سلامت نیوز : علاوه بر تشدید بازرسی‌های بهداشتی در ایام نوروز، راه‌اندازی "سامانه جامع بازرسی و مدیریت" از دیگر تمهیدات وزارت بهداشت جهت تامین سلامت عمومی در ایام عید است.

مهندس بهروز بیگلو، کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، از فعالیت حدود 6000 بارزرس بهداشت محیط و همچنین دو هزار بازرس بهداشت حرفه‌ای در سطح کشور خبر داد و گفت: رسالت سازمانی‌ بازرسان بهداشتی، بازدید و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آرایشی – بهداشتی، اماکن عمومی و صنایع، کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی مرتبط با مواد غذایی است.

وی افزود: این 8000 بازرس در طول سال به صورت دوره‌ای و فصلی از اماکن مذکور بازرسی کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. همچنین هر سال از اول اسفند تا 15 فروردین ماه به مدت 45 روز در قالب طرح ویژه نظارتی به منظور تامین سلامت عمومی در ایام نوروز، بازرسی‌های بهداشتی تشدید می‌شود.

بیگلو از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت و بازرسی در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تفاوت بازرسی‌های بهداشتی ویژه نوروز امسال با سال‌های گذشته در آن است که علاوه بر تشدید بازرسی‌ها، سامانه‌ای به منظور مدیریت گردش اطلاعات نیز راه‌اندازی کرده‌ایم؛ چرا که تامین سلامت عمومی مستلزم دریافت و پردازش به موقع اطلاعات است تا به این ترتیب بتوانیم با اقدام به موقع از بروز و شیوع بیماری‌های مرتبط پیشگیری کنیم.

وی افزود: به این منظور سامانه جامع مدیریت و بازرسی راه‌اندازی و دیتاهای مربوطه روی آن نصب شده است. بخش مردمی این سامانه نیز از اولین روز سال 93 فعال خواهد شد؛ به طوری که نتایج سه بازرسی آخر از هر مرکز (تمام رستوران‌ها، هتل‌ها، فست فودها، اماکن عمومی، گردشگری، زیارتی و ... ) برای مردم قابل رویت خواهد بود.

مسوول سامانه جامع مدیریت و بازرسی وزارت بهداشت ادامه داد: این سامانه بخش‌های متعددی را شامل می‌شود. به عنوان مثال بخش کنترل کیفی آب تمام روستاها و نقاط شهری و مکان‌هایی که از شبکه توزیع آب برخوردارند، صورت می‌گیرد و در این سامانه پهنه بندی می‌شود. اما تنها آن بخش از اطلاعات که مورد استفاده مردم است و نظارت مردمی را نیز می‌طلبد، به رویت مردم می‌رسد و بخش‌های دیگر محرمانه و مدیریتی خواهد بود.

وی گفت: در این سامانه بخشی به عنوان "پیام‌های مردمی" در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند انتقادات، شکایات و پیشنهادات خود را از طریق این سامانه با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه در میان گذارند. علاوه بر آن سامانه 1490 وزارت بهداشت نیز فعال است و مردم می‌توانند شکایات خود را مطرح کنند. شکایات مردمی بلافاصله به صورت اتوماتیک به بازرس منطقه مربوطه منتقل، در صورت وجود مشکل اقدامات قانونی انجام و پس خوراند به فرد مطرح کننده شکایت نیز داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha