دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 105870

سکته ناقص پزشک خانواده!

سلامت نیوز : بیش از دو سال است که واژه تازه‌ای به نام «پزشک خانواده» بین واژگان و اصطلاحات حوزه سلامت در کشور افزوده شده است؛ واژه‌ای که هر از گاهی از زبان مدیران مرتبط با بهداشت و درمان در جامعه شنیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ واژه‌ای آشنا برای مدیران حوزه سلامت، اما ناآشنا برای آحاد جامعه. این در حالی است که شواهد موجود از اجرای ناقص این طرح در کشور حکایت دارد.

ناآشنایی با طرح پزشک خانواده

این روزها اگر در جامعه و از مردم درباره پزشک خانواده سوال کنید، به جرات می‌توان گفت بسیاری از افراد با این واژه و طرحی با همین عنوان بیگانه هستند، شاید مردم هم تنها در بین مطالبی که هر روز در رسانه‌ها منتشر می‌شود، برای یکبار این واژه را مشاهده کرده باشند، اما با اصل موضوع و اهداف اجرایی شدن این طرح آشنایی ندارند. طرحی که قرار بود با اجرایی شدن کامل آن هر خانواده یک پزشک را انتخاب کرده و در حقیقت پرونده سلامت اعضای خانواده در دست یک پزشک مجرب باشد تا در زمان مورد نیاز در پاسخ به نیاز‌های سلامت خانواده بتواند با تدابیر و اقدامات خود پاسخ مناسبی را ارائه کند.

اجرای دست و پا شکسته پزشک خانواده

از زمانی که قرار شد طرح «پزشک خانواده» در کشور اجرایی شود، مباحث گوناگونی درباره هزینه‌های اجرایی شدن این طرح، مزایا و معایب آن مطرح شد، مباحثی که هنوز هم پس از دو سال از اجرایی شدن آن ادامه دارد. در حال حاضر هم طرح پزشک خانواده با اجرایی دست و پا شکسته به مسیر خود ادامه می‌دهد، موضوعی که رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم در تازه‌ترین اظهارنظر خود به آن اشاره کرده است. به گفته علیرضا زالی، باید این طرح در کشور آسیب‌شناسی شود چرا که نسخه‌های گوناگونی از این برنامه در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده که متاسفانه در عرصه میدانی و عملیاتی با نارسایی‌هایی مواجه بوده است.

پزشک خانواده به شهرستان‌ها رفت

ماجرای پزشک خانواده از زمان اجرایی شدن این طرح مهم در شهرستان‌های کشور بویژه شهرهای شمالی وارد فاز تازه شد، اجرای این طرح در مازندران حواشی خاص خودش را داشت و بنابر شواهد موجود این حواشی همچنان هم در مسیر اجرای کامل آن ادامه دارد.

وضعیت اورژانسی پزشک خانواده

طبق آماری که چندی پیش منتشر شد، در شهرستان‌ها هر پزشکی که در این طرح مورد پذیرش قرار گرفت باید به 3 هزار نفر خدمات ارائه کند و به ازای هر نفر ماهانه 2هزار و 200 تومان سرانه دریافت می‌کند.

چنگی به دل نمی‌زند

جالب اینجاست که طرح پزشک خانواده به عنوان یک راه میانبر و راه برون‌رفتی برای حل مشکلات مردم در بحث هزینه‌های سلامت اجرایی شد اما آنچه این روزها از نظرات مردم، پزشکان و مدیران سازمان نظام پزشکی کشور مشخص است، نشان می‌دهد پس از دو سال از اجرای موقت این طرح در تعدادی از استان‌ها نتایج آن آنطور که باید چنگی به دل نمی‌زند و مدیران هم از این موضوع ناراضی هستند. ادامه مشکلات درمانی مردم در استان‌ها، یک بام و دو هوا بر سر اعتبارات این طرح، چگونگی همکاری پزشکان با طرح پزشک خانواده و موارد بسیاری دیگر همگی گویای این موضوع است که پزشک خانواده تا به امروز به صورت ناقص اجرا شده و به اصطلاح این روزها سکته ناقصی را رد کرده است.

طرح پزشک خانواده که همواره راه برون‌رفت از این مشکلات عنوان می‌شد، مدتی است به صورت پایلوت اجرایی شده ولی نتایج اجرای چند ماهه این طرح، به گواه گزارش‌های سازمان نظام پزشکی، چنگی به دل نمی‌زند تا جایی که خواستار توقف اجرای آن شده‌اند! علاوه بر این چند سالی است که سازمان تأمین اجتماعی هم طرح دیگری با نام «پزشک امین» را اجرا کرده است، طرحی که شباهت زیادی به طرح پزشک خانواده دارد.

زیرساخت پزشک خانواده خالی است!

به باور رئیس سازمان نظام پزشکی، زیرساخت‌های چنین طرح بزرگ و ملی در کشور فراهم نیست و اصرار بر اجرای ناقص و کم‌عمق این برنامه در کشور، به طرح آسیب خواهد زد. زالی خاطرنشان کرد: اجرای نسخه 02 پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران، با فراز و فرودهایی مواجه بوده است که باید به دقت آنها را بررسی و مورد ارزیابی قرار داد.

نوشدارو قبل از مرگ سهراب

تجربه اجرای بسیاری از طرح‌های مهم در کشور نشان می‌دهد در صورتی که در مراحل اجرای یک طرح ملی، آسیب‌شناسی کلی از نواقص و مشکلات طرح‌ها به عمل نیاید، آسیب‌های بعدی و مشکلات زیرساختی نه‌تنها آینده یک طرح بلکه آینده جمعیت هدف آن را هم تهدید می‌کند. به هر رو شایسته است از هم‌اکنون مدیران دست‌اندرکار و مسؤول در اجرای طرح پزشک خانواده آستین‌ها را بالا زده و با آسیب‌شناسی جدی و اصولی این طرح از بروز مشکلات بعدی در زمان اجرای مراحل اصلی طرح پیشگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha