آمار نگران‌کننده اعتیاد در دانشگاه‌ها

سلامت نیوز : اعلام آمارهای ضد و نقیض در حوزه اعتیاد و بویژه اعتیاد در میان دانشجویان تمامی ندارد و همچنان بیشتر مدیران در وزارت علوم به هر روشی از اعلام صریح آمار اعتیاد در میان دانشجویان طفره می‌روند. این درحالی است که آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت اعتیاد در جامعه از یکسو و سکوت مدیران در وزارت علوم باعث شده بسیاری از افراد در سردرگمی خبری باقی بمانند و این سکوت خبری هرازچندگاهی باعث نقل شایعاتی در جامعه درباره وضعیت اعتیاد در دانشگاه‌ها و دانشجویان معتاد می شود.

 اما روز گذشته در جریان نشست خبری معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم با پرسش «وطن امروز» این سکوت شکست و سید‌ضیاءالدین هاشمی آمار وزارت علوم در حوزه اعتیاد دانشجویان را اعلام کرد. جالب اینجاست که به دلیل حساسیت موضوع اعتیاد در دانشگاه‌ها طرح این پرسش باعث تغییر روند نشست خبری معاون وزیر شد، نشستی که بهانه تشکیل آن جشنواره حرکت وزارت علوم بود.

آمار 2 درصدی اعتیاد در دانشگاه‌ها

سیدضیاءالدین هاشمی، معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم در پاسخ به این پرسش که آمار دانشجویان معتاد چند درصد است، می‌گوید: آمارهایی که در این باره اعلام می‌شود، درست نیست و من لازم نمی‌بینم آمارهای غلط را تکرار کنم اما آماری که ما در دست داریم و بر اساس مطالعات دقیق صورت گرفته که البته باز هم نیاز به بازبینی دارد، عدد 2 درصد اعتیاد را برای دانشجویان نشان می‌دهد. به گفته هاشمی، این میزان اعتیاد در دانشجویان در مقایسه با کل جامعه بسیار کم است اما همین میزان هم برای دانشگاهیان نگران‌کننده است و باید با برنامه‌ریزی میزان آن کاهش یابد. وی در ادامه اظهاراتش به دلایل اختلاف اعداد و ارقام آمارهای این معاونت با ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و بیان داشت: اعتیاد دارای شاخص و تعریف معین است یعنی کسی که یکبار مواد مصرف کند را نمی‌توان جزو آمار معتادان محسوب کرد. به عبارت دیگر معتاد کسی است که توانایی مصرف نکردن مواد را نداشته باشد و به صورت مداوم از آن استفاده کند.

دانشجویان سیگاری معتاد نیستند!

معاون فرهنگی - اجتماعی وزیر علوم همچنین ضمن تایید روند افزایشی مصرف سیگار در دانشگاه‌ها می‌افزاید: بنا بر تعریف صورت گرفته از اعتیاد، دانشجویان سیگاری را نمی‌توان جزو آمار اعتیاد به حساب آورد. این درحالی است که بر خلاف نظر معاون وزیر علوم که سیگاری‌ها را معتاد نمی‌داند، به عقیده بسیاری از کارشناسان سنگ بنای اعتیاد بر پایه سیگار بنا نهاده می‌شود و مصرف سیگار در بین جوانان می‌تواند دروازه ورود به اعتیاد تلقی شود. وی درباره برنامه‌های این معاونت برای کاهش میزان اعتیاد در دانشجویان یا پیشگیری از آن بیان داشت: هیچ برنامه سلبی در این باره جوابگو نیست چراکه تا به حال روش‌های نظارتی و کنترلی بسیاری در دانشگاه‌ها انجام شده که نتیجه آن مشهود است. به باور هاشمی، ایجاد پویایی و نشاط در محیط دانشگاه می‌تواند سبب دلگرمی دانشجویان شود و دیگر زمانی برای موضوعات حاشیه‌ای برای آنها باقی نگذارد. وی افزود: لازم است در محیط دانشگاه با ایجاد انجمن‌های علمی، برنامه‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و دخالت دادن دانشجویان در مباحث علمی و پژوهشی حس ناامیدی و افسردگی را در دانشجویان کاهش دهیم تا معضلی مانند اعتیاد را در دانشگاه‌ها نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha