شد.

وی ادامه داد: با این وجود شورای معین تشکیل شد اما اکنون نمی‌تواند تصمیمات جدی و مناسبی بگیرد و مطالب فقط جزئی شده است در حالی که این شورا دو وظیفه اصلی برنامه‌ریزی و یافتن راه‌های ارتقا و همچنین ارزشیابی را بر عهده دارد.

عزیزی گفت: کارها بیشتر معطوف به ارزشیابی شد و مشکل اساسی نیز همین است چرا که دانشگاه‌ها ارزشیابی داخلی را به درستی انجام نمی‌دهد و ارزشیابی عمومی نیز توسط شورا به سمت عملیاتی رفته است.

این عضو شورای آموزش پزشکی گفت: تا زمانی که برنامه‌ریزی درستی انجام نشود نمی‌توان نیازها را تعیین کرد و مشخص کرد که به چه تعداد نیروی متخصص احتیاج داریم.

عزیزی گفت: زمانی که سیستم ارجاع نداریم چطور می‌توانیم تخمین بزنیم که به چه تعداد افراد نیاز است باید این برنامه‌ریزی تعریف شود و سپس شورا بنشیند و نیروی انسانی مورد نیاز را تخمین بزند.

وی گفت: تا زمانی که جایگاه افراد در نظام مشخص نشود برنامه‌ها اجرایی نخواهد شد همچنین تغییراتی باید در سیستم ایجاد شود چرا که افراد فوق‌تخصص توان اجرای آموزش را ندارند و می‌بینیم که تفاوتی بین کیفیت ارائه خدمات از دهه‌های 70، 80 و 90 در میان این افراد وجود ندارد.

وی گفت: کیفیت آموزش پایین آمده و شورای معین باید توجه جدی به آن کند.

همچنین علیرضا استقامتی عضو دیگر شورا در این نشست گفت: اگر ادغام مناسب را داشتیم باید می‌توانستیم مسائل را حل کنیم متأسفانه معاونت‌های وزارت بهداشت جزیره‌ای رفتار می‌کنند به عنوان مثال اگر مصرف دارو در کشور بالاست باید بین آموزش مداوم و معاونت قضا و دارو ارتباط مناسبی برقرار شود.

وی ادامه داد: در حالی که هر معاونت در وزارت بهداشت تلاش می‌کند برنامه خود را پیش ببرد و برنامه‌های دائمی رصد نمی‌شود.

وی گفت: شورای آموزش پزشکی تخصصی نیز شورای قانون‌گذاری است و مسائلی که در این شورا مطرح می‌شود باید از پختگی لازم برخوردار باشد و شورا نیز باید بر روی مسائل آزمون، ارزشیابی و دستورالعمل‌ها به صورت جداگانه کار کارشناسی کند.

وی ادامه داد: همانگونه که مجلس حوزه پژوهشی دارد باید این شورا نیز به صورت جداگانه پژوهش‌ها را بررسی کند و تیم کارشناسی دقیقی مطالب را برای تصمیم‌گیری آماده کند.

استقامتی افزود: در بحث ارزشیابی گروه‌ها برای بازدید از بخش‌های بیمارستانی می‌روند اما پس از آن پیگیری نمی‌شود و اصلاح عملی نیز صورت نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha