مهم‌ترین بازوی نظام سلامت تامین بودجه است

سلامت نیوز : یک عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بودجه و مدیریت صحیح دو بازوی نظام سلامت هستند، خاطرنشان کرد: کسانی که می‌گویند وزارت بهداشت به پول نیاز ندارد، در ستاد کار کرده‌اند و در صف کار نکرده‌اند که این حرف را می‌زنند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با (ایسنا) درباره اینکه گفته می‌شود مشکل وزارت بهداشت کمبود اعتبار و پول نیست، بلکه سوءمدیریت است، گفت: آنهایی که این حرف را می‌زنند در ستاد کار کرده‌اند. در صف کاری انجام نداده‌اند، زیرا هر که در صف کار کرده باشد، می‌داند که باید برای شرکت‌ها، دارو و تجهیزات پول پرداخت کند که همه اینها نیز نیاز به درآمد دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بابت هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، ما به پول نیاز داریم، امری غیرقابل اجتناب است و آنجایی که بسیار خوب مدیریت هم شده، ملاحظه کرده‌ایم که ما باز با کمبود اعتبار مواجه بوده‌ایم.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از همکاران که خود دارای بیمارستان هستند، می‌گویند که با ضرایب و تعرفه نمی‌توانند هزینه‌های بیمارستان تامین کنند. لذا نهادها و سازمان‌هایی مانند ارتش و سپاه که خود دارای بیمه هستند، به این موضوع معترفند. به عنوان مثال شرکت نفت هم که دارای بیمارستان است، اگر کسی بخواهد به آنجا برود، از وی افزایش تعرفه می‌گیرند و علت این مساله این است که می‌دانند با این تعرفه‌ها نمی‌توانند بیمارستان‌شان را اداره کنند.

رستمیان با بیان اینکه نظام سلامت دارای دو بازوی مدیریت و بودجه است، گفت: از آنجایی که هم با کمبود اعتبار مواجه هستیم، در بعضی جاها باید بپذیریم که مدیریت ضعیف است.

وی در ادامه اظهار کرد: البته برای سال 93 یک درصد ارزش افزوده مالیات (معادل سه هزار میلیارد تومان) که مقرر شده بود معاونت نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی آن را به حوزه سلامت اختصاص دهد، اکنون شورای نگهبان تشخیص داده که باید در اختیار دولت قرار گیرد و دولت آن را تقسیم کند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: ما در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی مبنی بر افزایش مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان را هم ارائه کردیم که امیدواریم ترتیب اثر داده شود.

رستمیان گفت: همچنین یکی از راه‌هایی که می‌توانند در این زمینه به حوزه سلامت کمک کنند، این است که ارزی که برای واردات دارو طی این سال‌ها پرداخت شده، کم شده و ما بتوانیم با تولید دارو در داخل کشور یک سوم هزینه واردات را تامین کنیم و از طرف دیگر صادرات هم داشته باشیم که خود درآمدزایی برای کشور در عرصه تجهیزات هم می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از آزمایش‌هایی که برای بیماران انجام می‌شود، چندان ضروری نیست و اگر بتوانیم آنها را نظارت و مدیریت کنیم، قطعا هزینه آن به بدنه وزارت بهداشت بازمی‌گردد، زیرا در غیر این صورت بیمه‌ها هم مجبور هستند بابت خدمت اضافی پول پرداخت کنند.

رستمیان تاکید کرد: غیر از مسائلی که به آنها اشاره شد، بدهکاری که وزارت بهداشت به جاهای مختلف دارد، چیزی حدود 7000میلیارد تومان است که همه اینها همچنان نیازمند منابع هستند و اگر ما بتوانند از منابعی که در اختیار داریم به خوبی صیانت کنیم، می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان در پایان تاکید کرد: کسانی که می‌گویند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پول نیاز ندارند، بنده معتقدم آنها در ستاد کار کرده و در صف کار نکرده‌اند. اگر در صف کار کنند، قطعا این حرف را نمی‌زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha